Kat opsluiten in een kamer?

Ik woon nu nog thuis, mijn poes is vanaf 3 weken al bij me en is nu 10 jaar. Ze is daardoor ontzettend gehecht aan me en is dan ook 80 % in mijn kamer te vinden. Ze slaapt bekand elke avond op mijn buik of rug en als ik terug kom van mijn werk is ze vaak te vinden op mijn bed of in mijn kast. Ze gaat af en toe mee naar buiten als ik de hond uitlaat.. Katenbak staat in de gang beneden en ze eet nu in de keuken.
Ik ben nu van plan om samen te gaan wonen met 2 meiden in de stad waar geen woonkamer is. De bedoeling is dus dat ik in een kamer van 13 m² ga slapen/wonen en daar moet dan ook een kattenbak komen etc aangezien een van de twee allergisch is voor katten en niet wil dat ze verder in het huis rondloopt..
Ik weet niet wat ik hiermee aan moet..
Kan je een kat aanleren om in 1 ruimte te blijven en is dat wel vriendelijk? Ik heb namelijk mijn twijfels hieraan..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

wat wijsheid?
je kat is geen jonkie meer.
enerzijds zal ze minder actief zijn dan een jonge kat, en minder ruimte vragen.
anderzijds is het voor een oudere kat nog moeilijker wennen aan een nieuwe woonsituatie dan voor een jonge.
eigenlijk is het minimum voor een kat twee vertrekken.
verder is ze af en toe een wandeling buiten gewend, en dat kan niet meer als je haar meeneemt.
ook een punt van overweging; je gaat naar de stad verhuizen, op stap, de boel verkennen, leuke dingen doen.
zou je kat niet te weinig aandacht krijgen?
alles bij elkaar denk ik dat je de kat een grote dienst bewijst door haar te laten waar ze is.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens Rieneke + Ook hier hebben we een ouwetje lopen die bijna 15 jaar is en altijd bij mijn dochter op de kamer sliep,maar toen zij het huis uit ging zo'n 7 jaar geleden,mocht zij van mij de kat niet meenemen want ik vond dit zielig,hij was en is hier gewend en ik vind niet dat je dit een kat die al zo lang bij je woont aan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mee eens, Rieneke!

Andere antwoorden (4)

Oef, lastige situatie.. Ik ben bang dat je dat haar niet meer kan aanleren..

Is het geen optie dat ze verzorgd word door je ouders? Dan blijft ze lekker in der eigen veilige omgeving, ben bang als je haar mee verhuisd dat ze dood-ongelukkig wordt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat wordt eerder dood ongelijk als ze haar lievelings baasje waar ze helemaal aan gewent is weg gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet hoor elianne, katten zijn zeer sterk gehecht aan plaatsen. En aaangezien ze labellavita's ouders waarschijnlijk ook goed kent, zou het wel eens veel minder stress kunnen opleveren om haar gewoon bij haar ouders te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Fynnya
Een kat van 10 is meestal niet meer zo druk en heeft daarom minder ruimte nodig. Je kan een kat alleen niet makkelijk aanleren om zelf alleen maar op een kamer te blijven maar al doe je de kamer duur dicht zou ze der wel aan wennen. Je moet wel lekkere plekjes voor haar maken en de kattenbak op die kamer zetten. Ze zou het aan het begin wel even wennen vinden en daar door kan ze vreemd gedag gaan vertonen maar zolang dit niet te erg wordt zal dit geen probleem zijn. Maar wel wat irritant maar het gaat wel weer over.

Alleen als ze echt aan buiten gewend is wordt het wat lastig. En zal ze aan het begin zielig gaan mouwen voor de duur. Je zou in dit geval eerst je kat aan het niet naar buiten gaan laten wennen. (of is het nog wel een mogelijkheid voor haar om naar buiten te gaan?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet kunnen, ik heb herzelfde moeten doen met mijn poes van 12. Wel alles voor haar ingericht op mijn slaapkamer alleen: kattepaal voor raam, kattebak en mand met speeltjes. Even heeft ze aan de deur gekrapt maar al snel vond ze het best en was her gezellig. Suces!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan best!
Je moet het er dan wel voor haar inrichten. Een lekker hoekje om te spelen te slapen haar kattenbak dan wel in een andere hoek dan het eten!

Als je er vaak bent zal het haar niet vervelen!
Maar waarschijnlijk niet maar als ze zelf zich kan vermaken is het ook best!
Neem haar dan wel vaak mee naar buiten frisse lucht heeft ze ook nodig!!

Heb je een balkon ook prima!!!!

Veel succes!