Ik vrees dat uw schildpad verkouden is : happen naar adem, benauwd zijn, wijzen daarop.
Wat te doen?
Ga zo spoedig mogelijk naar een (gespecialiseerde) dierenarts.
Deze zal de schildpad dan behandelen met antibiotica.
Tot slot is het van groot belang dat de voeding indien nodig gecorrigeerd wordt, bij voorkeur kattenbrokken, en dat zolang het dier ziek is de omgevingstemperatuur hoog wordt gehouden. Voor de lucht wordt een temperatuur van 28-30° C aangeraden en voor het water 24-28° C (Let op: Lucht altijd 2 graden hoger dan het watertemperatuur).
Succes...
Z512099
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Liever geen kattenbrokken, dat kan wel voor nood, maar er zit teveel eiwit in. Beter gevarieerd voeren met vlees en vis, maar ook met groenvoer. Wat gistocal af en toe kan ook geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kattenbrokken zijn goed, tenzij er alleen kattenbrokken gevoerd worden. Vul het aan met groenvoer, schildpaddenvoer (verkrijgbaar in de dierenwinkel) en vitaminen (idem), ook een sepiaschelp moet ter beschikking zijn. Fruit en waterplanten mogen ook. En levende visjes als je ze wil laten jagen. Tip: guppen zijn productief genoeg daarvoor.