Wanneer is een hond vruchtbaar?

Onze hond is nu loops, kunnen we hem nu laten dekken? De hond is een boeren fox.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een 'hem' is kan ie niet loops zijn en ook niet gedekt worden... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou het net zeggen ;-)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL

Het beste antwoord

Als het de eerste keer is dat ze loops is kun je beter het onderstaande opvolgen.

De meeste teven worden voor de eerste keer loops tussen de 6e en 10e maand.
Ze zijn dan nog in de groei en wanneer zij nu gedekt worden en jongen ter wereld brengen, komt de groei tot stilstand en ontwikkelen zij zich nooit zoals zij dat hadden moeten doen.
Het verdient daarom sterk de voorkeur de teef pas in de tweede of derde loopsheid te laten dekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

rond de twaalfde dag stopt het bloeden, en dan laat je hond wel merken dat ze er klaar voor is...
maar ze mag geen bloed meer verliezen, dat heet droog staan...dan zijn ze vruchtbaar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt bij een dierenarts het progesteron laten meten.
Hiervoor nemen ze bloed af. Dan weet je exact of je hond dekrijp is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een teefje heeft haar oestrus (vruchtbare periode) ergens tussen de 9e en 14e dag vanaf het begin van de loopsheid. Wat het precieze moment is, is moeilijk te voorspellen. Dit kan verschillen per ras, maar ook per individu. Als ze haar vruchtbare periode heeft, is ze ook 'dekkingsbereid'. Is ze er niet klaar voor, dan kan ze ook fel van zich afbijten naar de reutjes die toch een poging willen wagen!
Is het exacte moment van dekking belangrijk omdat je bijvoorbeeld een dekreu inschakelt, dan kan het progesterongehalte gemeten worden in het bloed.
Zoals Maria16 al heel terecht in haar antwoord zegt, is het zeer af te raden je teefje bij de eerste loopsheid te laten dekken. Vaak zijn ze dan nog niet eens goed uitgegroeid (denk aan meisjes van 12 die al ongesteld worden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je hond niet dekken als ze nog erg jong is. Dat is namelijk alleen erg slecht voor haar eigen gezondheid, maar een te jong teefje is ook vaak nog helemaal niet in staat om haar pups (zelf) goed te verzorgen.
Vanaf de derde loopsheid kun je hier pas aan gaan denken.

Een teefje is vruchtbaar in de derde week van de loopsheid, als de bloedingen zijn afgenomen. Veel teefjes reageren in die vruchtbare dagen, als je hen op het eind van de rug -'n stukje boven de straat- aait en een beetje masseert, door hun staart opzij te doen.

Is het teefje (maar óók de reu) getest op gezondheid en erfelijke aandoeningen, zoals o.a. HD en/of knie- en elleboogproblemen? Je bent namelijk als fokker namelijk wettelijk aansprakelijk, als naderhand de pups ziek zijn of erfelijke aandoeningen blijken te hebben.
Dat geldt overigens niet alleen voor rashonden, maar ook voor kruisingen.
Het is overigens niet genoeg als alleen het teefje is getest, omdat de reu immers ook zijn genen doorgeeft aan de pups.

Toegevoegd na 1 minuut:
Woordje vergeten: Dat is namelijk NIET alleen erg slecht voor haar eigen gezondheid...