Mijn degoe heeft 1 witte tand, wat kan ik doen en wat is de oorzaak?

Normaal hebben degoes oranje tanden en zijn ze dan gezond, maar ik heb nu opgemerkt dat 1 van mijn degoes 1 witte tand heeft. Wat kan ik er aan doen?

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik snap niet hoe het komt, heb juist op wikipedia gelezen dat je de mondziekte kan voorkomen door vers water te geven, kalkrijke voeding en een mineralenblok, wat mijn degoe allemaal heeft. Ook heb ik gelezen dat een degoe met witte tanden niet lang meer zal leven, maar ik hoop van niet, hij is nog maar 2 jaar oud :(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Nu geef ik eerlijk toe niet veel van degoes te weten, ondanks dat ik dierenartsassistente ben. Deze diertjes zien we eigenlijk nooit in de praktijk, omdat ze meestal naar een gespecialiseerde dierenarts gaan.
Ik vond het volgende op Wikipedia, maar het klinkt niet hoopgevend:

De tanden zijn wit (in plaats van oranje). Als de tanden van de degoe wit zijn heeft deze een mondziekte waar niets aan te doen is. De degoe zal dan niet lang meer leven. Men kan mondziektes voorkomen door steeds te zorgen voor vers en schoon water, kalkrijke voeding en een mineralenblok.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens de tweede bron zou de oorzaak kunnen liggen in onvolledige voeding. Krijgt je degoe wel speciaal voeder voor degoes?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik vind op verschillende sites dat witte tanden bij degoes duidt op tekorten in de voeding. Ik denk dat je het beste contact kan opnemen met een dierenarts. Informeer wel of deze voldoende kennis heeft over degoes! De meeste dierenartsen krijgen deze diertjes namelijk nooit in de praktijk.

Zorg verder voor speciale degoebrokjes, deze zijn afgestemd op het specifieke dieet van de degoe. Waarschijnlijk zal je wel naar de grotere dierenspeciaalzaak moeten hiervoor. Verder heeft hij een mineralenliksteen nodig en genoeg knaagmateriaal.

Ik hoop dat wikipedia in deze geen gelijk krijgt!