is actieve kool noodzakelijk in een aquarium?

Ik lees op diverse sites van niet.
Maar waar haalt anders dure slecht stoffen uit het water zoals organische zuren en al die andere stoffen die kool uit het water filtert

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Heb je een aquarium vanaf ongeveer 60 liter dan wordt het wel aangeraden om actief kool in je filter te hebben.

Let erop dat je (in een groter aquarium) geen filterwatten of vilterschuim hebt zitten. Dit is overal te koop, maar filtert niet goed. Bacterien zouden zich in het filter moeten huishouden, maar wanneer je telkens een nieuwe wat of filterschuim plaatst, verlies je al deze (goede)bacterien. Vul je vilter met biofiltermateriaal. Dit zijn keramische steentjes, GEEN PLASTIC!! Een goed en niet te duur merk is Sera, siporax.
Doe je dit samen met actief kool, dan hoef je praktisch nooit je water te verversen, waardoor de waterbalans niet verstoord wordt en je minder ziektes krijgt. Dit is echter wel in combinatie met voldoende planten.

Een iets uitgebreider antwoord op je vraag, maar hopelijk doe je het dan in één keer goed en maak je niet dezelfde fout als ik toen die tijd gemaakt heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik filter hier niet over watten, ik filter over keramische pijpjes, filterballen en eheim substraat pro (dit is ook voor de bacterien)
Maar ik vroeg me dus af of het kwaad kan om niet over actieve kool te filteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Actief kool filtert de schadelijke die in het aquarium ontstaan. Ook medicatie die er evt. in zit wordt gefilterd. Het filtert echter ook goede stoffen. Het kan geen kwaad om geen actieve kool te gebruiken, maar het water kan dan iets geler worden. Met een opstartende bak zou ik WEL actief kool gebruiken, omdat er dan schadelijke stoffen ontstaan omdat het water nog niet visvriendelijk is. Na een goede maand is het actief kool zijn werking kwijt, maar zit het wel vol met goede bacterien. Als je bak goed draait kun je het kool gewoon laten zitten, dan is dat gewoon huishouding voor bacterien.

Andere antwoorden (1)

dat hangt af hoe groot je aquarium is en hoeveel vissen erin zwemmen. ik heb thuis een klein aquarium met een vis, en hierbij voldoet het om eens in de maand het water te vervangen en de stenen/ornamenten schoon te maken