Waarom hoor ik nooit iets over konijnen die hun hele leven in een te klein hok zitten?

Ik kan me steeds weer kwaad maken als ik zie hoe klein de hokjes zijn die verkocht worden bij de dierenzaken. Vaak zitten konijnen hun hele leven lang, alleen in een hokje waar ze een paar hupjes in kunnen maken (als ze mazzel hebben) en ik hoor er nooit iets over. Is dit geen dierenmishandeling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik vind dat ook balen. Mijn konijnen hadden ook geen groot hok, maar ze werden er zo vaak uitgelaten dat dat niet erg zinvol was.
Nu ik helaas geen zindelijke konijen heb, heb ik een groot hok gekocht. Maar omdat ik ze toch niet vast kan laten zitten hebben ze nu een complete kamer:) Wel veel werk, maar minder werk dan elke dag een uur mijn woonkamer haar en stof vrij houden. In maak ik speeltoestellen voor ze. Ze slopen wel veel. Maar ze zijn heel lief. Toegevoegd na 3 minuten:
Hoe hou ik mijn konijntjes fit

Het beste antwoord

Het is gewoon dierenmishandeling echter hebben we in Nederland het probleem dat er bij wet niet is vastgelegd hoe een dier in de particuliere sector moet worden gehuisvest, er wordt op dit moment nog steeds druk overlegd tussen de verschillende organisaties om tot een standaard regeling te komen waaraan de huisvesting van een dier minimaal aan moet voldoen, het LICG heeft hier vast een voorschot opgenomen en heeft een aantal richtlijnen gepubliceerd waaronder die van konijnen:

http://www.licg.nl/g9/dieren/zoogdieren/konijn.html

Print deze uit en duw hem onder de neus van winkeliers en houders van konijnen die te klein gehuisvest zitten, misschien dat er dan een verbetering inkomt maar zeker is dat pas als de wetgeving zijn intrede doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, daar heb je een heel goed punt. Het is zo zielig als dieren opgesloten zitten en alleen maar een beetje heen en weer kunnen huppen. Niet alleen de konijnen, er zijn nog teveel dieren die geen goed leven hebben.
Het is moeilijk om daar op grote schaal verandering in te brengen. Er wordt wel eens aandacht aan besteed (door dierenbescherming of Wakker Dier bijv.)
Probeer het daarom in het klein. Als je mensen kent die een konijn in een hok hebben, probeer ze er dan van te overtuigen dat zo'n beestje er ook wel eens uit wil en dat ze een ren voor hem kunnen maken waarin het konijn vrij kan lopen. Zo krijgen dank zij jou sommige dieren tóch een beter leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan luister je op de verkeerde plekken, want veel mensen maken zich hier druk over. Een klein hok kan prima als bijvoorbeeld nachthok dienen, als het dier overdag de ruimte heeft (bijvoorbeeld in een afgezette tuin). Helaas denken veel mensen dat je best een konijn solo in een pierig hokje kunt houden :-(
Op elke site van knaagdierenopvangen of met konijneninformatie zal duidelijk staan dat dat niet prettig is voor een konijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het wel een soort van dierenmishandeling, want een konijn moet ruimte hebben om te hupsen enzo. ik heb een keer gehoord dat een konijnen hok minimaal 80 cm lang moet zijn.

Kijk anders eens op www.bunnybunch.nl daar staat heel veel informatie over konijnen (en andere knaagdieren).

Hoe groot moet een konijnenhok zijn?
Reken voor elk konijn op één vierkante meter, maar houdt daarbij ook rekening met de grootte van je konijn. Een vierkante meter is voor een dwergkonijn ruimer dan voor een vlaamse reus! Heb je twee of meer konijnen in één hok, dan moeten ze elkaar kunnen mijden. Ga zelf eens met je vriend(in) een maand op de badkamer wonen ... de dood voor elke goed huwelijk. Als je ideeën wil opdoen, klik dan hier Huisvesting en kijk onder het kopje konijneninfo en huisvesting voor foto’s en tekeningen van ruime verblijven voor binnen en buiten. Je kan ook op het weblog van BunnyBin de categorie “wonen doe je zo” bekijken.

Een konijn moet dagelijks kunnen rennen, springen (binkies maken;-)) en,als het kan, graven. Soms is een ingegraven speciekuip (onder afdak) al heerlijk, krabben, rollen, graven… Als dat rennen niet in de ren van het hok kan, kan je ze onder toezicht buiten het hok los laten lopen. Zorg wel dat de omgeving konijnenproof is (geen snoeren, geen roofdieren, geen giftige planten etc.) en dat ze niet verdwijnen. In het donker konijnen altijd veilig achter gaas, van boven ook afgedekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk. En eigenlijk houdt men bijna alle huisdieren te klein. Denk eens aan een goudvis in een kom of een ander vis in een aquarium. Die zwemmen in de natuur hele einden op een dag. Of een binnenkat. Katten die buitenlopen leggen kilometers per dag af, jagen op beestjes. Een binnenkat heeft dat allemaal niet en moet zich binnen zien te vermaken zonder natuurlijke prikkels.

Waarom hoor je er weinig van? Zolang een dier een schoon hok heeft, vers water en genoeg voer is er gewoon geen sprake van dierenmishandeling of verwaarlozing. Zo zijn de regels...helaas.