hoe weet je of een kat aangereden is of vergiftigd?

de kat van de buurvrouw werd gisteravond dood gevonden. Ze heeft geen uitwendige verwondingen, alleen bloed uit haar bekje en oren. ik dacht dus een klap tegen haar hoofd gehad (aangereden) maar andere buren zeggen dat dat ook zo is bij vergiftiging. Ik durf nu mijn katten niet meer buiten te laten, maar dat zal niet lang lukken, want ze zijn gewend buiten te komen. Bij ons achter, waar ze gevonden is, is ruig gebied, er loopt wel een "bouwstraat"doorheen maar daar komt amper verkeer omdat de bouw al 3 jaar stil ligt. Dus aangereden zou kunnen maar de kans is niet zo groot

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn man zegt dat ze misschien muizen heeft gegeten die vergiftigd zijn. het is nu de tijd dat de muizen uit het veld dichter bij de huizen komen, misschien heeft iemand daarom gif gestrooid.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vervelend voor je buurvrouw dat haar kat dood is.
Misschien een goed idee (zodat een ander ook geen "last" van jou katten heeft) dat je je katten 'binnen' houdt.
Je kunt je katten ook buiten laten in je eigen tuin.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik durf met zekerheid te beweren dat onze buren geen last hebben van onze katten. Ten eerste heeft iedereen hier afgesloten tuinen, dus onze katten kunnen nooit bij anderen in de tuin, alleen in het veld met onkruid hierachter, en dat is "niemandsland". Ten tweede komen ze altijd binnen om op de bak te gaan. Zelfs als ik gezellig met de kat samen aan het tuinieren ben, loopt ze naar binnen voor haar behoefte. de katten binnen houden zou ik wel willen, maar ze zijn al jaren gewend buiten te zijn. Onze poes heeft maanden gezworven voor ik haar in huis nam, die is niet binnen te houden.
Wel zijn ze altijd binnen als wij niet thuis zijn, en 's-nachts, maar ze willen toch iedere ochtend even controleren of buiten alles in orde is, en als ik vrij ben zijn we dikwijls gezamenlijk in de tuin. Ze gaan ook nooit ver weg. de kater komt niet verder dan het eind van het pad, de poes heeft vlak na de verhuizing geprobeerd het oude huis (100 km verder) terug te vinden, maar dat opgegeven toen ze in het territorium kwam van boerderijkatten.
op dit moment heb ik het kattenluikje in de schutting dichtgemaakt, zodat ze niet verder dan onze tuin kunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klimmen ze niet over de schutting heen dan?
Ik kan me voorstellen dat je nu bang bent voor gif, Erg vervelend.
Wonen er nog meer katten in de buurt? Houdt de hele buurt de katten nu ineens binnen misschien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
wellicht zouden ze over de schutting heen kunnen klimmen, maar dat hebben ze nog nooit gedaan omdat het kattenluikje makkelijker is. ik zie de poes er wel voor aan dit te proberen als ik haar echt in de tuin wil houden.
het is gisteravond pas gebeurd. ik heb nog geen andere katteneigenaren gesproken. Veel katten zitten hier niet: we hebben 1 straat met 16 huizen, en ik weet hier maar 3 andere katten dan de onze, de meeste van boerderijen verderop
Rieneke1
10 jaar geleden
pokemon, weet je nu meer?
Heb je de nageltjes kunnen bekijken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kat is al afgevoerd. Maar de dierenarts zei dat niets wees op gif, en dat het vaak voorkomt dat ene kat na een aanrijding geen zichtbare schade heeft. Inmiddels heb ik ook de buurvrouw gesproken die haar heeft gevonden, en die zei dat ze dicht langs de weg (die bouwstraat) lag en dat het dus bijna zeker een aanrijding is geweest.
Rieneke1
10 jaar geleden
Het klopt wat de dierenarts zegt: ze verbloeden dan inwendig.
Triest voor je buuf, maar een opluchting voor jou.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Daarom komen mijn katten dus niet buiten, ik heb ze dat van kitten af aan al geleerd, ik ben veel te bang dat ze dood gereden worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het geheel met je eens, maar onze poes heeft meer dan een half jaar buiten geleefd, voor ik haar in november binnen haalde omdat ik het zo sneu vond. Die houd ik echt niet binnen. En de kater komt nooit verder dan het eind van het pad. Maar ik blijf opgelucht iedere keer als ze weer veilig binnen zijn. Ze mogen van ons ook nooit 's-nachts buiten, en ook niet als wij overdag niet thuis zijn.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja daarom zei ik al, vanaf kitten af aan aangeleerd, dan weten ze ook niet beter natuurlijk :-) Je zou er voor kunnen kiezen je tuin dusdanig af te zetten dat ze daar niet uit kunnen. Maar ik snap het ook als je het nu zo laat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn tuin is volledig afgesloten. in de schutting hebben we een kattenluikje wat altijd open staat (behalve als de konijnen vrij in de tuin lopen). Maar ik vermoed dat als ik dat dicht doe, de poes binnen een paar weken over de schutting gaat klimmen. De kater zal hooguit naar de dichte deur staren, en het jammer vinden dat hij zijn uitzicht over de open vlakte kwijt is. Die kwam toch al nooit verder dan de drempel. Overigens heeft de buurvrouw haar kat altijd binnen gehouden, maar die wilde zo graag naar buiten, en hij was zo blij toen hij buiten mocht. Jammer dat hij er maar één zomer van heeft genoten.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ja zielig is dat :-(
Ik hoop maar dat het in 1 klap over was, en dat hij niet heeft geleden.

Het beste antwoord

Op het moment dat een kat aangereden wordt, zet hij zich schrap.
Omdat aanrijdingen plaatsvinden op verhard wegdek zie je altijd gespleten en afgebroken nagels bij aangereden katten.

Wat vergiftiging betreft, daar is in z'n algemeenheid weinig over te zeggen: zoveel soorten gif, zoveel verschillende symptomen.
Hier kan alleen sectie uitkomst bieden.

Toegevoegd na 29 minuten:
Nav je toevoeging: muizengif kan idd zorgen voor in- en uitwendige bloedingen

http://www.dierenklinieklemmer.nl/info_kat/vergiftiging/
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij vergiftigimg zie je vaak bleek tandvlees met puntbloedingen...kleine rode stipjes op het tandvlees
Rieneke1
10 jaar geleden
Dank voor de aanvulling Niels!