Onze kat plast tegenwoordig in de papierbak. Wat kan ik hier aan doen?

Hij doet het sinds een paar dagen en die papierbak/doos staat er al sinds hij in huis is. We hebben de plek goed gereinigd met een afwassopje en biotex. Toen de papierbak er niet stond was er niks aan de hand maar nu heeft hij bij het terugplaatsen er vannacht weer in geplast. Ik had de doos voorzien van aluminiumfolie en anti-kat spray. Verder plast hij wel goed in zn kattenbak.
Ik vermoed dat dit begonnen is omdat 'meneer' niet op een iets viezere bak wil dan normaal. Natuurlijk heeft hij nu wel weer een verse kattenbak.

12 jaar geleden
6K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Is het verkeerd dat ik nu moet lachen?
Met name om je uitspraak:
Ik vermoed dat dit begonnen is omdat ‘meneer’ niet op een iets viezere bak wil dan normaal. Zo vreselijk herkenbaar, ik heb de strijd opgegeven en de papierbak verbannen naar de kast.

Het beste antwoord

Ik denk dat je vermoedens kloppen. Je kunt de papierbak op een plaats zetten waar je kat niet bij kan ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

vang even een plas op, en breng die zo vers mogelijk naar de dierenarts, om een blaasontsteking, al dan niet met gruis, uit te sluiten.
verder is het minimum aantal bakken voor 1 kat 2 stuks, op een rustige plek en op afstand van elkaar en van het eten en drinken.
Rieneke1
12 jaar geleden
misschien kan u inderdaad de papierbak op een plek zetten waar uw kat niet bij komt, maar als u dat geen goed idee vindt, kunt u ook de kattenbak naast de papierbak zetten, zodat de kat niet meer in de papierbak plast, maar gewoon in zijn kattenbak. eventueel kunt u meerdere kattenbakken kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, dit is een heel herkenbaar probleem.

Een kennis van mij had een kind, een man, een hond en een kat. In dezelfde volgorde werd iedereen verzorgd! Ben daar een paar keer op bezoek geweest en om de zitkamer binnen te komen kwam je op de gang langs de kattenbak: deze kat had alle recht van de wereld om overal te plassen behalve daar ! ik heb die bak nooit schoon gezien... je kon de drollen tellen, niet fijn...

Ik had vroeger drie katten (+ een fulltime baan) en iedere ochtend nadat ik ze eten had gegeven, gooide ik de inhoud van de bak in de vuilnisbak en kwam er een hele nieuwe verse inhoud.
Een keer in de week sopte ik met een oude afwasborstel en Dreft (prima spul) de bak, liet hem een uurtje weken, uitspoelen, drogen en daarna weer vullen met nieuwe steentjes: iedere zaterdag haalde ik een zak van 20kg steentjes.

De moraal (volgens mij):
iedere dag zorgen dat de bak schoon is, ik had 1 bak voor
3 katten en heb nooit een probleem ondervonden. Mensen die er veel van af weten adviseren altijd voor iedere kat een eigen bak, mijn idee is als je dat doet wordt het bij sommige mensen misschien nog moeilijker om bij te houden en ja inderdaad dat had je dan eerder moeten bedenken !

Mijn advies Login is de papierbak/doos weghalen als het kan uit huis (in uitpandige berging/schuur/garage - lucht moet weg zijn) de plek niet bedekken - juist niet - en vlakbij/ernaast de kattebak of een tweede (tijdelijk?) erbij zetten en inderdaad "overdreven" de kattebak in de gaten houden en echt goed schoon houden...!

Veel succes, ik weet dat dit een moeilijk probleem kan zijn!

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik vergeet nog iets, net als de mens heeft de kat ook behoefte aan rust op bepaalde tijden... De kattenbak moet dus op een goede rustige plek en zeker niet naast de eet- en drinkbak. Liever in een andere ruimte dan waar eten en drinken staan, maar wel binnen!

Nog een laatste tip: de kattenbak moet bij voorkeur geen dak hebben maar open zijn, dit is psychologisch verklaarbaar, dan is het ineens een te verdedigen "fort" (als er meer katten zijn) en zo niet dan is het niet prettig omdat hij niet om zich heen kan kijken wie er langsloopt (bedreiging)!

Nogmaals Loginabcde (grappig) succes !

Toegevoegd na 8 uur:
Vergat nog iets: mijn kattenbak ververste ik 's morgens, dat klopt, maar 's avonds viste ik alles eruit met een goede/sterke kattenbakschep + gaten, zodat het weer voor de nacht goed was. Het waren trouwens binnenkatten, dat scheelt ook nog !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kat aan het "schrikken" maken als je ziet dat hij in de buurt komt van de papierbak bijvoorbeeld met een plantenspuit. Een andere optie is tijdelijk de papierbak afsluiten met een deksel totdat de kat het plassen op die plek ontwend is. Dat heeft bij mij in elk geval tot goede resultaten geleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat doet die van mij soms ook wel ik weet niet waarom want de kattenbak staat er schoon naast