Kunnen muizen en ratten op één kamer staan?

Ik heb 2 muisjes als huisdieren. Daarvoor heb ik lang ratten gehad. Nu zou ik graag 2 ratten erbij nemen, in een aparte kooi natuurlijk. Mijn kamer is 14m2 groot, de dieren zullen niet naast elkaar staan maar ze zullen elkaar zeker ruiken. Levert dit stress op voor ze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik twijfel. Ik denk dat het wel stress kan opleveren voor de muizen eerlijk gezegd. Een rat lust best een muisje als snack.

Een goed gevoede rat zal er wat minder last van hebben, maar ze ruiken en zien elkaar natuurlijk wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Aan de andere kant wonen ratten en muizen ook samen in gebouwen. Als je de kooien apart hebt en ze hebben hun eigen veilige plek zullen ze er wel aan wennen denk ik.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees dit verhaal eens in de bron, waar een rat een muis groot brengt!

Toegevoegd na 5 minuten:
NB. Dit verhaal is wel uitzonderlijk. Ik adviseer je liever om dan nog een koppel ratten erbij te nemen (zelfde geslacht), eventueel in aparte kooi als je niet een grote kooi hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
juist som, niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rieneke: Ik ben van mening om dat ook liever niet te doen. Beter kan je dan nog wat ratten erbij nemen. Het zijn sociale dieren. Ik vond wel een leuk verhaal waarbij het wel goed ging. Het is vrij uitzonderlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, bedankt voor jullie antwoorden. En grappig verhaal inderdaad over die rat die een muis grootbrengt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Sigr, Ik bedacht me net dat ik zelf vroeger ratten had en een kat. Ook geen geweldige combinatie. Die ratten had ik meegenomen uit het lab van de universiteit. Ze waren anders doodgemaakt. Ze zaten veilig in hun kooi en als ze eruit kwamen dan ging dat wel goed, maar ze zijn nooit zo tam geweest. Hoewel ik stress een wat te groot woord vind zullen de muizen zich misschien wat sneller verstoppen, tenzij je ze aanleert met de ratten te mengen. Maar dat blijft een risicovolle onderneming. Vandaar mijn antwoord: ja, maar ....

Andere antwoorden (3)

Ratten vinden muisjes erg leuk, maar dan in de vorm van voedsel. De ratjes zullen de muisjes ruiken, en dit kan natuurljk snel opleveren. Je kan de beestjes daarom ook absoluut niet bij elkaar laten lopen. In gescheiden kooien kan het dan wel, maar dit kan wel stress opleveren voor de dieren denk ik. Je zou het een weekje kunnen proberen, en als je merkt dat het toch niet gaat, de andere kooi in een andere kamer zetten. Dan heb je nergens last van (moet je natuurlijk niet perongeluk de kooi open laten staan;))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan prima, ratten en muizen kwekerijen hebben vaak ook beide diersoorten op 1 kamer staan.
De dieren ruiken elkaar, maar wat de stres betreft valt het wel mee.
De dieren kweken gewoon prima door en bij ernstige stres, lijkt het mij dat een muis zich niet zal voortplanten?

Overigen ben ik het eens met de vorige antwoorden als het over het samenvoegen van de diersoorten gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dat zijn dieren die van geboorte niet anders weten.
de vraag betreft al aanwezig volwassen muisjes.
dat vind ik toch een ander verhaal.
geeft veel te veel stress voor de muizen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'geeft veel te veel stress voor de muizen' Ik betwijfel het, maar je komt er maar op 1 manier achter.
Rieneke1
12 jaar geleden
welnee, gewoon niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Muizen zijn van nature erg sterke dieren en wennen ergens snel aan.
Dus al mochten ze er stress van ondervinden, dan zal dit niet van lange duur zijn. Er zijn ook genoeg konijnen in tuinen, die met enige regelmaat worden bezocht door de kat van de buren.
Deze dieren schikken de eerste keren wel, maar op een gegeven moment hebben ze echt wel door dat ze geen kwaad kunnen. Maar het blijft natuurlijk een eigen beslissing.
Ik zie echter het probleem niet, in de dierenwereld ruiken ze elkaar namelijk ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, dierenwereld moet natuurlijk dierenwinkel zijn :$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het eens met axolotl. In de natuur komt het voor, in de winkel, in labs. stress vind ik een groot woord. Als ze zich kunnen verstoppen en zich veilig voelen in de kooi zal dat wel meevallen met de stress. Maar je hebt ratten en/of muizen als huisdier om naar ze te kijken, aaien, spelen e.d. Dat is onhandig en ik zou dan één soort adviseren.
Het kan best als je ze niet tegelijk los laat lopen.
Als ze elkaar van jongs af aan al gewend zijn dan zijn er weinig problemen, net zoals een rat en een kat ook geen probleem hoeft te zijn, ookal zou je denken dat de kat de rat opeet, maar dit is niet zo.