Hoe vat een huisdier ons lachen op?

Sinds februari hebben wij een nieuwe kat. Zij is heel grappig en ondeugend en brengt ons voortdurend aan het lachen, hardop dus. Ik vraag me af wat zij van dat lachen denkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
De hond van de buren komt aan ons hek. Dan geeft hij precies 1 blaf en dat betekent dat hij ff achter zijn oren gekrabbeld wil worden. Als je ermee ophoudt maar hij nog meer wil geeft hij weer 1 blaf. Om hem lachen wij dus ook. Wat denkt hij over ons geluid?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat dieren perfect aanvoelen hoe de sfeer is. En dat ze dat ook kunnen leren dat een goede sfeer en lachen bij mensen samen gaat.
En wat betreft je buurhond, hij heeft aangeleerd dat hij met een blaf kan aangeven dat hij gekrabbeld wil worden. Dat is zijn ervaring, en zo werkt het (bij hem)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, leuke vraag! Plus +

Het beste antwoord

Grappig dat wij mensen ervan uitgaan dat dieren dezelfde emoties ervaren als wijzelf en zo dus menselijke eigenschappen aan dieren geven. Wanneer een hond woedend tegen je blaft, denken wij al snel dat hij boos is, je als vijand ziet of waarschuwt dat je niet in zijn buurt moet komen. Oké, de hond reageert geagiteerd, maar is hij werkelijk boos? Hij kan ook wel bang zijn of zijn dominantie willen aantonen....kortom, we wéten het niet en zelfs wetenschappers, die zie zich met dierengedrag bezighouden, zullen het nooit echt zeker weten omdat het zielsleven van dieren nooit is aangetoond en bewezen. Dieren praten niet in onze taal en kunnen het noch ontkennen, noch bevestigen.

Je kunt dus nooit weten wat een dier denkt wanneer hij/zij mensen meemaakt. Feit is wel dat zij menselijke emoties herkennen en daarop anticiperen. In hoofdzaak reageren zij op de klank van de stem. Ik heb het bij mijn hond (Duitse herder) wel eens uitgeprobeerd. Met harde stem zei ik "je bent lief"! en keek daarbij boos. Hij dook in elkaar en keek me schuldbewust aan. Vervolgens ging ik bij hem zitten en aaide hem, terwijl ik zei: " je bent een stoute hond"...hij kwispelde en was blij. Normaliter zei ik het woordje 'stout' wel vaker als hij slecht gedrag vertoonde, maar dan wel op hardere toon. Onze taal verstaan ze dus niet, maar wel de klank en toon ervan.

Een dier voelt onze emoties dus wel goed aan. Als ik een keer niet lekker ben of ziek, zal mijn hond ook bij me blijven liggen en zal zelfs met tegenzin meegaan als mijn man de riem pakt om met hem naar buiten te gaan. De kat zal het worst zijn....die interesseert het niet. Katten en honden zijn ook niet te vergelijken in gedrag, omdat een kat weinig trouw kent. Die zijn veel eigenzinniger en op zichzelf bewust. Toch hebben ze wel emoties, ze weten het als je boos bent en vliegen weg als je ze betrapt op iets waarvan ze inmidels weten dat je er boos om wordt. Ook als mijn zoon een paar dagen weg is, blijft de kat steeds weer op de vensterbank kijken waar hij blijft, op die tijden waarop hij normaliter altijd thuis komt. Hij mist hem dan echt en dat merk je aan zijn gedrag.

Lachende mensen hebben voor een dier geen bedrukte sfeer en ze zullen dan ook geen bedreiging voelen. De buurhond van jou, weet inmiddels dat een blaf hem een kroel achter zijn oren oplevert en gebruikt deze wetenschap, dat erom gelachen wordt interesseert hem echt niet. Probeer het maar eens uit, door op zijn blaf te reageren zonder erbij te lachen.
amc
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Je bent ervan overtuigd dat wij mensen niet kunnen weten wat dieren voelen, maar schrijft wel "Hij (...) keek me schuldbewust aan.". Die zaken zijn met elkaar in tegenspraak.
amc
8 jaar geleden
Wij kunnen ook niet weten wát een dier voelt, maar weten wel dat ze voelen én emoties hebben. Wij interpreten vervolgens dierlijke emoties wel naar de ons bekende emoties. Zo kan een hond bijv. veel emoties hebben en die toont hij met lichaamstaal maar ook hebben de ogen veel uitdrukkingen. Ze kunnen dan ook zeker schuldbewust kijken, net als blij en droevig of smekend. Zoals gezegd, zien wij dit zo omdat wij deze emoties herkennen als zodanig. Het is echter niet gezegd dat zij dit daadwerkelijk zo voelen. Het kan bijv. voor hem ook betekenen dat hij zich betrapt voelt maar niet schuldig. Een herder is een harde werker die zijn baas graag wil plezieren en is het baasje boos dan zie je dat aan zijn ogen én lichaamstaal. Hij weet dat hij fout was en als mens geef je hier 'schuldbewustzijn' aan, maar het kan net zo goed teleurstelling of schaamte zijn of whatever... Je weet het niet zeker, niemand weet dit echt.
Antoni
8 jaar geleden
Dank voor je reactie. Het is dus helemaal niet zeker of een hond enig besef heeft van wat schuld betekent, is mijn conclusie. Het duimpje omlaag is overigens niet van mij.
amc
8 jaar geleden
Het is nog niet eens zeker of een hond/ huisdier uberhaupt een geweten heeft....het enige dat vast staat is dat een dier een natuurlijk instinct heeft, zoals ook wij dat hebben gekregen om te overleven. Als een kat een vogel vangt, zal die zich ook niet schuldig voelen aan de moord op een zwak schepseltje.
zondag
8 jaar geleden
De buurhond geeft niet alleen die ene blaf als wij op ons terras zijn maar ook als de balkondeur open staat. Hij commandeert ons als het ware buiten te komen en hem te kroelen. Het lachen interesseert hem inderdaad niet. Vroeger kende ik trouwens een hond, een dalmatiër, die zelf zijn snoet in een lach-pose trok als hij me zag wat maar eens in de 3 maanden was. Heel leuk.