Wie weet manieren om dieren te verrijken dmv voeding?

Wie kent manieren, bronnen... om dieren (en dan vooral boerderijdieren, zoals koeien, varkens, kippen, geiten, schapen, paarden ...) te verrijken dmv voeding?

Je kunt natuurlijk gewoon het eten in een bak voor hun neus plaatsten, maar voor hen is het leuker als ze er wat meer over moeten denken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

voor de kippen kan je een struik andijvie wat hoger hangen, zodat ze echt hun best moeten doen er bij te komen.
ook zou je wat kattenbrokjes voor ze kunnen verstoppen en begraven.
Rieneke1
12 jaar geleden
Kippen:
Leg een versgeplukte graspol in het hok (hier zitten wormpjes in en het gras vinden ze heerlijk) Strooi wat zaadjes in het hok en gooi hier een laagje zand overheen. Kippen scharrelen graag!

Koeien/schapen
Probeer ze buiten te laten lopen. Ze zoeken zelf het lekkerste gras en laten wat ze niet lekker vinden staan. Hierdoor hebben ze een leuke dagbesteding.

geiten:
Geiten zijn echte klimmers! ze vinden het leuk om overal bovenuit te torenen. Verstop het voedsel op plekjes waar ze moeite voor moeten doen, een stukje klimmen bijvoorbeeld.

Varkens:
Varkens wroeten. Verstop wat lekkere stukjes fruit onder een steen of graag ze in. Varkens kunnen enorm goed ruiken (denk aan truffels zoeken) en zullen dus erg hun best doen voor dat ene lekkere hapje!

Panters (geen boerderijdier! )
Omdat je moeilijk een levend hert het hok in kunt duwen hangen ze de stukken vlees aan bungeekoord, als een panter hier tegen aan slaat of een hap neemt "vlucht"het vlees. Hierdoor is het lastig te pakken en moet het dier er moeite voor doen.

enz. enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
Paarden:

Er zijn speciale "containers" en netten waar je ruwvoer in kunt doen. Paarden zijn erg lang bezig met het verteren van ruw voer en op deze manier is dit hun voedselverrijking.

Doordat ze uit zon net steeds een beetje voer halen zijn ze hier een behoorlijke tijd mee bezig.