Welke hondenras is het gezondst?

En dan bedoel ik een hondenras die bijna geen problemen vertoont.

En zouden jullie er dan een paar kunnen opnoemen, liefst een grote kortharige hond.

Bij voorbaat dank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
19K

Het beste antwoord

Het programma Radar van 19 september 2011 gaat over rashonden en hun problemen. Daarnaast stellen zij, dat het afgeven van een stamboom niet veel zegt over de gezondheid van het ras, integendeel zelfs!
Elk ras heeft zijn eigen problemen, o.a. vanwege doorfokken.

Het ligt er wel aan, hoe de fokker daarmee omgaat en of deze zorgvuldig te werk gaat bij het zoeken naar een goede combinati van reu en teef, hetgeen dus zeer lastig is.

Het beste is in feite een hondenras te zoeken, waarmee relatief gezien nog niet zo lang wordt gefokt.
Vaak wordt aangeraden, om een hond te nemen, waar vele rassen inzit, een zogenaamde "bastaardhond".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bastaardhond

Onderstaand een link naar de genoemde uitzending over rashonden:
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1111490
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De American Bulldog is één van de sterkste en gezondste hondenrassen.
fremar
12 jaar geleden
Het gezondste ras is geen ras: een straathond. Door de sterk gemengde genen van verschillende rassen is de kans op een afwijking het kleinst.
Voor katten geldt dit ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JUIST+1 Alle rashonden hebben allemaal dezelfde bloedlijnen (in hun stamboom),en dat geldt voor raskatten ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maaruh, straathonden zijn toch niet te koop als puppie, ik zou graag een echte ras willen weten en niet eentje van straat.
Het enigste wat ik je kan vertellen is dat ik uit eigen ervaring heb ondervonden met mijn eigen 5 honden dat de Jack russel het sterkste is. Ik heb nu een bouvier een jack russel en een kruising herder/labrador. En ik had een kruising fox/ jack russel en een engelse cocker spaniel. De bouvier heeft vaak koorts en iedere keer als t m gelukt is om iets te eten wat ie eigenlijk niet mag hebben dan kotst ie. De kruising fox met jack die liep continue mank. De engelse cocker spaniel was zo ver door gefokt dat ie niet meer te vertrouwen was. Iedere keer grommen en willen bijten dus daar voelde ik me ook niet echt prettig bij. En de kruising herder/labrador heeft continue oormijt en dan zit ik er weer mee bij de dieren arts. Eigenlijk is de jack Russel de enigste van de 5 honden die nooit iets heeft , die nooit ziek is en die eigenlijk altijd heel lief doet. Hij is nooit zikkeneurig en altijd vrolijk. Dus mijn mening is de Jack russel.Met andere honden heb ik zelf geen ervaring maar er zullen vast nog wel meer honden zijn waar nooit wat aan mankeert.
Als je echt op zoek bent naar een grote kort harige hond war nooit wat aan mankeert dan zou je eens informatie kunnen zoeken over de dobermann maar niks of niemand kan je garanderen hoe een puppy zich ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek je een sterke gezonde hond met niet teveel haarverlies( in het najaar), ga dan voor een Mechelaar.Een van de meeste inteligente rassen,en net niet te fors om in huis te houden. Ik heb momenteel mijn derde Mechelaar.Heeft een rustige baas nodig met echt voldoende overwicht. Zoek wel het juiste type, de hond die ik nu heb komt uit werklijnen,zowel haar vader als oom waren wereldkampioen . Deze hond wil konstant werken en is zeer nadrukkelijk aanwezig.Het lijkt bijna op ADHD:).Mijn vorige 2 honden kwamen uit agilitylijnen en waren veel rustiger in de omgang.Maar wat ze allemaal gemeen hebben is een uitgesproken plezier in training en het aanleren van nieuwe trucjes .Buiten de noodzakelijke vaccinaties hoef ik nooit voor grote problemen naar de dierenarts.