Hoe kan ik meer eiwitten aan mijn hamster geven en hem minder verkouden laten worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

ik weet niet precies waar eiwitten inzitten en waar niet, maar ik geef mij hamster en cavia altijd de overgebleven groente en fruit (rauw), dit is heel erg goed voor deze beestjes, helpt dus ook voor hun gezondheid ivm de verkoudheid die jij bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hamsters moeten in de winter extra vitamine C krijgen tegen verkoudheid. Hamsters kunnen dit niet zelf aanmaken. In goed voer zit het verwerkt, maar een extra dosis in de winter kan helpen.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Een vitamine C tabletje oplossen in zijn drinkwater. Beetje kapot drukken met een lepeltje en in zijn waterbakje. Neem de gewone vit. C bij de drogist (niet de citroen).
Dat kan je iedere dag doen. Hij drinkt immers niet al zijn drinkwater op. Dus bij verschonen drinkwater een nieuw tabletje toevoegen.
Hamsters hebben dierlijke eiwitten nodig. Geef je gewoon knaagdiervoer dan zit dat hierin niet verwerkt, omdat de meeste knaagdieren namelijk herbivoor zijn. Hamsters eten van nature ook insecten. Bij een voeding die dierlijke eiwitten ontbeert kunnen ze ziek worden. Daarom kan je beter een specifieke hamstervoeding geven. Ook mag je je hamster heel af en toe een kattenbrokje geven. Ook meelwormen (verkrijgbaar bij de dierenwinkel of hengelsportzaak) vinden hamsters vaak heerlijk!
Als je hamster nu 'verkouden' is, zoals uit je vraag blijkt, zou je echter beter naar de dierenarts kunnen gaan. Heeft hij uitvloeiing uit de ogen/neus dan heeft hij antibiotica nodig. Hamsters zijn namelijk niet gewoon verkouden zoals wij mensen. Dit soort infecties kunnen het hamstertje heel makkelijk fataal worden.
Denk daarnaast erom dat een hamster (en andere knaagdieren/konijnen) van nature prooidieren zijn, zij tonen niet snel dat ze ziek zijn. Een ziek dier zal in de natuur namelijk het eerst gegrepen worden door een roofdier. Toont het dier ziekteverschijnselen, dan is het vaak al vele malen zieker dan dat het zo op het oog lijkt. Zieke knaagdieren en konijnen kunnen zich verrassend lang normaal gedragen om dan plotseling te overlijden.