Welke kattenbak is geurloos en makkelijk schoon te maken?

Er zijn veel katten toileten op de markt, maar welke is (naast de juiste grint) nou echt aan te raden.

" alle bakken zijn niet gelijk, en ik schep elke dag, deze informatie mag dus achter wegen worden gelaten (-8 "

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij is elke kattenbak geurloos totdat de kat er plaats op neemt

Antwoorden (2)

Ik kan je kattengemak aanraden. Onze kat is na 18 jaar overleden en we zijn dus meer dan 18 jaar klant geweest.

Als bioloog ben ik zeer gecharmeerd van deze oplossing. Hij is bedacht door een rozenkweker uit St. Oedenrode. Die voegde aan grondkorrels (aarde) bacteriën en schimmels toe die van nature ook in de grond komen. Deze organismen breken ammoniak uit plas af to geurloze nitraten die door planten kunnen worden opgenomen.

Dit idee wordt gebruikt in een geurloze kattenbak die je 2 weken! kunt laten staan zonder stankoverlast.

Hoe dit werkt?

Je krijgt twee bakken thuis met een laag aarde (korrels) en een deksel die over de bak heen gaat. De bak besproei je met water zodat de ingekapselde bacteriën uit de kapsels komen en gaan leven. De dekbak gaat erover heen en de kat kan in de bak zijn behoefte doen.

De bacteriën zetten het ammoniak (dit geeft de stank) om in het reukloze nitraat. Drollen drogen snel uit en een droge drol geeft ook geen stank. Je kan de bak zo twee weken laten staan mits je elke dag alleen de drollen eruit haalt en wat water geeft (sproeier) om de bacteriën te activeren.

Als je kat veel plast in één hoek draai je de onderbak af en toe om.

Voordeel is ook dat de toegevoegde schimmels ook Toxoplasma gondii aanpakken dat toxoplasmose kan veroorzaken.

Ze komen de bakken ook bij je thuis brengen en de vieze halen. Dat deden ze bij mij in Amsterdam ook op 4 hoog overigens, ze zetten de bakken voor de deur als je niet thuis bent.

Ik keek net op hun site en zie gek genoeg maar weinig functionele informatie hierover. Maar ik kan je al hele trouwe klant ze van harte aanbevelen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Het meeste grint is overigens erg milieuonvriendelijk (in verwerking) of onvriendelijke geproduceerd. De kattenbakkorrels zijn na gebruik eventueel ook goed in de tuin te gebruiken. Dat mag ook, je mag ook lege bakken terug geven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Is wel behoorlijk reclame zo, maar het is echt een fijn product en het proberen waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat anderen er wat aan hebben. Het is echt een heel fijn product. Enige nadeel is dat je soms vergeet de drolletjes eruit te scheppen en de bak dus een week wordt vergeten. En dit waren ook de enige schoonmaaktaken. De onderbak zelf wordt gereinigd door het bedrijf dat de bakken haalt. De bovenbak deed ik af en toe met een sopje. Aangezien wij niets ruiken voldoet dit dus helemaal aan de vraag.
Iedere kattenbak gaat ruiken na verloop van dagen. Meeste mensen gaan dan naar de winkel en kopen gif voor hun kat & bak. Gif ?? ja, die bussen met poeders en sprays met een lekker geurtje er aan is niet erg gezond voor je kat. Een kat likt zichzelf schoon iedere dag dus die geparfumeerde katten grind of poeders om de vieze lucht te camoufleren is beter van niet te gebruiken. Wat je wel kan gebruiken is de kattenbak filter Katfresh, Is een filter dan enkel foute luchtjes opneemt als een spons ! Katfresh haalt alle ammoniak weg wat je bak zo een vies geur geeft. Onze bak ruik je niet en vroeger kreeg ik altijd de opmerking van, wat stinkt het hier.
Denk aan je gezondheid. De KatFresh filter is een aanrader !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5 jaar oude vraag hè?