Mijn kat heeft een teek, mijn vriend heeft hem eruit getrokken maar ik denk dat de kop is blijven zitten, wat nu?

De teek liep wel vrolijk rond nadat we heb eruit hebben getrokken dus hij leefde wel. Is het dan zo dat de kop is blijven zitten of hoeft dat niet? Bij de huid van de kat zit een soort wondje op die plek en het voelt hard.

Ik lees namelijk op internet dat je hem er nooit met je hand af mag trekken maar met een speciale tekentang. Dat wisten we vooraf niet.

Moet ik ermee naar de dierenarts?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Wat er in is blijven zitten zal er vanzelf een keer uitkomen/uitzweren. Wat belangrijker is, is het gif dat is ingespoten. Daar kan je toch niets meer aan doen.

Mocht je kat in de toekomstige maanden hangerig worden, dan kan je tegen de dierenarts melding maken van dit voorval.Mogelijk kan hij dan besmet zijn met Lyme (ziekte).

Beesten worden vaker gestoken en leeggezogen door teken. Het hoeft niet dramatisch te zijn. Doe er een beetje sterilon of alcohol op de plek waar het dik is. Meer kan je er niet aan doen. De verharding voel je zeker een week, daarna zal het afnemen.

Behandel je kat met vlooien/anti-teek druppels en je hoeft er gedurende de zomer geen zorgen meer om te hebben. Een tekentang is handig, maar ik haal ze ook gewoon met de hand uit de huid.
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja, ik zou z.s.m. gaan, want dit is erg gevaarlijk.
De kat kan er zelfs aan doodgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou voor de zekerheid toch maar even naar de dierenarts gaan, maar omdat je aangeeft dat de teek nog rondliep nadat hij eruit is getrokken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zal de kop ook mee zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is erg gevaarlijk. Je kunt een teek er niet zomaar uittrekken, dan kan de kop er inderdaad in blijven steken. Die kans is groot. Je hebt een speciale tekentang die je erop kunt zetten. Je draait dan aan dat ding en zo draai je de teek eruit. Dan blijft er geen stuk kop zitten.

Ik zou voor de zekerheid even een dierenarts bellen voor raad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teek nooit er uit halen!!
Ik vind het wel erg om te zeggen maar ik vrees het ergste voor je kat.
Zo snel mogelijk fiere ambulance bellen , waarschijnlijk overlijdt hij ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Je maakt haar bang, Overdrijf niet zo vreselijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doe effe normaal zeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teek is altijd dodelijk.
Maar ik hoop het beste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Teek er altijd uithalen, en wat een waanzin om te zeggen dat de kat dood zal gaan. Er KAN een ontsteking ontstaan doordat er een deel van de snuit in is blijven zitten, maar doodgaan is wel erg overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo is het mij verteld op school en ziekte van lyme.
Sorry hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lyme is voor mensen gevaarlijk, dieren zijn er minder vatbaar voor! Zie je die zielige katjes wel eens bij animal rescue op discovery; onder te teken, maar alleen bloedarmoede. Chill!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goh, teken zijn altijd dodelijk... Dan zouden mijn vader en ik dus niet meer tot de levenden mogen behoren... Hij krijgt er gemiddeld zo'n 15 per jaar en ik zo'n 8. Teek er gewoon zsm uithalen, ontsmetten en plek even goed in de gaten houden. Ontstaat er een grote rode ring, even kuurtje bij de dokter halen.
De plek waar je de teek uit trekt is vaak nog iets hard, omdat het een wondje is met een bacterie. Daar reageren de bloedcellen op en dat vormt een verhard laagje. Als de teek nog rond liep kan het gewoon zijn dat Zijn kopje er ook uit is. Je moet het goed schoon houden en regelmatig kijken naar de plek. Als het rood wordt van ontsteking moet je naar de dierenarts. Verder zijn niet alle teken besmet met de ziekte, wel steeds meer. Met de hand eruit halen kan wel, maar brengt een groot risico met zich mee. Dus even kijken of er geen kringen of vlekken te zien zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrees het ergste??? kommop geinponem!
Het gevaar is niet zozeer dat er iets blijft zitten: dat zweert er vanzelf wel uit.
Gevaar zit hem erin dat wanneer je de teek beetpak met je vingers of een platte tank. dat je de teek leegknijpt.
Stoffen worden vanuit de teek geinjecteerd in het lichaam van de kat.
Hier moet je inderdaad mee naar de dierenarts, krijgt ie een spuitje....

Toegevoegd na 35 seconden:
tank is natuurlijk tang!
12 jaar geleden
Ook schijnt het inwrijven met speeksel en vervolgens het diertje met een draaiende beweging lostrekken, goed te werken.
Maar pas op: doe dit rustig aangezien er anders delen van de teek in de wond kunnen blijven, wat op zijn beurt een infectie tot gevolg kan hebben.
Katten kunnen op de aanhechtingsplaatsen zweertjes of knobbeltjes ontwikkelen, zeker als de teek op een verkeerde manier is verwijderd.
Ga morgen naar de dierenarts en koop een tekenpincet of -lasso en een tekenband voor de kat die werkt 6 maanden, en vertel het hele verhaal aan de dierenarts. Die zal hiervoor wel een goede en veilige oplossing hebben, en laat je a.u.b.niet ongerust maken.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks inwrijven, gewoon teek beetpakken met een pincet en liefst met een draaiende beweging eruit trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een draaiende beweging over de teek te wrijven links en rechts ongeveer 2 minuten wordt een teek duizelig en laat hij zich vanzelf vallen, heb ik gehoord van een dierenarts.
Is zeker het proberen waard.!!
Als een kat moest overlijden aan een tekenbeet, dan hadden wij er al heel wat moeten begraven. Zo snel gaat dat niet hoor. En als de teek nog liep leefde hij nog en had hij zijn kop nog. Die is heel klein, die kun je zo niet zien.
Waarschijnlijk zat hij pas op de kat, anders had hij zich wel vastgebeten en dan kun je hem er niet zomaar uittrekken. Hij zal ook nog geen bloed gezogen hebben, omdat hij zich daarvoor eerst moet vastbijten. Ik denk dat alles wel meevalt.
Doe intussen wat ontsmettende crême, betadine of zo op het wondje als je het kunt vinden. Blijft echt echt een wondje, ga dan naar de dierenarts, maar geen paniek hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kop is blijven steken krijg je gewoon een bobeltje op de plaats waar de teek zat de rek maakt dan zelf terug een lijfje

Toegevoegd na 37 seconden:
Rek = teek