Waarom verkleurt/verbleekt de neus van mijn hond?

Zijn neus is niet meer zo mooi zwart, maar verbleekt. Hij is nog maar 4, dus ouderdom kan het niet zijn. Hij is gezond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
37.5K

Het beste antwoord

Dit kan verschillende oorzaken hebben:
- Sommige honden raken hun pigment kwijt, waardoor de neus van kleur veranderd. Dit is het hoogst waarschijnlijk.
- Het kan de aandoening cyanose zijn. Hierbij verbleekt de hondenneus omdat er te weinig zuurstof in het bloed zit, de neus wordt blauwig. Cyanose duidt dus op een ademhalingsprobleem. Cyanose is een noodgeval waarmee je altijd naar de dierenarts moet.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het verliezen van pigment komt vaker voor bij collies, husky's en amerikaanse eskimohonden.

De neus wordt lichter omdat de cellen hun myelineschede verliezen (dit heet vitiligo). Dit komt vaak voor bij rottweilers en dobermanpinchers. Zie ook onderstaande site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het kan winter-depigmentatie zijn, dan komt in de lente de kleur terug. Men is er nog niet achter wat de oorzaak is. Ook in warme landen treedt dit fenomeen op. Komt vaak voor bij Golden Retrievers en ook wel bij Labradors.
Ivana
12 jaar geleden
Ik zou het eens bij een dierenarts navragen of dit kwaad kan. Stel de vraag telefonisch en wacht af of je wordt aangeraden langs te komen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honden met bleke of roze neuzen zijn erg gevoelig voor verbranding door de zon. Als uw hond een droge, rode neus heeft of wanneer de huid rondom de neus aan het schilferen is, dan kan het zijn dat uw hond verbrand is door de zon. Overleg met uw dierenarts wat voor soort zonnebrand u dient te gebruiken voor uw hond.