Wat is het witte "vliesje" in het oog van mijn poes?

Vanochtend zag ik bij mijn poes Minoes opeens dat haar linkeroog veel kleiner is dan haar rechteroog. Toen ik goed keek zag ik (ondanks dat ze hem dichtkneep) dat er een soort wit "vliesje" in haar oog zit. Is dat gevaarlijk? Hoe gaat het weg? Hoe komt het? Wat kan ik er aan doen? Gaat het over? Als je er iets over weet schrijf het me a.u.b.!

PS: Of is het gewoon het witte van de oogbal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.3K

Antwoorden (6)

Dat is het derde ooglid, dat hoort ze te hebben.

Misschien heeft ze wat irritatie aan dat oogje en knijpt ze het daarom een beetje dicht.

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens: ook al hoort ze dat derde ooglid te hebben, bij oogproblemen is het natuurlijk wel zo'n goed idee om even langs de dierenarts te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hebben alle katten. Maar die hoor je niet op die manier te zien. Het kan een teken zijn van een tekort aan vocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd een extra ooglid wat katten hebben, waarschijnlijk en ontsteking in het oog of een ziekte waardoor dit op het oog blijft zitten.

Een dierenarts kan je meer vertellen. Als ik jou was zal ik even langs de dierenarts gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schoonmaken met grkooktwater wat weer is afgekoeld. Regelmatig schoonmaken. Als dat niet helpt dan je portemonee trekken voor de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit knipvlies komt te voorschijn als de kat zich niet lekker voelt, in algemene zin.
omdat het bij jouw kat eenzijdig is, zou het oog wat geirriteerd kunnen zijn.
in eerste instantie zou ik regelmatig spoelen met afgekoelde kamillethee, of met ogentroost van weleda.
hou het goed in de gaten; als ze blijft knijpen, of als er prut uit het oog komt, is er een zalfje van de dierenarts nodig.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat heeft mijn kat ook maar ik heb in een boekje gelezen dat dat het derde ooglid

dit staat er in het boekje:
het derde ooglid bevind zich in de binnenste oog hoek van de kat, het is een knip vlies en helpt om het oog van je kat te beschermen, het helpt te beschermen tegen vuil en stof.

het is dus gewoon normaal en zelf goed voor je kat!!

Toegevoegd na 2 minuten:
soms zie je het beter en soms zie je het niet