Mijn katje is zo bang van de knallen! Wat kan ik voor hem doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn hond ook...
Cryofiel
12 jaar geleden
Met de tijdzones meereizen, zodanig dat je de plek waar het 00:00 is voorblijft. Op die manier zul je nooit oud-en-nieuw meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel:
Ze knallen hier anders ook op de dagen voorafgaand en op de dagen na de jaarwisseling. Wellicht geldt dat voor de meeste landen.
Dus i.p.v. meereizen met de tijdzones zou ik dan zeggen: met te kat op vakantie naar een rustig eiland :).

Antwoorden (11)

* Zorgen dat er ander geluid is wat die knallen overstemt.
* Zorgen dat het katje niet naar buiten kan.
* Bij hem/haar in z'n kattenmandje gaan liggen.
* Samen in bed gaan liggen.
* Katje in een aparte kamer zetten met ramen en deuren op slot.
* Katje stevig op schoot houden.
* ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben die knallen ook al lang beu gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik ook maar troosten helpt niet, dan denkt hij dat het erg is. (Dat is in ieder geval wel bij honden zo en ik neem aan ook bij katten)
Helaas kun je hem niet uitleggen dat er niets aan de hand is. Zet een muziekje op tegen de herrie en zorg dat hij een plekje heeft om weg te kruipen.

Bij mij trekt 1 kat zich niets van de herrie aan, de ander gaat telkens even in de kast zitten. Daar mag hij normaal niet komen, maar voor vanavond is het het "veilige plekje", en laat ik de deur op een kier staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
En natuurlijk moet je zorgen dat hij nu niet buiten komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Ja hier precies hetzelfde. Al dagen .... wordt nu alleen nog maar erger. Muziek zachtjes aan en een aai over de bol. Eén heeft niet veel last en de ander denkt dat ie in een oorlogsgebied verzeild geraakt is .... Gaat tijgerend door het huis, verschanst zich achter boxen in dozen, kasten en lades ...... is regelmatig zoek. Wij kijken hier alsof het heel normaal is. Geven geen aandacht aan de knallen en dat helpt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, ik doe ook alsof ik niets hoor. Gelukkig is de hond er helemaal niet bang voor.
Kalmerende pillen kun je halen bij de Dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Radio aan, dat filtert wat geluid weg. Lampen aan zodat de flitsen ook wat minder opvallen.
Zorg dat hij kan wegkruipen als dat 'm geruststelt: onder het bed, in de badkamer, waar dan ook.
Mijn ene kat wil nu steeds letterlijk aan mijn voeten liggen, dus ik heb een (gebruikte) handdoek opgevouwen en daar neergelegd: ligt zacht, ruikt naar mij, voelt veiliger.
Ik vermoed dat straks beide katten de badkamer invluchten of de boekenkast ingaan.
Zelf probeer ik zo stoïcijns mogelijk te doen, ik merk dat de katten bij heftige knallen soms ook naar mij kijken - doe ik niet paniekerig, dan blijven zij ook iets langer rustig.
Maar fijn zullen ze het nooit vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de kelder met licht aan en wat lekkers. Zet de stofzuiger aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben een hond die is ook bang voor knallen en we hebben voor haar speciale pasta gekocht en daar wordt ze echt rustiger van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De jaarwisseling is nu voorbij.
Neem nu vast voorzorgsmaatregelen voor volgend jaar.
Koop onderstaande cd, kun je het hele jaar trainen.
Ga ik zelf ook doen met mijn kat :-))

Volgende jaarwisseling een pilletje van de dierenarts,
geef een lage dosering, in overleg.

Mijn kat kreeg dit jaar voor het eerst een pilletje, reageerde eerst suf, maar na 2 uurtjes geweldig, hij heeft een leuke en ontspannende jaarwisseling gehad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ervoor zorgen dat het diertje zich veilig en vertrouwd voelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak in de meest centrale plek van je huis een ruimte waar ze zich veilig kan voelen omdat daar het minste geluid doordringt en maak daar een schuilplaatsje

Als je kat bijvoorbeeld al bang is voor de stofzuiger heeft ze die plek al denk ik.

Hou de weg daarnaar toe vrij en neem haar gerust op schoot
tijdens als je haar daardoor gerust kan stellen des te beter
maar wanneer het te erg word laat haar daar dan " vluchten"
houdt haar zeker niet tegen
en besteed er niet teveel aandacht aan.
12 jaar geleden
Toevallig had ik het er vandaag met mijn broer over. Zijn hond was ook zeer bang voor vuurwerk. Het was zo erg dat hij zich al anders begon te gedragen, als de kerstlichtjes aangebracht werden, omdat hij zich het vuurwerk herinnerde. Mijn broer heeft nu de perfecte oplossing gevonden: Feliway®.

Het bestaat ook voor de kat. Door de natuurlijke gezichtsferomonen van de kat na te maken geeft deze geur een gevoel van vertrouwen en veiligheid.

Plaats de verdamper in de ruimte waar de kat verblijft of zich terugtrekt. Laat de verdamper 4 weken vóór en zolang het vuurwerk duurt onafgebroken in het stopcontact. Je katje zal er rustig van worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Cica :)
om meteen heel lief voorhaar te zijn , is het eerste wat in ons opkomt .Maar hoe goed bedoeld ook , ondersteun je daarmee haar "mening" dat het gevaarlijk is . Breng haar kalm ,al fluitend naar 'n plek waar het minste lawaai is ,probeer wat lawaai te maken met iets anders ,beweeg je langzaam met haar in de hand , ga 'n beetje fluiten , want anders breng je jouw onzekerheid op haar over .Misschien kan je 'n dik mutsje om haar kopje doen , maar wel zodanig dat ze het niet meteen eraf kan duwen.Het ergste is gelukkig voorbij. Maar deze tips zijn voor andere momenten van knallen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een mutsje?! Haha, dat lijkt me een leuk gezicht! Maar ik denk dat ie dan helemaal in paniek raakt ;-)
Desalniettemin, dank voor de tips!