Hoelang duurt het voordat een paard moe is met rennen?

Hoelang of hoeveel km kan een paard rennen voordat het moe is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10K

Antwoorden (2)

Afhankelijk van de conditie van het paard en de snelheid waarmee gelopen wordt, kan een paard na 500 meter al moe zijn, maar kan het ook best 10 km. achter elkaar doorgaan zonder echt moe te worden.
Het is net als bij mensen. Heb je nooit hard gelopen en een slechte conditie, en moet je echt hard lopen, dan houd je het niet lang vol.
Ben je door en door getraind en kan je kalm aan door rennen, dan stelt een marathon niet zo heel veel voor.....
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Endurance races gaan tot 160 km, maar daar wordt natuurlijk niet aan 1 stuk gegallopeerd. http://en.wikipedia.org/wiki/Endurance_horse
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies. Plusje.
Een gedomesticeerd veulen gaat inderdaad ook al snel rondrennen in de wei met zijn moeder en/ of soortgenoten, maar na 5 tot 10 minuten is het veulen weer moe. Dan rust het een beetje, slaapt wat, en na een dutje kan het er weer tegenaan. Dit is de natuurlijke manier. Maar wanneer de merrie terug mag gewerkt worden (gebruikelijk 1 maand na de bevalling) laat men het veulen ondertussen bij de merrie lopen die aan het werken is. Men werkt de merrie echter veel langer dan 5 tot 10 minuten. Het veulen is dus vaak meer dan een half uur opgewonden aan het rondrennen rond de werkende moeder. Dit is bij een veulen. Helaas weet ik het niet van een volwassen paard. Maar dat ligt vooral aan de conditie van het paard hoelang hij kan rennen voordat hij moe wordt. Dus het is erg moeilijk te zeggen bij een volwassen paard.