Hoe kan ik het beste bepalen hoeveel mijn kat aan voeding nodig heeft?

Mijn kat mag niet te dik worden, maar hoe weet ik nu dat ik hem niet te weinig geef? Zeuren doet het beestje toch wel, dus dat is geen graadmeter. ;-)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Op ieder pak kattevoer, staat hoeveel je kat er van mag eten.
Van droge brokjes zal je kat niet zo maar te veel van eten en geef je geen tussendoortjes aan je kat, dan zal je kat nooit te dik worden.
Geef je blikjesvoer, dat vinden ze veel lekkerder, dan zal je kat zeker meer eten dan nodig is, zeker als je maar blijft geven.
Ga je kat nooit verwennen door alsmaar iets extra's te geven ( verwennen) dat is leuk om te doen, voor het baasje, maar slecht voor je kat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat zal zeker wel zo zijn, onze eigen kat geef ik net zo veel, dat er de hele dag brokjes in zijn bak liggen, droge brokjes he, de kat is nooit te dik geweest, ook onze vorige katten niet.
Maar die lopen/ liepen alle dagen buiten, een kat die altijd op een flat binnen leeft, zal minder voer nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Happylife: Het maakt niet eens uit of die adviezen kloppen, want het is precies zoals Ed zegt: de kat bepaalt zelf hoeveel er gegeten moet worden en zal niet te dik worden. En Ed: op een flat werkt het ook. Ik heb op een flat gewoond en niet al m'n katten (had er nogal wat) kwamen buiten, maar verschil in dikte tussen de katten was er niet.
katten eten per dag zo'n 15 tot 20 keer een hapje.
na drie uur is hun maagje weer leeg, dus ik kies er voor ad libitum te voeren, oftewel; er staat altijd wat te eten.
ik hou ze slank, en hun gebit in goede conditie, door regelmatig vers rauw vlees te geven.
een van mijn katten heeft aanleg wat mollig te worden, en die laat ik tijdens het dagelijkse speeluurtje ekstra hard rennen en springen.
ook verstop ik de brokjes regelmatig, zodat ze moeten "jagen"voor hun eten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Denk dat het per kat verschil hoe je met hem/haar omga.
Toen ik hem kreeg dook hij op het bakje en leek niet meer te stoppen met eten.
Heb toen ook het bakje maar weggenomen.
Uurtje later paar hapjes laten nemen, bakje weghalen, neer zetten, weghalen, enz.
Hij begreep heel snel dat er eigenlijk altijd eten is.
Na 1 dag kon ik het bakje laten staan, nam toen inderdaad alleen maar een paar hapjes als hij trek had.
Ook zijn vlees eet hij nooit helemaal op, laat altijd wat staan.
Soms gaat hij binnen een half uurtje terug en eet de rest op, staat het langer, gooi ik het weg.

Soms rent er ook weleens een kat van buren binnen en die blijft inderdaad eten en stopt nooit en als die de kans krijgt, gaat hij zover dat hij gaat braken.

Als je wilt dat hij niet te dik wordt, kun je hem ook eens wegen.
Ga met de kat in je arm op de weegschaal staan, dan zonder de kat, trek deze twee van elkaar af en je hebt het gewicht van je kat.
Zo kun je zijn gewicht een beetje in de gaten houden als je hem eens per 2 weken weegt.

Voor de kat zelf is het wel prettig als er altijd wat te eten staat.
Het is ook super gemakkelijk, als ik ga werken, zet ik schoon water en 2 soorten brokjes (vlees en vis) neer, heeft hij altijd eten en als ik dan thuis kom, zijn de bakjes nooit leeg, soms ook maar een paar hapjes eruit.
Als ik dan ga eten, krijg hij zijn vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft 't niet zo snel weg te gooien hoor. Katten kunnen zelfs in zekere mate bedorven vlees eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang laat jij het dan staan, ik vind dat het er dan zo vies gaat uitzien, daarom gooi ik het maar weg.
Kan ik dan gewoon afwachten of hij het later alsnog opeet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen katten meer, dus ik laat nooit iets staan. En toen ik wel katten had, was er altijd wel een andere kat (had er 7) die 't nog wel lustte. Daar kan ik je helaas geen antwoord op geven. Maar om een voorbeeld te geven: in de natuur ligt een beest soms best een paar dagen dood, voordat een katachtige 'm opeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk trouwens dat een kat prima zelf kan bepalen wat wel en niet goed voor 'm is. Ikzelf doe 't op basis van geur en uiterlijk en een kat kan beter ruiken en kijken dan ik!. Maar dit (deze reactie) is maar iets dat ik denk.