Wat te doen bij een kater die bijzonder gestresst raakt als hij niet à la minute naar buiten kan?

Het probleem is dat deze kater gaat verhuizen. In het nieuwe huis zal hij 3 weken binnen moeten blijven om te weten dat hij daar voortaan woont. Wat doe je echter aan de stress? Ik weet niet hoe de stress zich uit, maar ken wel een ander voorbeeld waar de kat eindeloos dag en nacht bleef jammeren en dat zo hard dat de buren ook wakker bleven 's nachts! niet fijn!

Heeft iemand dezelfde ervaring met een kat die dus binnen moest blijven? en een oplossing hiervoor wellicht?

Het gaat er misschien ook niet om hoe de stress zich uit, als wel hoe de stress te bestrijden of nog beter te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik lees elders dat het beestje niet alleen verhuist, maar naar nieuwe mensen gaat.
Geef hem zoveel mogelijk van z'n oude spulletjes mee, plus veel lapjes en dekentjes die vertrouwd ruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed idee! Ongewassen in ieder geval :)) Inderdaad, de kater verhuist naar nieuw personeel in een ander huis, andere stad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tuigje om en aan de lijn uitlaten en/of in de tuin?
(geen idee of dat zo snel nog te leren is en of er andere redenen zijn waarom dat een slecht idee is, maar het is wel van te voren te proberen)
Rieneke1
8 jaar geleden
Er gaat wel wat tijd overheen Jackd, voor een volwassen kat een tuigje accepteert.
Bovendien kan dit alleen onder toezicht.

Het beste antwoord

Een zekere mate van stress is niet te voorkomen: sowieso omdat de kat plompverloren uit z'n territorium wordt geplukt, en daar bovenop komt dan ook nog het opgesloten zijn.

Ik ga er vanuit dat de kater gecastreerd is, zo niet dan is het zaak dit onverwijld te laten doen.
Koop nog niet meteen nieuwe spulletjes voor in het nieuwe huis, maar omring de kat met z'n vertrouwd geurende meubels.
Plug een Feliway verdamper in voor een vertrouwd thuis gevoel, en zet de kat op de Zylkene: een onschuldig middel tegen de stress.

Geef de kat veel afleiding: speel regelmatig met het dier, en laat hem dmv voerpuzzels werken voor z'n eten.

Wees alert op ontsnappen: zorg dat het beestje niet voortijdig het huis uit kan en verloren gaat lopen.

Sterkte en succes!
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het castreren lukt niet meer voor de verhuizing [binnen een week].
Is het dan raadzaam om de kat eerst te laten wennen [3 weken] en vervolgens zsm te laten helpen [en eventueel chippen natuurlijk]? Mij lijkt het geen goed idee om een kat die nog niet "thuis" is, te laten helpen. Het nieuwe personeel kent de kat nog niet en dat is vice versa dus ook het geval :)) Wat is wijsheid?
Rieneke1
8 jaar geleden
Wat een halve zolen om een kat van 1 1/2 jaar nog niet te castreren!
Uiteraard is die niet binnen te houden :( Sowieso zo snel mogelijk laten helpen, met wat rondbellen hoeft binnen een week geen probleem te zijn.
(tenzij de oude eigenaren er te beroerd voor zijn natuurlijk). De hormonen blijven nog een week of zes werkzaam, en al die tijd zal de kater willen ontsnappen. Ik ben er geen voorstander van, maar onder deze omstandigheden zou ik de kater bovendien chemisch laten castreren., naast de daadwerkelijke castratie.. Sommige mensen........
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankjewel!

Andere antwoorden (2)

Vermoedelijk is het de eerste dagen even doorbijten tot hij door heeft dat hij niet naar buiten mag . Belangrijk is dat hij in huis voldoende bewegingsruimte heeft (dus overal mag komen) en dat er genoeg voor hem te doen is, zoals het ontdekken van nieuwe dozen (dat zal wel lukken met een verhuizing), veel met hem spelen , lekkere hapjes verstoppen etc. zodat hij zo vertrouwd mogelijk wordt met zijn nieuwe omgeving.

Dikke kans dat hij het daarmee al zo druk heeft, dat naar buiten gaan niet zijn eerste prioriteit is. Hoeveel vertrouwde dingen je ook meeneemt, de omgeving en al haar geuren zullen toch nieuw voor hem zijn. En hij zal elk hoekje ook willen verkennen.

Is hij echt niet te houden, dan kun je overwegen hem een poosje aan een tuigje en een lange lijn in de tuin te laten. Onze kat zit in principe altijd vast, en heeft daar totaal geen hinder van. Hij wil er ook écht niet minder door naar buiten. Wel een beetje onder toezicht laten, want katten lopen zich nog wel eens vast.

Een beetje stress is uiteindelijk niet te voorkomen bij een verhuizing ; sommige katten hechten meer aan het huis dan aan de baas, dus verhuizen is altijd stress. Een kat die erg op de baas gericht is, zal iets minder problemen hebben met de verhuizing.

In de bron vind je nog allerlei tips over de voorbereiding en begeleiding van een verhuis-kat .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deze kat verhuist alleen naar nieuw personeel. Driedubbel op stress dus: nieuw huis/nieuw personeel/3 weken niet naar buiten mogen... Het enige dat in zijn voordeel is, is zijn leeftijd, denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor deze link, @Marleen!
Nog nooit van gehoord, lijkt me een goede informatie bron.
Zodra katten hun vertrouwende omgeving verlaten is stress logisch bij een kat.
Zeker bij een verhuizing is dit heel normaal.
Als de kat zich wil verstoppen en niet tevoorschijn komt, laat dit gebeuren, en ga zeker niet proberen hem te pakken of te lokken. Dit levert nog meer stress op.
Het kan soms wel 3 dagen duren dat ze niet eten en drinken. Dit is natuurlijk niet fijn voor de kat, maar is wel normaal. Hoe meer rust je in huis creëert, en hoe minder je op hem let, hoe sneller hij zal komen.
Zorg ondertussen wel dat er altijd water en voer beschikbaar is, maar ga niet wanhopig worden als hij 3 dagen niet eet. Dit is normaal, en kunnen die beesten prima aan.

(voorbeeldje is dat wij onze kat ooit 12 uur lang in de auto in een reismandje gehad hebben. We hebben onderweg laten plassen, poepen, en eten, maar hij wilde helemaal niets, 12 uur lang ging hij in een soort van standby stand en heeft alleen geslapen)

Neem vertrouwde spullen mee zoals krabpalen, of dezelfde voerbakjes.

Het wil ook vaak helpen de kat eerst in een kleine ruimte laten wennen (bijvoorbeeld keuken, of hal). Meestal geeft dit een veilig vertrouwd gevoelt voor hem. Als hij daar zichzelf is, mag hij eruit. Laat hem absoluut niet tussen de verhuizers door lopen, want schuiven met meubels levert ook stress op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Dat katten het prima aankunnen om niet te eten, is een gevaarlijke misvatting.
Katten kunnen juist heel slecht tegen vasten, zeker als ze dik zijn.
Twee dagen vasten kan dan al resulteren in een levensgevaarlijke leververvetting. Verder is het ook niet zo verstandig om een kat die niet tegen opsluiting kan alleen een kleine ruimte te geven om te verblijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, het hele huis is dan bij wijze van spreken nog te klein en open ramen een aandachtspunt!