Mijn hond haalt van alles van de tafel af (brieven, bierviltjes enz.) hoe leer ik hem dat af?

Toegevoegd na 1 dag:
Mijn hond is bijna 1 jaar. Hij versnipperd de bierviltjes of andere papieren, maar helaas hij eet ook van alles op wat hij vindt. Hij is van het ras Jack Russel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Door hem uit te dagen!
En dat vereist zeer consequent zijn en zeer vaak oefenen met hem.
Leg iets op tafel wat hij altijd pakt. Hou hem heel strak in de gaten, ga er desnoods bijzitten en zodra hij aanstalten maakt om het te pakken "NEE" zeggen op bestraffende toon. Dus niet pas als-ie het gepakt heeft!!!
Als hij het inderdaad niet doet, beloon hem met een zachte stem en een woord wat je dan altijd zegt, bijvoorbeeld "goed zo". Je kunt ook een aai of knuffel geven.
Pakt-ie het toch: onmiddellijk uit z'n bek halen en met harde stem "NEE" zeggen en terug leggen op de tafel. Wijs ernaar, zeg nogmals "NEE" en ga weer zitten.
Als dit goed gaat, dan kan je een eindje verder weg gaan zitten en vanaf een afstandje hetzelfde doen.
Gaat dat goed, dan kan je de uitdaging groter maken, door bijvoorbeeld iets wat hij heel lekker vindt op tafel neer te leggen en het hele proces opnieuw te doen.
Hij mag niets pakken, nooit! Het zijn jouw spullen waar hij vanaf blijft. JIJ bent de leider en de baas.

Misschien ook een goed idee om eens naar het programma The Dogwhisperer van Cesar Milan te kijken op National Geografic.
Hij behandelt problemen met honden op een zeer toegankelijke manier.
Veel succes!

Toegevoegd na 1 dag:
N.a.v. je toevoeging: het maakt iets uit van welk ras je hond is. Er is duidelijk een probleem in de gezagsverhoudingen. Je hond denkt, dat hij de leider is. Belangrijk is, dat JIJ de leider wordt.
Het voert hier te ver om allerlei methodes te gaan opschrijven: je kunt kijken naar genoemd programma, maar je kunt ook een deskundige inschakelen, of een cursus met je hond gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Precies, duidelijkheid! Nu kan cathfish kiezen jouw of mijn systeem. Plus dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Of zelf een leuke combi maken ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor je reactie.
Mooi omschreven en je hebt inderdaad zo gelijk: ook de moeders straffen de pups (en de vaders trouwens ook als ze erbij zijn). Het beste om als mens te doen is honden op dezelfde manier als de moeder aan te pakken. Dat kennen ze.

Andere antwoorden (8)

*consequent* straffen. Het moet duidelijk zijn dat hij niets, maar dan ook niets, van tafel mag pakken.
bamibal
12 jaar geleden
Niet alleen straffen maar ook belonen.

Als er iets op tafel ligt en je hond wil het pakken dan eerst "af!" en als je hond er vanaf blijft "goed zo!, brave hond"

En geef je hond een speeltje en leg dat ergens anders neer en na het straffen je hond daar na toe brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijven straffen, niet door een mep of zo te geven.
Alleen het woordje 'Foei' is voldoende, zonder stemverheffing.
Dit woord constand gebruiken bij alles wat niet mag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Moet zijn: constant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het nog een pup? Jonge honden hebben de behoefte om alles te onderzoeken, dus ook de bovenkant van de tafel als hij daar bij kan.
Van belang is, dat hij leert wat wel en niet getolereerd wordt. Boos worden heeft bij een jonge hond absoluut geen effect. Consequent verbieden wel, maar dan moet je weer oppassen dat de hond dat verbieden niet leuk gaat vinden. Aandacht als ze iets doen wat niet mag is namelijk ook een beloning.

Als hij iets van tafel pakt, kan je hem wel laten schrikken zonder dat hij ziet dat jij die schrik veroorzaakt. Bijvoorbeeld: hij staat met zijn rug naar je toe, voorpoten op tafel om iets te jatten. Op dat moment gooi je een sleutelbos naast hem, niet op hem. Hij koppelt nu de rammelende sleutelbos aan het bierviltje en de schrik weerhoudt hem de volgende keer. Misschien moet je het drie maal herhalen, maar dat is het maximum. Tussen de drie keer schrikken moet hij niet de kans hebben gekregen om succes te boeken en ongestraft iets weg te kunnen pakken.

Dat koppelen van schrik aan ongeoorloofd handelen kan je op veel zaken toepassen. Het vereist zorgvuldigheid en soms enige voorbereiding. Je kan ook een bakje knikkers op scherp zetten, zodat met donderend geraas het bakje omvalt als je hond iets van tafel pikt. Simpel gezegd denkt de hond: oei, dat bierviltje bijt terug, moet ik dus niet meer doen......

Dit soort acties heb ik met succes toegepast op poep eten, boterhammen van tafel jatten, konijnen hetzen enz.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je op deze manier te werk gaat, mag je zelf absoluut niets zeggen. Geen nee, geen foei en ook geen goed zo als hij afdruipt. Jij hebt er immers niets mee te maken.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Ivana
12 jaar geleden
Snoopy, in jouw geval weet de hond wie er straft of laat schrikken. Effectiever is, als je hond niet weet dat jij de veroorzaker bent, maar het gooien koppelt aan dat wat hij verkeerd doet. In het laatste geval zal hij ook niet in de fout gaan als je er niet bij bent.
Maar goed, bij jou helpt het, prima dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is dit inderdaad op de korte termijn een effectief middel, maar wanneer je dit te vaak gebruikt kan je ook een heel angstige hond krijgen. Mee oppassen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Werkt prima hoor Ivana. Mijn jacky wil graag graven tijdens het wandelen, ze hoort me dan niet meer roepen, maar dat mag ze enkel als we ergens stoppen/zitten. Dan gooi ik een stok of steen(tje), dan komt ze gelijk.
Alleen ze probeert het toch wel weer na een poosje, ik kan nl. niet raak gooien. (binnen werkt herrie, maar buiten?)
Iets wat heel belangrijk is , is de toon waarmee je straft. "af" zeggen moet je kort en krachtig doen, met een wat zware stem. Belonen daarentegen doe je met een opgewekte en wat hogere stem.
Straffen is "foei" of "af" zeggen en bij de tafel weghalen, in mand of bench zetten. Daarbij "blijf" zeggen. Doet hij/zij dat, belonen met een koekje of een knuffel. Je moet ten alle tijde consequent blijven.

Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste is het belangrijk hoe oud de hond is en of hij voor de rest goed luistert. Ik ben zelf voor de positieve benadering en dus niet voor straffen. Je kan bv een blindegeleidehondinstituut bellen en jouw probleem voorleggen. (hun methodes zijn ook zonder te straffen). Ze kunnen jou misschien zelf al helpen als je hond voor de rest al goed luistert en anders kunnen ze je doorverwijzen naar bv een cursus waar ze die methodes gebruiken. Succes en ga zeker niet je hond uitdagen om iets fouts te doen, zoals iemand hierboven schreef....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NIET straffen, maar corrigeren.
je ziet het als je hond wat van tafel wil pakken dus je kan voorkomen.

je #kan# je hond leren niet rond de tafel te komen (persoonlijke keuze)

laat je je hond rond de tafel komen gaat hij kijken wat er op de tafel staat DAAR corrigeer je hem al met een bepaald woord (je kan kiezen voor NEE, FOEI, etc. iets wat kort en duidelijk is) wat je kordaat uitspreekt.

komt je hond bij de tafel en zie je hem kijken roept je (b.v.) NEE. snapt je hond niet helemaal wat je bedoeld hiermee of heeft hij hier maling aan benader je hem van voren en ga je tussen hond en tafel in staan.

je hond snapt het als ie je de ruimte geeft. snapt ie het niet dan claim jij die ruimte. je blijft de hond benaderen (rustig maar zeker naar hem toelopen zodat hij wel aan de kant moet en jou die ruimte geeft)
wat jij wil is dat de hond niet naar de dingen kijkt, ook niet als hij jou die ruimte geeft. blijft hij kijken zal ie het gaan pakken op een bepaald moment. dus ook hier corrigeer je hem. (voor gaan staan, tot ie zijn interessee verliest)

hier hoef je niet bij te mopperen, schreeuwen, hele verhalen tegen de hond op te hangen want dit zegt hem niets. een hond moet uit respect naar je luisteren en niet omdat hij gespannen gaat worden als ie dat niet doet.

de interess is verdwenen: kijk naar de hond wat ie gaat doen.
loopt ie op een speeltje af om daar (dan maar mee) te gaan spelen kan het zijn dat je je hond niet genoeg beweging geeft, maar kan ook zijn dat je je hond wel niet genoeg uitdaging geeft. beiden is ook mogelijk en heel simpel op te lossen.

doet de hond wat je 'vraagt' beloon je hem door te spelen met een speeltje (#enkel# met een aai en 'braaf' zal ie fanatieker worden, en kan ie weer naar de tafel lopen om wat te pakken, voorkom dit dus)

kijk dus #waarom# je hond dingen van tafel pakt.
is het een pup en moet ie leren wat wel en niet mag?
is het uit verveling? is het om zijn energie kwijt te raken?
of is geen van allen van toepassing en heeft de hond en manier gevonden om te doen wat ie wil en heeft maling aan je door gewoon niet te luisteren?

dan zou je nog kunnen kijken wat je hond met die papieren en viltjes doet. scheurt ie ze in stukken? (heel natuurlijk gedrag) of eet ie ze op (dan kan er meer aan de hand zijn)

dus: enkel afleren (NIET door straffen!!) is gewoon lang niet genoeg om het #gehele# probleem op te lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je raakt hem precies waar het hem zit. De pup weet niet wie de leider is en door onzekerheid gaan ze slopen. Ze raken gestresst. Wanneer je zorgt dat hij weet dat je de roedelleider bent zal dit afnemen. Ik heb laatst een sessie gehad met een hele goed dog whisperer en deze constateerde dat ook. Bij mij sloopte ze ook als ik weg was. En plaste hier ook nog eens mijn hele huis onder. Niets hielp! Nu ben ik met haar gaan trainen. Als ik weg ben zit ze in haar veilige nestje (bench) en ben weer van vooraf begonnen met trainen. Ze heeft nu al een paar weken niks meer gesloopt en niet meer geplast in huis.

Veel voorkomend probleem is dat wij ze als mens behandelen. Straffen mag. Maar "bijt"ze dan. Niet letterlijk maar even goed in het nekvel beet pakken. Dit is een natuurlijke reactie. Ze worden immers door moeders ook gestraft. Ik gebruik tegenwoordig bijna geen taalgebruik meer. handgebaren begrijpt ze enorm goed. (dit moet je wel aan leren met woorden) Het is te uitgebreid om hier te beschrijven hoe en wat en in elke thuis situatie is t anders. Daarom adviseer ik (het is niet goedkoop maar scheelt je een hoop ergenis en zooi en je krijgt er een leuke hond voor terug) om even een sessie te doen. Veelal is 1 keer genoeg. je krijgt waardevolle tips en een lieve luisterende niet slopende hond voor terug.

ps straffen alleen door het "bijten". En direct niet achteraf. Dat snappen ze niet. Na 2 minuten weten ze echt niet meer wat ze fout gedaan hebben. Heel veel mensen stoppen de neus ook in de plas. Dit snappen ze voor geen meter. Een hond word graag beloond! Dit is de beste methode... belonen wat ze goed doen.