Kan een kat ook gezichten herkennen? Of herkennen katten vooral stemmen en geuren van mensen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

jazeker kan een kat gezichten herkennen, als roofdier zijnde is zijn zicht van belang.
wel is het zo dat katten meer op hun neus vertrouwen, als de geurdieren die ze zijn.
ook kijken katten anders: als ze ons recht aankijken zien ze ons niet erg scherp, maar als ze ons in de periferie van hun blikveld zien, dan is hun zicht erg duidelijk.

Toegevoegd na 5 uur:
nog een leuk weetje: laat katten een foto zien van hun mens, of een bekende kat, en hun pupillen zullen zich verwijden.
dit is nog sterker bij bewegende beelden.
hier komt dus geen geur of geluid aan te pas.
bij willekeurige andere foto's treedt dit niet op.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij gingen onze kat uit het pension ophalen. Wij keken door het raam van het vertrek waar hij zou zijn. Toen kwam hij binnen door het kattenluikje. Hij kon ons dus niet ruiken of horen. Hij stond gelijk stokstijf en keek ons verbijsterd aan!!
Voor ons was duidelijk dat hij ons herkende aan alleen ons uiterlijk.
Dus ik zeg ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hoor, mijn kat komt vaak naar me toe rennen als ik eraan kom.
Ook herkent hij heel duidelijk mijn auto, komt dan gelijk naar de deur, terwijl daar ook andere auto's geparkeerd kunnen worden.