Wat betekent het als een hen sporen krijgt ?

En is dat "normaal" of heel uitzonderlijk ?

Mijn vriendin heeft een kudde legkippen (van verschillende rassen) van om en nabij de twee jaar oud. Toen afgelopen voorjaar haar oude, uitgelegde maar wel door alle jonkies gerespecteerde "opoe-kip" overleed, heeft het even geduurd voor de rangorde zich herstelde, en inmiddels is er een nieuwe "leidster" die nadrukkelijk de broek aanheeft.

Maar niet alleen de broek ; ze heeft tot mijn verrassing ook recentelijk volledige sporen ontwikkeld achterop haar poten die niet onder doen voor die van een doorsnee haan. Toch is het echt 100 % een kip en legt ze ook gewoon vrijwel dagelijks eieren, zoals een gezonde kip betaamt.

Wat kan hier de oorzaak van zijn ? Hormonen ? En bepalen de hormonen die er voor zorgen dat ze sporen heeft gekregen ook haar leiderschap, of ontwikkelt ze door haar leiderschap andere (mannelijke ?) hormoonspiegels en dus sporen ? Is dit normaal bij kippen, of is het echt een zeldzame 'mutatie' en komt dit normaliter nooit voor ?

Voor de volledigheid, er is geen haan bij en ook niet in de nabije omgeving woont geen haan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.2K
Reddie
8 jaar geleden
;-) Meestal spreekt men van een "toom" kippen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Interessante vraag ! Ik ga hem volgen. Heb je wellicht ook nog een plaatje van die sporen ?
Reddie
8 jaar geleden
Het komt vaker voor. Ik ken het bij bepaalde vissen, met name de rode vlagbaars.
Als het enige mannetje in de school overlijdt, ontwikkelt het dominante vrouwtje zich tot mannetje, inclusief zaadproductie.
http://www.artis.nl/ontdek-artis/verhalen-uit-artis/diergedrag/vrouw-verandert-man/
Rieneke1
8 jaar geleden
Had er wel vaker van gehoord, en dit gevonden: http://brahma-houseofbrahma.jouwweb.nl/verandering-van-uiterlijk-en-gedrag Maar deze kip legt dus nog wel, dus dat is dan weer vreemd.
Reddie
8 jaar geleden
Vrouw naar man:
http://www.transman.nl/nieuws_bericht.php?p=821
En man naar vrouw door de pil in het afvalwater:
http://www.faqt.nl/recent/man-vis-wordt-vrouw-vis-door-zwemwater/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb mijn vriendin een foto gevraagd. Even wachten of dat vandaag nog lukt....want kippie laat zich niet graag vangen ;-)
En ja, ze legt gewoon 6 eieren in de week, net als de rest van de kippen. Heeft ook geen kam ofzo. Maar misschien komt dat allemaal nog en is dit het begin ?? De sporen zijn nu ongeveer 3-4 cm lang.
Aan geslachtsverandering had ik inderdaad nog niet gedacht, maar daar lijkt het toch wel kenmerken van te hebben.....
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ras is een Rhode Island Red ; weet niet of dat nog invloed heeft. Foto komt straks, want ze zit nu net een ei te leggen ;-)
jvd
8 jaar geleden
Er zal wel veel in de gegeven antwoorden kloppen, ikzelf heb ook ooit zo ‘n kip gehad. De dierenarts vertelde me dat deze kip waarschijnlijk erg agressief zal gaan worden en er daardoor wel eens doden (andere kippen natuurlijk) zouden kunnen gaan vallen. Zijn advies was dan ook; ‘Het beste is het beest dan maar te slachten!’

Het beste antwoord

Interessant!

Van wat ik uit onderstaande bronnen haal, komt het vaker voor. Bij bepaalde rassen komt het meer voor. Ook kan er op gekweekt worden. Er is dus sprake van een bepaalde aanleg.

Het lijkt testosteron afhankelijk te zijn en met de dominantie van deze dame zal ze zeker meer testosteron hebben dan haar medebewoners. Dit is dus waarschijnlijk de druppel geweest die de groei van deze sporen heeft veroorzaakt.

Toegevoegd na 38 minuten:
Of het ontwikkelen van sporen betekend dat de hen van geslacht gaat veranderen weet ik niet zeker.

Blijkbaar hebben kippen tijdens embryonale ontwikkeling een mannelijk en vrouwelijk geslachtsorgaan. Bij kippen ontwikkeld de eierstok (links) meer dan de testis (rechts).

Als een kip later in het leven een tumor of cyste op de eierstok krijgt of bijnierstoornissen ontwikkeld, kan een geslachtsverandering plaatsvinden. Deze 'mannetjes' zijn meestal niet vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit is wel uitzonderlijk, echter het komt vaker voor.

Ik heb dit vroeger op school ook wel al gehoord, en ook bij mensen in de praktijk wel.

Zie ook de bijgevoegde link:

Echte hanen zullen het niet worden, maar ze vertonen uiterlijk wel kenmerken van de haan, sperma zullen ze echter niet gaan produceren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat hier echter om een hele jonge hen (nog geen twee jaar oud), en verder vertoont ze (nog ?) geen "hanenkenmerken". Wel haantjesgedrág inderdaad ;-)
Maar als ze geen vrouwelijke hormonen meer zou maken, zou ze toch niet 6 eieren in de week leggen ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank je, leuke aanvulling. Het lijkt inderdaad een beetje die kant op te gaan als ik het zo lees...maar dan gaat het altijd om "volledige" geslachtsverandering. Ze legt echter, nogmaals, volop eieren. Hormonaal lijkt er dus (vooralsnog) niks mis....ik wacht verder af.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@71169
Kippen kunnen dus gewoon van geslacht veranderen... !!! Wauw.... weer wat geleerd !
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou, als het helemaal een (vruchtbare) haan wordt, heeft ze (midden in de bebouwde kom en met de kippen primair voor de eierproductie) wel een probleempje......
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan zijn dat de "ontwikkeling" naar haan nog wat doorzet, en de eierproductie daalt of stopt.
Gezien de locatie waar ze zit, kan dat maar beter niet gebeuren. Je schrijft hele jonge haan, maar bijna 2 jaar is voor een haan toch wel een mooie leeftijd, is dan al lang volwassen he. Denk dat kippen gemiddeld met een maand of 7 - 8 al redelijk volwassen zijn. Hennen begin met 21 weken al te leggen, is krap 5 maanden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn ouders hebben het inderdaad ook gehad met een kip. Was erg verwarrend ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het ras is een Rhode island Red ; weet niet of dat nog invloed heeft. Foto komt straks, want ze zit nu net een ei te leggen ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan verder niets vinden over dit ras. Aangezien ze nog zo goed eieren legt, lijkt het me niet zo waarschijnlijk dat ze van geslacht gaat veranderen, maar ik ben wel nieuwsgierig hoe dit verder gaat lopen :-)
Dit is een hormoonkwestie. Alle (hogere) dieren, inclusief mensen, hebben zowel mannelijke (testosteron) als vrouwelijke (progesteron en oestradiol) geslachtshormonen. Bij mannelijke dieren is de concentratie testosteron hoger en ontwikkelen zich mannelijke geslachtskenmerken, bij vrouwelijke dieren is het precies andersom. Onder invloed daarvan ontwikkelen zich de mannelijke en vrouwelijke geslachtskenmerken. Maar door storingen in de hormoonfunctie kunnen vooral bij vrouwelijke dieren op leeftijd steeds meer mannelijke kenmerken optreden. Dat is het gevolg van verandering in de verhouding mannelijk/vrouwelijk geslachtshormoon. Oude mensenvrouwen krijgen soms het begin van een baard. Menig kippenhouder kent het verschijnsel dat een oude kip stopt met leggen, hanenveren en een hanenkam krijgt en begint te kraaien. In het wild komt het ook voor: op de Waddenzee zijn ooit twee dode eidereenden gevonden die meer dan 20 jaar daarvoor als volwassen vrouw waren geringd (geen twijfel over het geslacht dus) maar op het moment dat ze stierven allerlei uiterlijke kenmerken vertoonden die alleen bij mannetjes eidereend voorkomen. Maar ook het omgekeerde is gemeld: een kippenhouder schreef dat in zijn hok een kraaiende haan in een hen veranderde en nog eieren begon te leggen ook. Een onderzoeker schreef in reactie daarop dat het wel degelijk mogelijk is dat een kip in een viriele dekhaan kan veranderen, die in staat is hennen te bevruchten. Volgens hem is dit meestal het gevolg van een gezwel in een van de eierstokken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat een volwassen haan in een hen veranderd lijkt heel zeldzaam. Ik lees overal dat dit nog nooit beschreven is. Hoe betrouwbaar is het geval dat jij beschrijft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan ik je niet zeggen. Ik heb de bron beschreven en meer kan ik niet doen. In elk geval niet hem controleren. Ik zeg in mijn antwoord ook uitdrukkelijk niet dat het voorkomt, maar dat het gemeld is.
Is normaal bij kippen. Als je meerdere hanen hebt kan het gebeuren dat de geslachtskenmerken bij sommige daarvan nauwelijks tot ontwikkeling komen, en je zelfs zou denken dat het een hen is.
Andersom: als er geen haan in de groep is kan de meest bazige hen op een haan gaan lijken, omdat zij een hoger testosteronniveau heeft. Gebeurt niet altijd, maar heel bijzonder is het ook niet.