Kreeften vallen sluierstaarten aan. Wat te doen?

Ik heb een aquarium met 2 sluierstaarten, 3 florida kreeften en nog wat klein spul. Dit ging goed, tot gisteren. 's Nachts zijn beide sluierstaarten toegetakeld door de kreeft(en). Dan heb ik het over de sluiers, de vissen zelf niet. Gelukkig groeit dit wel weer aan.
Overdag heb ik het nu ook gezien, de kreeften gaan rechtop staan en 'knippen' naar de vissen. Waar kan dit vandaan komen, en wat doe ik eraan? Mijn andere aquarium is niet geschikt voor kreeften of sluierstaarten, en een 3e aquarium gaat in dit huisje niet lukken.

Toegevoegd na 14 uur:
zullen de sluierstaarten leren uit de buurt te blijven van de kreeften? Tenslotte kunnen de kreeften niet zo hoog kunnen komen als de vissen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is bijna kerstmis.. maak er een lekkere bouillabaisse van zou ik zeggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijder de kreeften of de sluierstaarten.Een andere optie lijkt mij niet aanwezig.

Antwoorden (3)

Helaas is dit eigenlijk natuurlijk gedrag en je kunt hier weinig aan doen. In een natuurlijke situatie is er natuurlijk evenwicht, maar in een aquarium is hier weinig aan te doen.

Het is net zo als met haaien in een groot aquarium in de dierentuin. Die leven ook met vissen samen die ze eigenlijk op zouden moeten eten. Door slimme conditionering en goed op voeding houden wordt voorkomen dat ze de hele inventaris opeten, maar als dat eenmaal wel gebeurd is er weinig anders te doen dan de "kwajongens" te verwijderen of enige collateral damage voor lief te nemen.

Je kunt natuurlijk zorgen dat de vissen zich goed kunnen verschuilen, maar dan zie je ze ook niet meer. Misschien is er een evenwicht te bedenken met wat planten.

Hopenlijk leren de sluierstaarten er ook wat van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kreeften en vissen gaan niet samen je zal 1 van de 2 weg moeten doen

Toegevoegd na 8 uur:
kreeften gaan achter je vissen aanjagen als ze slapen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Florida kreeften zijn voor het grootste gedeelte (net als de meeste kreeften) aaseters en zullen altijd aas voor levend voer verkiezen.
Maar hebben ze honger dan zullen ze actief gaan jagen.
En dan is een langzaam zwemmende sluierstaart, met ook nog eens enorme uitsteeksels, een makkelijke prooi.
Daarbij de vis zit toch tussen glazen platen en kan geen kant op, dat is toch wel het proberen waard.
Het zal niet lang duren voor je vis dusdanig is beschadigd en zal sterven.
De enige oplossing is de dieren te scheiden, kreeften horen gewoon niet in een aquarium bij langzaam zwemmende vissen, met grote uitsteeksels.

Kreeften kun je alleen houden bij kleine snelle visjes of bij sterke grote vissen als cichliden.

Waarschijnlijk heb je de dieren in een dierenwinkel gekocht, deze zullen altijd zeggen dat het kan om de dieren maar te verkopen, een slechte zaak naar mijn mening.
Daarbij zeg je zelf al dat je aquarium niet geschikt is voor kreeften of sluierstaarten, waarom zitten ze er dan eigenlijk in?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb 2 aquaria draaien in huis. Ik bedoel te zeggen dat het andere aquarium niet geschikt is voor sluierstaarten en kreeften. Ik kan dus 1 van beide soorten niet overplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe groot is het andere aquarium, kreeften hebben niet zo veel ruimte nodig.
Anders is de enige oplossing de dieren te scheiden, anders loopt het vroeg of laat slecht af voor je vissen.