Hoe word je je honds baas?

We hebben een hond van ong. 5 maanden. Maar hoe zorg je ervoor dat hij echt naar JOU toe trekt, en echt naar JOU gaat luisteren en echt JOUW maatje wordt. Dus dat het wel ok is dat hij met andere gezinsleden etc goed overweg kan en daar ook wel naar luistert, maar dat hij het beste toch naar jou luistert. Enige tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat je deze vraag stelt betekend in ieder geval dat je iets voor de hond over hebt: uitstekend! Het is bewezen dat aangelijnde honden gefrustreerde honden zijn. Je doet je hond dus een enorm plezier als je hem vrijheid geeft: laat hem loslopen waar dit veilig is. Dit kan in een losloopgebied zijn, maar ook op een verlaten veldweggetje. Doe iets leuks: Alles wat hij met je doet moet spannend zijn. Ga je weg? Neem een balletje mee. Ben je thuis? Leer hem door middel van bijvoorbeeld een clicker trucjes aan en laat hem die uitvoeren op de wandelingen voor een balletje. Trek er samen op uit, geef je hond een taak. Bij mij in de buurt is een kanaal. In plaats van via een verharde weg omhoog terug te lopen ga ik via een hele steile helling. Ik lijn hem aan en laat hem mij omhoog trekken(Hij heeft een tuigje om, nooit je hond je laten trekken met een halsband/prikband/slipketting!) Halverwege(Het is zeker 35 meter omhoog) is een plat stuk waar ik stenen omlaag laat rollen. Dan kan hij daar achter aan. Hij vindt dit geweldig. Natuurlijk heeft vrijwel niemand deze gelegenheid, maar kijk wat er wél mogelijk is bij jullie in de buurt. Geef hem eten. Probeer hem voornamelijk te belonen, zo min mogelijk straffen. En als je hem straft of corrigeert zeker geen fysieke straffen! En al zeker niet in zijn nekvel, of hem op zijn rug werpen! Probeer het idee van leider/baas zijn los te laten, en zie hem meer als een maatje waar je samen mee op uit trekt! Naast dan dat dominantie naar iemand anders dan je soortgenoot heel onaannemelijk is en als onmogelijk wordt beschouwd(Dog, behaviour, evolution and cognition van Adam Miklosi. Door de Oxford Biology afdeling) is het laatst nog een bewezen dat dominantie naar mensen niet voorkomt. http://uitgelatenhond.nl/dominantie-theorie-hondentraining-en-gedrag-achterhaald Laat die roedelregels dus achter wegen. Natuurlijk betekend dat niet dat je je hond op de bank moet laten als je dat niet wilt. Wij laten hem ook niet op de bank, puur om praktische redenen(De bank is donker, hij is licht) Behandel hem zo positief mogelijk, elke ervaring met jouw moet spannend en leuk leuk leuk zijn! Maar aan de andere kant moet je hond ook kunnen relaxen. Als jullie 's avonds uitgeput in de woonkamer zitten geef hem dan een uitgebreide massage. Honden vinden massages geweldig! De mijne knort er dan helemaal bij ;-) Als laatste tip kan je bijvoorbeeld thuis een sport met hem gaan uitoefenen(Dogdance) of met hem naar een hondenschool gaan.

Rustig en geduldig blijven, dingen aanleren en belonen als ze het goed doen.

Veel met de hond ondernemen, samen doen. Een gehoorzaamheidscursus werkt erg goed! Je bent samen bezig, jij beloont de hond telkens. De hond leert op jou te letten en aandacht voor jou te hebben. En jij leert hoe je die aandacht krijgt en hoe je met een hond moet omgaan en zijn taal leest.

Iedereen in het gezin hoort boven de hond te staan dus iedereen is de baas,maar om ervoor te zorgen dat je hond meer naar jou trekt,kun je het beste veel met je hond ondernemen door bijv. met je hond op een puppycursus te gaan en zo zijn er nog meer bezigheden die je met je hond kunt doen. Onder het uitlaten spelletjes[bal] met je hond doen,maar ook weer niet te veel want het is nog een pup. Als je pup iets ouder is kun je ook met je hond naar een behendigheidssport gaan als je hond dit leuk vindt want ook niet iedere hond is daarvoor te porren. Kijk eens verder rond op het net want er zoal te doen is.

Belangrijk is te weten dat een hond een mentaal vermogen heeft van een kind van zo'n 3 - 5 jaar. Als je in die zienswijze omgaat met je hond, dan zul je veel kunnen bereiken. Vooralsnog, de belangrijkste basisprincipes om een ECHTE band op te bouwen met je hond: - Spelenderwijs en GEDULDIG leren werkt het beste. - Vertrouwen win je met belonen en, vooral, met ondubbelzinnig en steevast handelen. Maak hier ook afspraken over met je gezin. (bijvoorbeeld; maak een gezamelijke afspraak over hoe je straft en hoe je beloont, zodat de hond ook wéét wanneer het een straf of beloning is). De allerbelangrijkste tip is nog wel: Wees honds. Een hond begrijpt een hoop vanuit je lichaamstaal en intonatie, maar het is en blijft een hond. Hoewel het soms moeilijk kan zijn moet je niet uit het oog verliezen dat jij de "roedelleider" bent, de baas. Die bepaald goed en slecht, of iets mag of niet. Laat dit ook op een hondse manier blijken. Straf redelijkerwijs zo snel mogelijk als je hond iets fout doet, maar ransel 'm niet af. Wees wel correct, en beloon de hond ook als hij iets goed doet. Dan weet de hond wat hij aan je heeft en leert hij te bouwen daarop. En dat is het begin van een prachtige band! Succes en een poot voor je hond ;)

Alle gegeven antwoorden zijn deels waar. Maar ondanks alles is er ook zoiets als een "klik" en dat heeft met het karakter te maken van zowel de mens als de hond. Dat hij je gehoorzaamd is omdat je de leider bent, consequent de commando's laat opvolgen en duidelijkheid betracht zonder boosheid maar volhardend. Dat is een gedeelte van dat wat jij graag wilt. Veel spel en veel met de hond optrekken kan een goede band scheppen en de hond het gevoel geven dat jij heel leuk bent om mee op te trekken. Toch kan het ondanks je moeite gebeuren, dat hij/zij je in de steek laat zo gauw als je broer (bijvoorbeeld) binnenkomt. Die onuitgesproken voorkeur die een hond kan hebben voor een bepaald persoon is soms niet te verklaren. Dat kan zéér doen, maar ombuigen kan je het niet. Soms is het afhankelijk van het geslacht van de hond. Ofschoon het nooit bewezen is, trekken veel teefjes liever met mannen op en reuen met vrouwen. In onze hondenclub hebben de meeste vrouwen voor een reu gekozen. Ik heb een teefje. En....Ja hoor! ze is gek op mijn man en laat mij links liggen als we gedrieën op pad zijn. Ze loopt letterlijk in zijn voetspoor, ondanks het feit dat mijn man helemaal geen hondenmens is. Hij traint haar niet, voert haar niet en laat haar niet uit. Maar ze blijft wel al mijn commando's tot in de puntjes uitvoeren. Ik ben voor haar dus wel een leider, maar niet haar uitverkorene. Doe je best, misschien kom jij verder dan ik. Ik hoop het voor je! Toegevoegd na 6 minuten: 2e alinea: dat hij je gehoorzaamT....

jij wil een voorkeurspositie bij je hond zodat het JOUW hond is? ofwel een 'eenmanshond' zoals dat heet creëren. er zijn maniertjes voor, maar hiermee creëer je meteen een basis voor gedragsproblemen. fijn dat het okay dat je hond ook met andere gezinsleden overweg kan want dit is zijn ROEDEL namelijk. je bent niet fair naar je hond én naar je gezinsleden als jij jezelf het belangrijkst wil vinden voor de hond. JULLIE hebben een pup, niet JIJ hebt een pup. afspraken maken, weten wat je wel wil en niet wil (huisregels) en je eens flink gaan verdiepen in opvoeding van een hond en hoe het bij een hond in zijn bol werkt. voor de hond en voor jou lijken mij een gehoorzaamheidscursus een aanrader omdat ook jij hier een heleboel van op kan steken. een andere tip: laat die gedachtengang van eenmanshond gaan, een hond kan en wil namelijk graag IEDEREEN zijn maatje worden en naar IEDEREEN toetrekken. je kan een hond gewoon zien als een volwaardig gezinslid hoor, daar is niets mis mee. Toegevoegd na 32 minuten: http://www.k9s.nl/opvoeding/algemeen.php (ff googlen naar meer info, er is enorm veel te vinden!)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100