hoe kam je het beste een langharige kat?

Ik heb een langharige kat, ze is nooit gekamd door haar vorige baasje. Dus heeft ze wat klitten. Hoe kam ik haar het beste, zonder haar pijn te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

er zijn speciale klittenmesjes (het platte 'briefopener' model) maar als het behoorlijk is vervilt is het voor het dier bijzonder pijnlijk, ook al ben je nog zo voorzichtig.

het beste lijkt mij om de kat te laten scheren en de vacht bij te houden.

1 van mijn katten (herplaatser) laat zich beslist niet kammen. ik scheer haar zelf 2 keer per jaar.

de andere kat kam ik regelmatig met een natte kam zodat de ondervacht (het wol) er makkelijk uitkomt. daarbij gebruik ik ook de furminator.

eerst gebruik ik een borstel (niet met die dunne krassende puntjes) vervolgens een grove kam, en dan de natte kam of de furminator. check gelijk de nagels en knip het haar tussen de teentjes weg als het weer nodig is. en kijk meteen even de oren na op vreemde dingen ;-)

waarschijnlijk heeft ieder hier zijn eigen manier voor dus hoop dat je wat hebt aan de tips hier.

succes en veel plezier van je nieuwe aanwinst (foto zou leuk zijn) :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Eenmaal in de klit is de trimsalon (gespecialiseerd in katten) het beste. Daarna bijhouden zoals Eucalypje hier aangeeft. Plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor de plus :) ik hoop echter dat het om een paar klitten gaat en er geen sprake is van heel vervilte plakken of platen tot op de huid.....