Waarom krijgen cavia's schurft?

Onze cavia heeft een vlekje onder zijn nek. Nu heeft een vriendin van ons haar cavia ooit schurft gehad dus denken we dat dat ook kan zijn.
Nu vroegen we ons hoe het eigenlijk af hoe cavia's dit krijgen en hoe het te behandelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Schrift is een reactie op de aanwezigheid van schurftmijten.

Hoe komen ze er aan
De cavia kan zich besmetten door direct contact met andere cavia's. De mijten kunnen lang onopgemerkt aanwezig blijven. Maar we denken ook dat een cavia besmet kan raken via het hooi waarin mijten zaten. We raden aan om bij een eventuele infectie met mijten het aanwezige hooi weg te gooien en te vervangen door nieuw hooi.

Toegevoegd na 21 seconden:
Hoe komen ze er vanaf!
De mijten worden gedood door een behandeling met een middel met Selamectine. Vroeger moesten we de cavia's wassen of kregen ze gedurende 3 weken elke week een pijnlijke onderhuidse injectie met ivermectine, dat hoeft gelukkig niet meer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vaak hebben cavias die niet helemaal sterk zijn of in slechte omgeving zitten, last van schurft. bij de dierenwinkel hebben ze hier een simpel sprayflacon voor, deze kost rond de 10 euro maar werkt erg goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een cavia kan dit oplopen door dat een hok mischien niet helemaal schoon is. Als het helemaal schoon is zitten er geen bacterien enz. in. In de dierenwinkel kun je een soort spray kopen om het te voorkomen. Vraag erna en ze zeggen dat het best belangrijk is. Je kunt het beter voorkomen dan genezen. Als jij er verder alles aan doet om de kans op schurft zo klein mogelijk te maken dan is de kans natuurlijk ook klein dat de cavia het krijgt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oja, je behandeld de mijten. Mijten zijn een kleine beestjes die zich op warme plekjes wil houden. Dus als je cavia altijd een favoriet plekje heeft waar hij bijvoorbeeld slaapt zullen ze daar groeien en dat moet je dus zien te voorkomen. En voor de behandeling heb je ook een spray die je echt goed op je cavia moet sprayen (niet in ogen) en daarna goed inwrijven. Succes met je cavia!!!!