Is er iets te doen tegen een verstopte neus bij katten?

verstopte neus kat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.8K

Het beste antwoord

Voor een verstopte neus bij katten kan je veilig Otrivin baby gebruiken. hier zit namelijk niet veel meer in dan een fysiologische zoutoplossing. Zit de neus echt dicht dan is behandeling door de dierenarts eigenlijk altijd wel noodzakelijk.
Als je kat een verstopte neus heeft, dan heeft hij waarschijnlijk niesziekte. Niesziekte hoeft niet altijd zo ernstig te zijn dat het behandeld dient te worden, maar als de neus verstopt zit bij een kat, dan gaan ze slecht eten en is behandeling noodzakelijk.
Als katten eenmaal niesziekte hebben, dan houden ze hier vaak chronische klachten aan over, indien er niet tijdig behandeld wordt.
Soms uit niesziekte zich alleen met wat lichte neusuitvloeiing of waterige oogjes wat vanzelf kan overgaan. Komt er echter snot uit de neus, en dan bedoel ik echt de groengele versie, dan is er echt een infectie gaande en zal je echt een bezoek aan de dierenarts moeten brengen. Ook oogontstekingen met gekleurde uitvloeiing dienen met medicatie door een dierenarts behandeld te worden.

Eenmaal een keer niesziekte gehad, blijft je kat gevoelig hiervoor. De klachten zullen in de loop der jaren eerder verergeren dan minder worden als er niet wordt behandeld en gevaccineerd. Het is dus zaak dat je de vaccinaties van een kat die gevoelig voor niesziekte is, heel goed bijhoudt!
Een niesziektevaccinatie geeft nooit 100% bescherming, maar zorgt er wel voor dat je kat het nooit heel ernstig krijgt. Vergelijk het met de griepprik voor mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja, naar de dierenarts gaan zoiets gaat niet vanzelf over!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controleer je vochtigheidsgehalte en temperatuur.
Belangrijk is om te weten of de katten binnen of buiten lopen of beide.
Binnenkatten KUNNEN last hebben van huisstofmijt / buitenkatten ook wel maar veel minder.
Verder is het raadzaam om sowieso goed te ventileren. Ook het "merk" kat speelt mee, heb je een supergevoelige "Sheba" achtige kat met een diamanten ketting en een zijde kattenmand, zal minder resistent zijn tegen ziektes dan een kat die je vuilzakken open aan het klauwen is.
Als het probleem aanhoudt, dan zou ik eerst naar de dieren speciaalzaak gaan alvorens de dierendokter. Vaak hebben ze een 100x goedkopere oplossing en zeggen ze "oh dan moet u dit hebben en dat is dan € 6 i.p.v. een consult aan de dierenarts" Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
cica heeft al een uitstekend antwoord gegeven.
als aanvulling: het kan een kat met een verstopte neus verlichting geven als je hem in de badkamer zet, en de hete douche flink laat stromen.
door de stoom ademt hij weer wat makkelijker.
Rieneke1