hoe komen deze geluiden bij onze shi tzu en moet ik me zorgen maken?

We hebben een shi tzu hondje van bijna 3. nou wil het geval dat hij een soort naar hoestend/stikkende geluid maakt soms. net of blijft ze dr in ze kijkt dan ook heel wazig zeg maar. ze doet dit niet constant maar soms weken achter elkaar en dan ineens een paar maand niet. Dit is geen leuk gezicht en vroeg me af of ik me nu druk moest maken om haar. bij voorbaat dank voor de antwoorden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

dit heet reverse sneezen ,(omgekeerd niezen)ze staan dan beetje bollig en lijkt op dat er in de keel wat vast zit.
het is een soort kramp van strottenhoofd je ziet het meer bij kortneuzige honden.
wat je kan doen en klinkt gek ff neus dicht houden,hierdoor slikken ze en is kramp weer opgeheven soms moet je het wel herhalen (denk aan soort hyperventilatie)

Toegevoegd na 18 minuten:
een hond die echt niest schudt meestal ook met kop bij reverse sneezen staan ze meestal stil,is het toch echt niezen dan kan het verkouden zijn ,let op eet en drinkgedrag en viezigheid uit neus,temperaturen kan ook normaal is tussen 38-39 graden C
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

GV is geen dierenarts, maar dat weet je ook ;-)
Het lijkt me zeer verstandig, om dit met jouw dierenarts te bespreken en je hond te laten onderzoeken.
Als het zo heftig is als je omschrijft, dan lijkt me dat zeer zinvol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beste wendnyH nee dat weet ik:) maar dacht misschien dat mensen hier ervaring mee hebben en mischien weten hoe dit zou kunnen komen vandaar dat ik het hier vraag:) toch thnx voor je antwoord:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Velen zullen er ervaring mee hebben (ik met mijn hond ook), maar dan is mijn vraag: heb je daar wat aan? Dat wil niet zeggen, dat jouw hond dat ook heeft of heeft gehad.
Vandaar mijn advies ;-)
Je hondje heeft misschien een virus/hondenverkoudheid gehad. Heeft mijn hond ook wel eens. Dan niest hij heel veel, een week lang en gaat het gewoon weer over. Als het hondje gewoon eet en drinkt en blij is en naar buiten wil om te wandelen, dus levendig genoeg is, denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Als hij echt ziek eruit ziet en het te lang naar jou idee duurt, ga je toch naar de dierenarts?