Kan een kat dood gaan als hij een muis opeet, welke net muizengif heeft gegeten?

Weet dat hij muizen opeet, want als ik een muis niet snel genoeg wegpakt eet hij de muis op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al heel goede Antw: toch nog een opmerking . Ja . , al bij een btj gif kan , Waarom een muis /muizen /ratten hebben vaak al een een soort resistentie opgebouwd ! Kunnen soms akelig goed tegen diverse soorten gif , en zijn gewend allerlei troep te eten , maar jou kat eet alleen verantwoord voedsel . Dus goed in de gaten houden die kat van jou .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je schrijft: "want als ik een muis niet snel genoeg wegpakt eet hij de muis op".
nou, katten eten doorgaans geen dode dieren

Het beste antwoord

Van één muis waarschijnlijk niet, van meerdere muizen wel.

Dit verschijnsel heet bioaccumulatie.
,,Bioaccumulatie is de ophoping van chemische stoffen aanwezig in het milieu, in levende wezens (planten of dieren).

Bioaccumulatie in een organisme treedt op wanneer de snelheid waarmee de stof wordt ingenomen groter is dan de snelheid waarmee de stof uit het organisme verdwijnt (door metabolisatie tot andere stoffen of door uitscheiding (nieren)). Sommige stoffen worden slechts langzaam afgebroken; men zegt dat deze een lange biologische halveringstijd hebben, of nog dat ze persistent zijn. Ze hopen zich op in het weefsel van het organisme en kunnen via de voedselketen doorgegeven worden aan andere organismen, die weer aan hogere concentraties worden blootgesteld, tot de organismen aan het einde van de voedselketen, meestal vleeseters, die aan de hoogste doses worden blootgesteld.''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk.. dat wist ik dus niet, maar dat bedoelde ik wel :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je. Heb ik geleerd bij biologie, maar je ziet dat je met logisch nadenken al een heel eind komt, jij bedoelde immers hetzelfde, maar kende het woord niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wrijf het er maar lekker in dan hahahaha!
..had ik maar beter op moeten letten bij biologie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, nee zo bedoelde ik het niet!
Ik bedoelde juist als compliment, omdat je zonder het geleerd te hebben uit een boek, het ook weet. En dan denk je zelf goed na.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh en ik zie dat je 34 bent, ik denk dat ik tegen die tijd alles al helemaal vergeten ben, haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Als mijn kat met een muis thuis kom en ik de kat optil om binnen te laten en de muis uiteraard niet, voel ik vaak dat hij net heeft gegeten. (misschien dus muizen op?)
Maar een tijdje geleden bleef hij echt tot 11 uur slapen, wat een ongekende reactie van de kat is als ik uit bed stap.
Sindsdien maak ik me zorgen om het eventueel muizen eten.
Wat zou ik hier aan kunnen doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik durf hier niet zo goed antwoord op te geven, z11.
Ik heb even een pb'tje naar Rieneke gestuurd voor je, dat iemand hier op GV die heel veel van katten weet.
Hopelijk antwoordt zij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Lotte. :) Z11, als je kat ongewoon lang slaapt zou ik toch even een dierenarts raadplegen. En vooral goed in de gaten houden, maar dat lijkt me nogal moeilijk als hij veel buiten is. Binnen houden misschien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natha2011; ik dacht dat alleen pubers van mijn leeftijd die nog niet de consequenties van hun gedrag kunnen inzien zo laat opblijven... haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lotte, ik draag de consequenties van mijn gedrag waardig hahahaha ga slapen jij!
Rieneke1
12 jaar geleden
plus, en ook voor natha. z11, weet je dat er gif wordt gestrooid?
dan zou ik de kat toch even binnenhouden als dat mogelijk is.
als dat niet lukt, hou je kat dan goed in de gaten.
bij vergiftiging heeft hij vitamine k nodig. sorry, even kort, heb haast.
Rieneke1
12 jaar geleden
wees trouwens alert op speekselen en benauwdheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het reageren, Rieneke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel

Andere antwoorden (4)

Ja dat is zeker mogelijk. Het is dan ook belangrijk om zo snel mogelijk naar de dierenarts te gaan. Als je katten in huis hebt mag je ook nooit muizengif in huis strooien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van 1 muis niet, denk ik. Een muis is zó klein.. je hebt dus maar een kleine hoeveelheid gif nodig om die te doden. Kan me niet voorstellen dat een kat daar aan dood zou kunnen gaan. Maar misschien wordt het riskanter als hij/zij meerdere vergiftigde muizen eet. Want dan is de hoeveel gif die hij binnenkrijgt natuurlijk ook meer.

Toegevoegd na 1 minuut:
O, kijk... ik was kennelijk net te laat met mijn antwoord. Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar vindt je kat die vergiftigde muizen? Toch niet bij jou, hoop ik. Het zal niet meevallen, maar zorg dat je kat niet meer op die locatie komt, waar het muizengif ligt. Desnoods moet je hem maar een poosje binnenhouden, totdat de muizenplaag voorbij is. Je kat zal wel niet meteen doodgaan aan een vergiftigde muis, maar het blijft vergif en dat is natuurlijk nooit goed voor jouw kat. Je mag er dus zeker niet te nonchalant mee omgaan. Als je kat je lief is, houdt hem dan weg van dat gif.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mee eens.
Maar hoewel ik het zelf ook voorstelde, zal het best moeilijk zijn om de kat binnen te houden terwijl hij gewend is naar buiten te mogen.
Sterker nog, dat is goed mogelijk. Vergiftigde muizen reageren veel trager en worden dus makkelijker gepakt door je kat. Als de kat er vervolgens een paar te pakken heeft kan het goed mis gaan.
\