Waarom is de labradoodle een dure hond om aan te schaffen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben deze hond! Zie mijn profielfoto en dan zie je mijn hond links!

Het beste antwoord

Iedere goede rashond heeft ongeveer eenzelfde prijs als de echte Labradoodle (F3). Een rashond fokken doe je niet zo maar, en voor de Labradoodle zijn meerdere generaties nodig om de kwaliteit van een anti-allergie hond te verkrijgen.

Er worden veel Labradoodles aangeboden van een eerste generatie (F1), die die naam absoluut niet mogen dragen. Het is natuurlijk goed voor een fokker als hij geen concurrentie bewerkstelligt door een fokverbod bij door hem verkochte honden. Het dient echter nog een veel hoger doel: de kwaliteit verbeteren, zodat door zuivere lijnen het ras in de officiële wereldlijst kan worden opgenomen.

Het is erg makkelijk om te zeggen: hij staat nog niet als ras ingeschreven, dus is het geen rashond, dus is hij zijn prijs niet waard. Dat is kortzichtig.

Er zijn altijd fokkers die de naam fokker geen goed doen. Sjacheraars die snel geld willen verdienen ten koste van het dier. Er zijn rassen die door extreme eisen (van kopers) naar de duvel zijn geholpen. Maar er zijn ook fokkers die zoveel met het ras ophebben, dat ze de toekomstige eigenaren alleen een hond gunnen als het ras recht wordt gedaan.

Voor het fokken en in stand houden van een goed ras, of het verkrijgen van de ras-status is veel tijd en liefde en veel geld nodig.
Ik heb er bezwaar tegen, dat alles maar wordt afgedaan als op geld belust en makkelijk verdiend, want dat is absoluut een misvatting.

(We hebben het hier dus niet over fokfabrieken, dat is een totaal ander hoofdstuk.)
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Mag ik deze min even beargumenteerd zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste (zelfde prijs) argument is zeker niet waar neem de (engelse)Bulldog,Franse Bulldog,Basenji,Chihuahua,en nog vele anderen .Deze rassen zijn gemiddeld beduidend kostbaarder dan bijvoorbeeld een Duitse Herder,Belgische Herder,enzovoort.Bij de Bulldog en Franse Bulldog zou dit weer liggen aan de meestal kleine nestgrote (en bijna altijd keizersnede)onnatuurlijker kan het niet.Voor de Basenji en vele andere rassen de exclusiviteit en niks anders (vraag en aanbod).En de Chihuahua (was populair onder het luxe volksdeel).Nu ben ik fokker van Duitse Herders ,natuurlijk aangesloten bij het VDH (Duitse Herder Vereniging) kosten voor een pup ca 750 euro.Waar moet nu de vader en moederhond aan voldoen.A)goede heupen(HD-),B)Verkeerszekere Hond diploma,Uithoudingsproef diploma,Africhtings diploma of certificaat,Fokgeschiktheids(aankeuring in Keurklasse 1 of 2).Men is er dus niet met reu A op teef B te zetten.Er word verwacht dat men het ras daadwerkelijk probeert te verbeteren.Dacht u nu werkelijk dat hiervoor bedragen van 1500 a 2000 euro gerechtvaardigd zijn?Het fokken van honden is een liefhebberij en dient ter verbetering van het ras en nimmer om opportune redenen dit laatste heeft in de hondenfokkerij veel ellende gebracht zowel voor dier als mens.Honden met talloze erfelijke gebreken (inteelt),gedrag gestoorde honden en noem maar op.Als de prijs daarvoor een indicatie zou zijn zouden we dit niet hebben met de engelse Bulldog,Franse Bulldog ,enzovoort,kortademig,hartfalen,en noem maar op.Nee het geld blijft rollen voor deze idioterie,
dierenwelzijn??groet
Ivana
12 jaar geleden
MEN denkt dus dat je er bent door reu A op teef B te zetten en dan maar de portemonnaie open te houden. Ik wilde daar even een beetje uitleg bij geven. Ik ben maar niet zo ver gegaan om ook alle keuringen (ogen, heupen, raserelateerde ziekten) hier op te noemen. Vervolgens de eisen die bij het ras horen met alle KNJV certificaten (in mijn geval). Ik ken de ins and outs. Zit zelf in het wereldje van goed gefokte jachthonden die tot en met de Nimrod komen. Maar op GV voert dat volgens mij te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (4)

Dit (ras) is niet officieel erkend door de FCI en bezit dus geen stamboom (Raad van Beheer op Kynologisch gebied in Nederland).Deze hond zou geen allergie veroorzaken (trouwens poedels en nog een aantal rassen ook niet).Doordat er op dit moment nog betrekkelijk weinig mee gefokt word (de mensen die dat doen ,houden dat ook kunstmatig in stand door middel van sterilisatie/castratie van hun verkochte pups),en een beeld op te roepen van een zeer exclusief ras(wat het niet is).Betaald men een prijs van tussen de 1000 en de 1500 Euro voor een rasloze hond.
groet

Toegevoegd na 1 minuut:
Het (ras) is gewoon ingezet via marketing als 'anti-allergie hond'... Hoe meer vraag, hoe hoger ze de prijs kunnen maken.

Toegevoegd na 2 uur:
1.6. De fokker werkt met een koopcontract waarin de rechten en plichten van de koper en verkoper is geregeld en de kenmerken en bijzondere eigenschappen van de ouderdieren en pup worden beschreven.

1.7. In geval van een uitgestelde castratie (om medische redenen) blijft de fokker mede-eigenaar van de pup. Is de pup gecastreerd dan vervalt het mede-eigenaarschap.
NB. Voor een model- koopcontract, castratiecontract, of andere contracten kan men in overleg treden met ALFA-Europe.

Noot mijnerzijds waar hier over castratie gesproken word word ook sterilisatie bedoeld (dat is namelijk hetzelfde).
Dit is specifiek(naar mijn mening) in het koopcontract opgenomen om als fokker in bezit te blijven van het exclusieve fokrecht.
Tevens denk ik zelf dat dit juridisch zeer aanvechtbaar is.
Het is dus in het koopcontract opgenomen van de Australian Labradoodle,zie link

Castratie of sterilisatie?
Bij sterilisatie worden alleen de eileiders afgebonden waardoor een dier onvruchtbaar wordt.
Bij een hond is het daarnaast gewenst ook de effecten van de hormoonproductie door de eierstokken (o.a. de loopsheid) kwijt te zijn. Dit wordt alleen bereikt door de eierstokken te verwijderen.
Vandaar dat de operatie castratie moet heten, al wordt er in de praktijk nog vaak over sterilisatie gesproken als het een vrouwelijk dier betreft.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een bron van het castratie verhaal? kan me haast niet voorstellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doen ze dat echt? Ik zou geen gecastreerde, gesteriliseerde pup willen.
Ivana
12 jaar geleden
Een fokverbod geldt ook voor de Hollandse smoushond, tenzij de Club voor de Hollandse smous onder bepaalde voorwaarden fok toestaat. Dat ras is ook in opbouw en zo verkrijg je een uniforme verschijning die beantwoord aan de opgestelde raskenmerken.
Zo vreemd is dit dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent niet verplicht tot castratie/sterilisatie maar doe je dat niet dan blijft de fokker de officiele bezitter van je gekochte hond volgens het koopcontract.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eisen stellen aan fokdieren door een erkende rasvereniging gebeurt inderdaad haast altijd.Maar de fokkers grijpen niet in bij de verkoop van een pup door een clausule in de koopvoorwaarden op te nemen waarin men geen eigenaar is van de hond eerst pas nadat de hond is gecastreerd.
Natuurlijk moet je zoveel als mogelijk is middels de standaarden van de rasvereniging fokken.En degenen die dat niet doen worden dan ook niet bemiddeld door de rasvereniging en verder heeft een aspirant koper van een pup ook een eigen verantwoordelijkheid om een zo gezond mogelijke hond te kopen.Maar castratie als eis te stellen om daadwerkelijk eigenaar te worden is gewoon belachelijk,omdat castratie ook nog meer effecten heeft dan alleen onvruchtbaarheid het heeft ook effect op het gedrag.En als fokker laad je de verdenking op je (niet onterecht) dat je je broodwinning beschermt.
Ivana
12 jaar geleden
Trysocio, dat castratie effect heeft op het gedrag, kan ik alleen maar beamen. Daarin heb je volkomen gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb er inmiddels meer over gelezen, en het klopt. Ook vind ik het wel te begrijpen. Het is inderdaad heel radicaal, maar er zijn zoveel broodfokkers die misbruik maken van het ras. Als je ooit een erkend ras wil worden, moet je deze middelen gebruiken. Leuke hond lijkt me het trouwens.
Verliest heel weinig haren. Dat komt omdat het het een scheiding is tussen de twee rassen (hierboven al eerder genoemd).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de mensen dit nou eenmaal ervoor betalen. Het is nog altijd een kruising.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een heel erg zuiver ras. Je mag ze dan ook niet zelf fokken. Hiervoor moet je opgeleid worden. Ze verliezen geen haren. Deze hond kan ook gebruikt worden als een blindegeleidehond. Ze zijn heel erg ´speciaal´ Je kunt ze dan ook niet in heel Nederland kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een leuke hond:) Is het veel werk om zijn vacht te verzorgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat wel. Maar ze hebben een super lief karakter en ze zijn een van de slimste honden om dingen aan te leren! Daarom worden ze ook wel gebruikt als blindengeleidehond. Maar eigenwijs zijn ze zeker! Wij borstelen de vacht niet zo vaak, misschien 1 keer per maand. Eigenlijk moet het 1 keer per week. Maar dit kun van anderhalf uur tot twee uur duren! 1 keer in de maand goed borstelen en dan kunnen ze er weer lekker tegenaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor je antwoord!