Hebben katten een poep- en plasritme, en zo ja welke dan (zie uitleg)?

Klinkt waarschijnlijk als een domme vraag, maar even (weliswaar lange) uitleg lezen a.u.b.

Ik heb mijn twee katers eindelijk zover dat ze binnen willen, maar dan -nog- niet verder dan de bijkeuken zonder dat ze vervelend gaan doen of gaan vechten, dus ik neem het maar stukje bij beeje voor lief.

1 vertrek verder is de keuken, nog 1 vertrek verder is de kamer en de rest van het huis. 1 vertrek terug van de bijkeuken is het halletje waar normaal hun eten ed staat, en die via een kattenluikje in de buitendeur is te bereiken.

De bijkeuken heeft dus aan de ene kant een dichte deur naar het halletje naar buiten, en aan de andere kant een dichte deur naar de keuken, en de rest van het huis.

Nu dus de vraag/probleem; wij wonen toch al in een oud en tochtig huis, dus ik kan met deze temperaturen niet de hele dag met de deuren open gaan zitten voor het geval ze verder naar binnen willen, of nog erger; naar buiten moeten voor hun behoefte. En ik kan er ook niet de hele dag bij blijven staan of om het kwartier gaan kijken of ze nog in hun mandje liggen of naar buiten moeten.

Hoe vaak poept/plast een kat gemiddeld zodat ik het in de gaten kan houden of ze naar buiten moeten, of wie heeft er anders nog andere tips?

Ik moet bekennen dat ik niet zo bang ben dat ze zo snel wat in huis doen, maar kan er ook niet de hele dag op letten of ze wat moeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ik wil ook niet kattenluikjes in alle deuren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

mijn katten ontlasten zich gemiddeld eenmaal per dag, en plassen gemiddeld iets meer dan twee maal per dag.
plassen doen ze meestal 's ochtends als ze wakker worden, maar voor de rest is er niet echt peil op te trekken.
ik zou een kattenbak in de bijkeuken zetten, of toch een luikje naar buiten overwegen.
je loopt toch best kans dat ze de bijkeuken als bak gaan gebruiken, en verder is het niet goed voor ze als ze plas en ontlasting lang in moeten houden.
Rieneke1
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zet in dat halletje en/of de bijkeuken een kattenbak neer, dan kunnen ze wanneer ze dat willen hun behoeften daar op doen. Je hebt tegenwoordig heel veel verschillende soorten kattenbakvulling, ook soorten waarbij je vrijwel geen nare geurtjes meer ruikt. Wil je de bak verschonen dan mogen de korrels in de groene afvalbak. Een kattenbak maak je al door bv een plastic teiltje met de korrels te vullen.

Ergens op de vloer in je huis zal een kat het echt niet snel doen, want ze willen het altijd netjes begraven, en dat kan super in een lekker gevulde schone kattenbak! En is het dan eens echt slecht weer, of heel erg koud, of ligt er een meter sneeuw, dan hoeven ze ook hiervoor niet meer persé naar buiten toe. Ik denk zelfs dat je met een kattenbak meer kans hebt dat ze binnen willen komen, en blijven ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Je hebt voor twee katten toch drie bakken nodig. Tenzij je op een boerderij woont, vind ik het normaal dat je je katten zoveel mogelijk in huis hun behoefte laat doen (op de drie bakken) om niet de buurt met hun uitwerpselen op te zadelen. Dus één bak in de hal en de andere twee een deurtje meer naar binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 bakken voor 2 katten? Waarom??? Als je elke dag even het vuil eruit haalt en een of twee keer per week hem goed helemaal leeg en schoon maakt kun je zat toe met 1 bak voor 2 a 3 katten hoor. Dat gaat bij mij al jarenlang goed, evenals bij mijn dochter en wij hebben allebei vaak 3 poezen.