Hoe merk je wanneer een kat een lintworm heeft?

Onze kat eet al een tijdje opeens veel meer. Zijn bakje met eten is al in de middag op. Als ik hem op til, blaast ie terwijl hij dat normaal nooit doet. ik weet niet of een lintworm pijn doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (5)

Als hij snel vermagert en kuiltjes vertoont in zijn lichaam en verzwakt. Dan is het tijd om naar de dierenarts te gaan om te kijken of het is wat jij vermoedt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan segmenten van een lintworm rond de anus aantreffen.
deze segmenten zien er uit als rijstkorrels.
ik denk echter dat er goed iets anders aan de hand kan zijn, zoals bijvoorbeeld een overactieve schildklier.
hoog tijd voor een bezoekje aan de dierenarts.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en een wormenkuurtje ieder half jaar is echt aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doen we ook inderdaad!
Lintwormen bij een kat geven meestal geen symptomen. Het enige verschijnsel is dat je bij de uitwerpselen rijskorreltjes ziet. Dit is natuurlijk niet letterlijk, maar figuurlijk. Zo'n 'rijskorreltje' zit boordevol eitjes. Nog een ander symptoom is dat er een ontsteking rond de anus zit van je kat, dit kan tot het gevolg lijden van likken. Indien een kat lintwormen heeft, zal het ook vlooien hebben. Ga voor de zekerheid even naar de dierenarts. Ik heb hier een handige site waar alles staat over lintwormen bij een kat. Kijk eventueel bij 'symptomen'.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hadden dit ook met de kat, (poes) ze werd ook wat assertiever wanneer de andere kat in de buurt van haar eten kwam, en wij dachten aan verhuisstress, ze werd wel dikker overigens.

bleek later dat ze geen verhuisstress had maar zwanger was ....ontdekten we toen ze ging bevallen (tja, toen we haar van andere mensen kregen zeiden die dat ze geholpen was dus daar dachten we niet aan:)

Toegevoegd na 3 minuten:
niet gezegt dat het dit is bij jouw beestje, dus ik zou voor de zekerheid wel (zoals hierboven ook al genoemd) naar de dierenarts gaan want het kan van alles zijn

Toegevoegd na 3 minuten:
gezegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha oei, das niet zo mooi. Die van ons is een kater dus dat zou niet kunnen. Maar wij denken wel aan stress omdat we net een nieuwe kitten hebben. Misschien ligt het hieraan..?
Er kunnen allerlei ongemakken optreden, zoals diarree, braken, vermageren, jeuk aan de anus, doffe vacht, problemen in allerlei organen, etc.

Ook de genoemde witte rijstkorrels rond anus en ligplaats.

Je kunt bij de dierenarts de ontlasting laten onderzoeken op wormen.
Lintworm is trouwens niet de enige worm die hij kan hebben hoor.

Ontworm je kat minstens vier keer per jaar met een breedspectrum wormmiddel.
Wat weinig mensen weten is dat vlooien wormen kunnen overbrengen. Goede vlooienbestrijding is daarom ook heel belangrijk.