Iedereen zegtdat dwerghamsters veel nadelen hebben en snel ziek worden, is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of het altijd zo is, maar ik had twee Russische dwerghamsters die allebei zijn overleden aan een gezwel na 2 of 3 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had precies hetzelfde. Na 1,5 jaar een flink gezwel en toen was het over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja! Tumor en lawaai s nachts.

Antwoorden (5)

Ja! Ze maken 's nachts veel lawaai en van alle hamsters die ik heb gehad ging 3 kwart dood aan een tumor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het enigste nadeel dat ze overdag slapen en dat ze niet zo oud worden. Maar voor de rest zijn het leuke diertjes. Als ze van plan bent om er een te kopen koop dan een goud hamster of een russische dwerg hamster. Die laatste is overdag ook wel eens wakker. Waarom 1 van die twee kopen omdat die het rustigst zijn en van alle hamstersoorten die het makkelijkst tam te krijgen. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een tijdje op een knaagdieren fokkerij gewerkt en daar bleek dat de (vooral de Russische) dwerghamsters erg vaak bijten.

Vooral na het handen wassen.
Meestal was het proeven, maar doorbijten was er ook bij.
Pak ook nooit de ene hamster vast en daarna een ander, de geur van de eerste hamster zit dan nog op je handen en dan bijten ze.
Was eventjes je handen en wrijf over je kleren, zodat je handen weer naar jou ruiken.

Daarnaast staan ze er om bekend dat ze snel dingen als tumoren, herseninfarct. hersenvliesontsteking et cetera krijgen....

Persoonlijk zou ik gaan voor een Goudhamster, super beestjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hamsters worden niet oud helaas, gemiddeld zo'n 2-3 jaar. Wat vaak voorkomt bij hamsters is suikerziekte. Veel drinken is daar o.a. een symptoom van. Als je voor goede voeding zorgt wat speciaal is afgestemd op de hamstersoort en variatie in het eten, af en toe wat groenten en fruit en niet allerlei snacks waar suiker in is gepropt en zeker geen knaagstenen (veel te zout) kun je al een hoop ellende voorkomen. Op internet kun je lezen wat je hamster wel en niet mag eten. Natstaart is trouwens ook een ziekte die wat vaker voorkomt en dat is levensbedreigend. Natstaart is een besmettelijke ziekte dat kan ontstaan door bijvoorbeeld een plotselinge verandering in de omgeving. Soms is er verlies in de conditie van de vacht, geen interesse in het voedsel en de hamster is lusteloos. Na deze symptomen is er een waterige diarree. De dierenarts kan deze ziekte wel behandelen, maar vaak heeft het een dodelijke afloop. Hamsterwatten worden verkocht maar zijn gevaarlijk. De hamsters kunnen erin verstrengeld raken en stikken. Maak de kooi en spullen die erin staan elke week schoon met bijvoorbeeld heet water en zout (goed afspoelen) en gebruik aubiose (hennepvezel) als bodembedekking. Zorg voor schuilplekjes en bijv. een hamsterhuisje. Het drinkflesje elke dag omspoelen met heet water en 1 keer per week met wat zout en een flessenborstel reinigen. Een hamsterbadje met speciaal zand (dierenspeciaalzaak) vind hammie ook erg prettig. Een looprad is essentieel voor een hamster en moet aanwezig zijn. De veiligheid van het rad is heel belangrijk, evenals de grootte. Een rad met open spijlen kan er voor zorgen dat de hamster zijn poot breekt of erger. Een te klein rad zorgt voor rugproblemen. De grote Wodent Wheel beviel mij het beste, superveilig, makkelijk in en uit elkaar te halen en heel makkelijk schoon te maken. De grootte van de kooi is ook heel belangrijk, minimaal 50 bij 30 cm maar groter = beter.

Zelf had ik een Roborovski hamstertje, die is vorige jaar in januari overleden. Heel onverwachts, er was totaal niets aan haar te merken. Het ene moment liep ze nog normaal rond en een uur later liep ik weer langs de kooi, keek erin en zag haar liggen, heel vredig dat wel. In die anderhalf jaar tijd nooit problemen met de hamster gehad, geen ziektes of nare dingen. Je moet ten alle tijden zorgen dat je wat geld opzij legt voor eventuele dierenartskosten. Ik heb de hamster laten cremeren bij een dierencrematorium, ook dat brengt kosten mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mijne heeft alleen maar voordelen en is nog nooit ziek geweest.Zo zie je maar dat je 'iedereen' moet geloven. nooit