Waar zijn sommige dieren (honden, knaagdieren, vogels) goed zindelijk te krijgen en andere (bv paarden) niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Een paard is een familiedier, géén territoriumdier; waar de familiegroep is, is het 'thuis', waar ook in de onbegrensde ruimte.
Een paard is geen territoriumdier, dus kan hij overal alles laten vallen. Hij bevuilt in zijn gevoel zijn territorium niet.
Heeft dus niets met trainen te maken. Een ongetrainde hond, wat wel een territoriumdier is, die de kans krijgt om buiten zijn territorium te kunnen plassen en poepen, zal zichzelf dus ook zindelijk maken, een paard niet.
Je kunt een paard dus geen zindelijkheid bijbrengen door training.
Ivana
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Homo Caballus, de Centaur Het paard
Het paard is een diersoort welke op de open vlaktes aan de randen van het heen en weer schuivende ijs tijdens de ijstijden is geëvolueerd. Het sociale gedrag van het paard is daardoor volledig op het hebben van onmetelijke ruímte gebaseerd. Ontwijken is hét sleutelgedrag. Agressie kan eenvoudig ontweken worden en zelfs het omgaan met schaars voedsel of water is een kwestie van vertrekken naar een andere vallei.
Ook roofdieren worden het liefst ontweken en zelfs een paniekvlucht gaat niet verder dan het sprintbereik van een grote roofkat. Wolven zijn een ander verhaal; de groep kiest dan om níet te vluchten. Die wolven kunnen namelijk net zo snel lopen en houden dit langer vol. Dan stelt de familie zich rond de veulens op en dan blijkt een paard wel degelijk te kunnen vechten. Met name de haremhengsten zijn doorgewinterde beroepsstraatvechters en toch zijn ook díe bewijs voor het ontwijken als strategie; echte conflicten zijn in een grote kudde met verschillende familiegroepen hoogst zeldzaam; iedereen kan altijd gewoon een stap opzij doen; de rug tegen de muur bestaat niet.
Een paard is een familiedier, géén territoriumdier; waar de familiegroep is, is het 'thuis', waar ook in de onbegrensde ruimte.(Photo/Foto: A.M. Groeneveld; FPPPH)
Ivana
12 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd, dat je in de praktijk net zoveel over dieren kan leren, als uit boeken. Kijk naar de Dogwhisperer, die is als arm jochie opgegroeid op een Mexicaanse boerderij. Hij weet meer van hondengedrag dan alle geleerde bollen bij elkaar. Jij weet beslist meer van paarden dan ik. Familiedier wordt in dit geval gebezigd voor een dier, dat de kudde belangrijker vind dan de grond waarop hij staat. Dat is een beetje menselijke term, maar drukt prima uit wat het verschil is met een territoriumdier. Het maakt het paard dus niet uit waar hij graast, maar zal, als er geen gras meer is, met de hele kudde verder trekken. Ik heb het nu over wilde paarden, maar dat is natuurlijk met gedomestiseerde paarden ook zo. Jouw paard is gelukkig zolang jij bij hem bent/voor hem zorgt. Hij zal dus poepen waar hij staat omdat hij de grond waar hij op staat wel kan bevuilen, hij ziet het niet als territorium. (Als een woord niet in het woordenboek staat, wil dat niet zeggen dat het niet bestaat. Toevallig hebben we daar kort geleden nog een vraag over gehad op GV)
jodyenboyke
12 jaar geleden
Leuke discussie, interessante informatie. Om even op het onderwerp zindelijkheid terug te komen. Op mijn eerste ponyclub, gingen bijna alle pony's in de bak in een hoek van de rijbak staan poepen. Ik denk dat de kuddeleidster daar de aanleiding toe gaf, een merrie die overal haar wil oplegde aan haar kudde. Later op andere maneges regelmatig paarden gehad die altijd op dezelfde plek hun behoeftes doen in de box. Dat waren goedkope paarden in onderhoud, maar meestal waren er genoeg andere paarden die in enkele uren hun schone box konden omtoveren in een zwijnenstal.
Het waarom is mij dus niet duidelijk maar wel opvallend.

Andere antwoorden (2)

Omdat paarden in de wei of in de stal hun behoefte kunnen doen dus die worden niet getraind. Ditzelfde geldt ook voor ander vee. Maar huisdieren zijn bij mensen thuis en als ze daar hun behoefte gaan doen worden de mensen kwaad, dus de mensen trainen de dieren dan om zindelijk te worden. Het werkt eigenlijk hetzelfde als het zindelijk maken van een kind. Een huisdier is ook een beetje je kind. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook met training van een paard op zindelijkheid bereik je niets... Verder toch bedankt voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom vraag je iets waarop je blijkbaar al het antwoord weet?
Ivana
12 jaar geleden
vdijken, Benzemens vraagt eigenlijk waaróm een paard niet zindelijk te maken is. Als je weet dat het met trainen niet gaat, weet je nog steeds niet waarom dit niet lukt.
Blieje, een paard is geen territoriumdier, dus kan hij overal alles laten vallen. Hij bevuilt in zijn gevoel zijn territorium niet.
Heeft dus niets met trainen te maken. Een ongetrainde hond, die de kans krijgt om buiten zijn territorium te kunnen plassen en poepen, zal zichzelf dus ook zindelijk maken, een paard niet. En met kinderen heeft dit niets te maken. Een huisdier is noooooit, zelfs niet een beetje, je kind.
Dieren die in een nest worden geboren moeten in de natuur ook het nest schoon houden en die worden dus gemakkelijk zindelijk, dieren die zoals paarden meteen met de kudde meelopen hebben geen nest om te bevuilen en voor hen maakt het dus niet uit waar ze hun uitwerpselen laten; ze zullen het dus ook moeilijk leren in gevangenschap.