Mijn hond rent achter onze geiten en wil dan maar niet luisteren. Wat moet ik doen?

We hebben 2 geitjes die achteraan onze tuin achter een draad zitten, dus de hond kan er niet bij. Maar telkens als we hem uitlaten in de tuin, loopt hij de hele tijd blaffend achter hun aan. We kunnen hem dan niet kalmeren en hij luistert niet. Pakken lukt ook niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gehoor apparaat voor hem kopen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed programma is de Hondenfluisteraar. Elke vrijdag op Geografic van 21.00 uur tot 01.00 uur. Daar leer je wat te doen en waarom je hond zo doet. Nou lukt het niet zo goed als hij dat kan, maar toch, goeie tips.

Het beste antwoord

Dit betekend dus dat hij niet onder appèl staat. Ik zou eerst eens beginnen met gehoorzaamheidsoefeningen. Ik zou zorgen dat binnen in huis alles gericht is op de leiderschap van de baas.
Het uitlaten in de tuin wordt dan voorlopig ook een aangelijnd uitlaten. Je hoeft niet eens je stem te gebruiken om de hond te corrigeren. Brullen heeft geen zin, er achteraan rennen om hem te pakken levert tot nu toe alleen een leuk spel op voor de hond, maar heeft geen enkel effect op gehoorzaamheid.

Ik zou hier een uitgebreide verhandeling kunnen houden over jachtdrift en leiderschap, maar denk dat je beter hulp kunt zoeken die je precies laat zien wat er in jullie verhouding tot de hond mankeert.

Jouw bevel moet voor de hond wet zijn. Als jij rustig zegt:stop, hier, of blijf.... dan moet dat ter plekke worden opgevolgd. Dat vereist wel een hoge mate van leiderschap en doorzettingsvermogen. Daarvoor heb je verstand nodig van hondengedrag. Dat waait je niet zo maar aan.

Mijn hond.... zeg je, maar wat voor hond is het. Jong, oud, jachthond, terrier...het heeft allemaal een iets andere aanpak nodig. Van hieruit niet simpel te behandelen.

Vraag aan je dierenarts een goed adres voor een hondentherapeut. Zo iemand helpt je in één sessie aan de kennis die nodig is om dit probleem te lijf te gaan. Kosten zijn misschien 65 euro, maar zeer de moeite waard. Vervolgens ga je naar een goede hondenschool om wat meer inzicht in de hond te verkrijgen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een border collie van bijna 5 maand oud. Hij luistert al naar veel bevelen, naam,... maar juist naar dat luistert hij niet. We hebben het niet zo breed thuis, dus een therapeut of honden school is veel te kostelijk. Dus ik wil het dan maar op een goedkopere, maar moeilijkere manier proberen. :)
jodyenboyke
12 jaar geleden
Weet je eigenlijk wel, wat een hondenschool kost per maand. Gemiddeld zo'n 10 euro lesgeld en 20,00 contributie per jaar. Nu loopt je het risico om A grote problemen te krijgen met je hond en B de veiligheid van je geiten.
Toevallig gister bij Cesar Milan zo'n zelfde probleem gezien en bij een goede aanpak, heel eenvoudig te corrigeren.
Succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
lijkt me een uitstekend antwoord, +
Ivana
12 jaar geleden
Een border collie moet van nature vee drijven. Als hij daar de kans niet voor krijgt wordt het een gefrustreerde hond. Je kunt dit alleen opvangen door met het dier te werken. Het is van border collies bekend dat ze kinderen gaan drijven bij gebrek aan vee, indien ze als huishond gehouden worden. Misschien kan je wat informatie opvragen bij de border collieclub of een van de leden, zodat je thuis wat vervangende oefeningen kunt doen om aan dat border collie-karakter tegemoet te komen. De kennis omtrent border collies is niet groot bij de normale hondentrainers. Het is een van de moeilijkste werkhonden om in een gewoon gezin te houden. Hier de link naar de border collie-club: http://www.bordercollieclubnederland.nl/ Wacht niet te lang, want een border pikt,omdat hij zéér intelligent is, heel snel een verkeerd gedrag op.
Ivana
12 jaar geleden
@jodyenboyke, de prijzen die jij noemt voor de hondenschool zijn de prijzen van de dierenbescherming. Een privé-hondenschool rekent ongeveer 10 euro per les. Dat is dus bij 8 puppielessen al 80 euro. Maar daar ben je er niet mee. Zonder de vervolgcursus van nog eens 80 euro verzand je in het niets. In totaal voor gedegen les buiten de dierenbescherming om, kost het zeker 180 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een 100% + Ivana!
Juist Border Collies zijn in de niet deskundige handen zeer moeilijke honden als het om drijven gaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ivana, ik gebruik al een paar vervangende oefeningen zoals loopspelletjes, en ik laat hem trekken aan zo'n flosh (maar niet te vaak, want anders maak ik hem juist agressief) dus ik hoop dat dit al wat voldoende is en ik zal nog eens op je site kijken voor extra spelletjes
bedankt!

Andere antwoorden (2)

Loop langs het hek met de hond aan de riem, als de hond wil blaffen tegen de schapen corrigeer hem dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat als het geiten zijn")
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ patjuhhhh: Ik heb dit al eens geprobeerd, dit lukte want hij bleef mooi zitten, zo'n 5 min. lang, maar toen ik hem losmaakte en iets verder stapte, begon hij opnieuw. Maar ik zal eens proberen om het meerdere keren te proberen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ platje: XD
bij hem een halsband om doen, en als hij druk doet of gaat blaffen geef je hem een tik, kijk anders een keer dog whisperer op national geographic hier heb ik enorm veel van geleerd!
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan begrijp ik je antwoord niet...
Ivana
12 jaar geleden
Ik heb de dogwhisperer nog nooit een hond zien slaan. Wel grijpt hij ze in de nek, maar dat is iets totaal anders. Je moet weten hoe je dat moet doen, want in het nekvel pakken is ook niet de juiste methode. Deze hond heeft een totaal andere behandeling nodig dan jij voorstelt. Zijn gedrag komt voort uit zijn aard. Verbieden heeft alleen zin als je er iets anders voor in de plaats stelt.
Toen de vraagsteller aangaf dat het om een border collie ging werd mij ook veel duidelijk en heb ik een aanvulling geleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@chantalkusjaa, ik heb in een boekje over honden gelezen dat je een hond nooit mag slaan. Hierdoor wordt hij juist bang van handen en gaat hij er naar happen (wat ik hem trouwens juist heb afgeleerd). En ik wil mijn hond ook nooit slaan :) maar toch bedankt!