Waar kan ik terecht als ik een probleem heb met loslopende honden van anderen?

kan iemand mijn helpen met los loslopende honden, die mij en mijn kleine hond elke morgen aan vallen?waar kan ik zijn met mijn dagelijkse probleem?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan lopen we mischien wel langs dezelfde honden,heb precies hetzelfde probleem.
Geen oplossing helaas.

Antwoorden (4)

Stap 1. Spreek baasje erop aan en vraag de honden aan de lijn te doen.
Stap 2. Herhaal dit nog 1 a twee keer.
Stap 3. Stap naar de politie. Ze kunnen waarschijnlijk meer indien de eigenaar niet luistert.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog een tip: Mocht het heel extreem zijn/worden en wil de eigenaar niet luisteren kun je er nog altijd een rechtzaak van maken. Maar video's/foto's en noteer alles wat er gebeurd (dus ook momenten waarop je het baasje erop aanspreekt.) Op die manier leg je al je bewijzen vast.

Toegevoegd na 8 minuten:
Toch nog een edit: Indien het zwervers zijn kun je het beste een asiel bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ons dorp heeft een boa (opsporingsambtenaar) die graag baasjes van loslopende honden op de bon slingert - in dit geval zou het gewoon terecht zijn.
Wacht niet te lang om stap 3 te doen. Als je overlast hebt van loslopende honden, mag je actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Ik bedoelde ook in een tijd van dagen. Het is wel belangrijk dat je de baas duidelijk maakt dat je er last van hebt, anders kun je weinig. Het beste is om met buren te gaan, dan heb je ook nog getuigen dat je hebt gevraagd om de honden vast te leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er moet wel een baas in zicht zijn. Sommige mensen laten hun hond uit door hem een poosje buiten los te laten lopen.
Loslopende honden zijn bij de meeste gemeentes niet toegestaan, dit staat opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening.
Dat betekend dat dit een zaak is voor de politie, zij kunnen hierop handhaven.
Bel eens naar 0900-8844, en vraag naar je wijkagent.
Vraag aan je wijkagent wat de mogelijkheden zijn.
Bij veel politiekorpsen is de wil tot handhaven er wel maar kunnen zij dit niet altijd omdat er een capaciteitsprobleem is. Ik hoop dat dit in jouw wijk niet het geval is.

Je zou ook kunnen overwegen om eens zelf op die baasjes af te stappen, maar ik vermoed dat je dat niet echt ziet zitten en dat je al eerder nul op het rekest hebt gekregen bij deze mensen. Nu is een gesprekje voeren met die mensen ook wel heel lastig als je je hond bij je hebt want dan ben je meer met je hond bezig. Je zou er ook eens op af kunnen stappen zonder je eigen hond erbij, dat praat wat makkelijker.
Overweeg eventueel om een andere route te lopen of een ander tijdstip. Dat is de weg van de minste weerstand en niet echt de beste oplossing, maar wel een oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, alleen de laatste twee zinnen moet je NOOIT doen. Op die manier geef je toe aan de asociale baasjes en zal er nooit iets veranderen. Los het probleem op i.p.v. het te ontwijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou de laatste optie moeten zijn, vind ik ook. Maar een hond moet wel uitgelaten worden en dat mag ook leuk zijn voor hond en baasje. Om al te veel stress te voorkomen kan een andere route een oplossing zijn.
Toen ik zelf nog een hond had liep ik weleens een blokje om als er aan het eind van het jaar weer eens rotjes-afstekers waren die het lollig vonden om mijn hond bang te maken. Geen echte oplossing maar wel werkbaar en praktisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een punt. Indien er niets aan gedaan wordt of tot de tijd dat ze iets kunnen doen zou dit een oplossing kunnen zijn. Vuurwerk en honden vind ik ook zielig. Vroeger liep ik ook altijd met vrienden rond. Als er iemand aankwam met een hond stopte we, en een keer vroeg een vrouw die binnen een hond had of we verderop wilde gaan staan, omdat de hond bleef blaffen. Uiteraard zijn we toen verder gelopen, zoals het hoort.
Ga met je eigen hond naar een goede hondentrainer. Mijn hond valt ook wel eens uit naar andere, vooral kleinere, honden. Maar dat gebeurt vrijwel alleen als dat kleine hondje het zelf op een hondenmanier uitlokt. Meestal gebeurt dat uit angst en onzekerheid. Een hond wordt al snel onzeker als de baas dat ook wordt. Honden voelen dat feilloos aan, bij hun baasjes maar ook bij elkaar. Bij een goede hondenschool kun je leren hoe je je eigen houding moet veranderen om de houding van je hondje te beïnvloeden. Zo lang je dit niet goed onder de knie hebt, kun je de losloopgebieden mijden zodat je invloed hebt op welke honden je wel of niet wil tegenkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zeker geen onzin wat je zegt, maar het probleem ligt meer bij de loslopende honden imho, dan bij de vraagsteller.
De loslopende honden staan kennelijk niet goed onder appel bij hun baas. Het is ook geen incident, het gebeurt vaker.
Ivana
12 jaar geleden
Ik vind dat Immi groot gelijk heeft. Als dit plaats heeft in een losloopgebied, dan kan je het beste je eigen honden ook gewoon los laten lopen. Door je eigen honden vast te houden doorkruis je de taal die honden met elkaar spreken. Misschien willen die grote honden helemaal geen kwaad doen en zijn ze alleen maar lomp. Door daar als baas angst tegenover te stellen worden honden onrustig en met de onrust veroorzaak je zelf aanvalsgedrag aan beide kanten.
Wat ook vaak niet door de eigenaren van kleine hondjes wordt gezien, is de verholen aanval die kleine hondjes inzetten voordat de grote hond daar antwoord op geeft. Een cursus voor de baas zou een hoop kunnen verduidelijken.
heel simpol heb je daar last van en er verandert niks van die baazes die er niks aan doen gewoon de politie bellen daar zijn ze voor doe maar gewoon