Grote honden ong. 8 tot 10 jaar. Kleine honden 15 tot 20 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over de gemiddelde hondenleeftijd valt weinig algemeens te zeggen. Er zijn namelijk zo veel verschillende honden in alle mogelijke soorten en maten. Ook de verzorging van je hond is van grote invloed op de maximale leeftijd die het beestje zal bereiken. Met de hondenleeftijd calculator van Leeftijdvaneenhond.nl kun je wel ongeveer de leeftijd van je hond in mensenjaren berekenen.

Factoren die van invloed zijn op de leeftijd van een hond zijn:

Het hondenras
Het gewicht van de hond
De verzorging van de hond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige honden vertonen al heel vroeg ouderdomsverschijnselen terwijl andere rassen daar veel langer over doen. De leeftijd van je hond hangt in de eerste plaats af van de grootte van het ras. Kleinere hondjes worden immers sneller volwassen dan grotere hondenrassen. Bovendien worden ze vaker een stuk ouder. Dit is net het omgekeerde patroon van wat normaal is bij dieren. Normaal leven dieren die een lange tijd nodig hebben om volwassen te worden (bijvoorbeeld olifanten) langer dan de dieren die snel volwassen worden (zoals muizen).

Grote honden worden gemiddeld tien jaar oud en kleine hondjes gemiddeld 14 jaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/8633-de-leeftijd-van-de-hond.html