Ik heb nieuw voer voor mijn hond, (seniorenvoer), met meer vezels, en toch krijgt ze opeens obstipatie: hoe kan dat?

Toegevoegd na 18 uur:
Dierenarts denkt aan tumor. Morgen röntgenfoto. Tranen met tuiten hier. Ik heb het net twee weken.

Toegevoegd na 1 dag:
Hele buikje blijkt vol te zitten met gigantische tumor. Ik ben kapot van verdriet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Drinkt de hond voldoende? Vezels kunnen juist verstoppend werken als er te weinig vocht bij wordt gedronken.

Bij de reactie's las ik al over het nieuwe voer met het oude mengen totdat je aan een portie zit dat je hond mag hebben. Je kunt ook nog wat blikvoer en een klein beetje water er door mengen zodat hij voldoende vocht binnen krijgt.

als het geen premiumvoer is kan het aan de volgende dingen liggen" -teveel plantaardige eiwitten (honden hebben meer dierlijke eiwitten nodig dan plantaardige) -teveel vulstoffen (troep om volume te creëren maar waar de hond niets mee kan, het gaat echter wel door het spijsverteringskanaal) -kunstmatige stoffen (de vrolijk gekleurde brokjes die een hond geen goed doen) -voor senioren is een licht verteerbaar voedsel gewenst. kortom, meer vezels zegt niet over de rest van de toevoegingen die de hond moet verteren maar niet op kan nemen. nare gassen en veel éxit (ontlasting) wijzen erop dat de hond gewoon niet alles uit de voeding op kan nemen maar dat de darmen wel keihard moeten werken. vaak is een goedkoop voer de oorzaak (dus ook pedigree, bonzo en de bekendere merken!) wat er op het pakje staat kan dus voor je hond niet op te nemen zijn. vraag je dierenarts om een goed voer. en ja, dit is duurder maar in verhouding heeft je hond minder nodig omdat alles wat erin zit ook opgenomen wordt door het hondenlijf. bereken je het per portie ben je goedkoper uit! en....geen nare darmgassen of straalaandrijving, geen dunne of te dikke ontlasting, en een gezonde hond. bij oudere honden is er ook voer wat preferenties kan werken (bv tegen pijnlijke gewrichten, gevoelige huid etc) het kan een aantal weten duren voor je het effect kan zien van een ander voer. (week of 3 gemiddeld) voor het systeem van de hond aan het nieuwe voer gewend is. dus niet klungelen met (weer een) ander voer of lapmiddeltjes die je op het net kan vinden hoor. even naar je dierenarts om een tip te vragen wat betreft goed voer en overstappen op een premium brok.

Probeer eens kvv (kant en klaar vers vlees), of brokken zonder graan en andere toevoegingen. Ook de DA heeft vaak weinig verstand van voedig, vaak verkopen zij de duurdere merken als Royal Canin of Hills, waar dus ontzettend veel graan in zit, zelfs kankerverwekkende stoffen! Een DA is geen 'dieetist' en heeft dus niet geleerd wat de beste voeding is voor een hond. Wil je een goede brok zou ik toch eens gaan kijken naar merken als Orijen, Acana, Farmfood, Markus Muhle, etc. Vers vlees zou ik toch wel proberen, meestal lost dat alle ontlastingsproblemen op. Denk dan aan Carnibest, Lotgering, etc. Een plak Rodi kan ook geen kwaad, maar is geen betere kvv.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100