Ik heb nieuw voer voor mijn hond, (seniorenvoer), met meer vezels, en toch krijgt ze opeens obstipatie: hoe kan dat?

Toegevoegd na 18 uur:
Dierenarts denkt aan tumor. Morgen röntgenfoto. Tranen met tuiten hier. Ik heb het net twee weken.

Toegevoegd na 1 dag:
Hele buikje blijkt vol te zitten met gigantische tumor. Ik ben kapot van verdriet.

12 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
12 jaar geleden
heb je het geleidelijk aan gemengd met het oude voer?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed, dat ik eerst de reacties las, vóór ik met mijn verhaal van wal stak - +, rieneke....
Snuffel
12 jaar geleden
Ja, dat wel. Misschien te kort.
Rieneke1
12 jaar geleden
maak er gerust een mooi verhaal van hoor nieuwsgierig :)
ik ben meer van de poezels.
Rieneke1
12 jaar geleden
snuffel, voor een kat moet je minimaal 4 dagen mengen, in toenemende hoeveelheid van het nieuwe voer, maar langer kan beter zijn, zeker bij een oudje.
zal bij honden ook zoiets zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als bij mensen moet je bij het eten van veel vezels ook extra drinken. De vezels nemen vocht op uit de ontlasting en als de hond niet genoeg drinkt dikt de ontlasting in tot harde "keutels" Dit kan dus de obstipatie in de hand werken...
Snuffel
12 jaar geleden
Ze drinkt wel veel. En vanochtend was het dun, dat wat eruit kwam.
Rieneke1
12 jaar geleden
mss overloopdiarree?
zou het niet te lang aankijken.
Snuffel
12 jaar geleden
Wat is overloopdiarree?
Snuffel
12 jaar geleden
Oh, ok, ik heb even gegoogled. Morgen toch maar de dierenarts bellen en even na laten kijken, want dit speelt al een paar dagen. De da zei even afwachten, maar het hondje voelt zich duidelijk niet lekker en laat vieze scheten.
Snuffel
12 jaar geleden
Ik heb net op internet gelezen: brinta en olie. Olie om de vaste ontlasting dun te maken en brinta om de dunne ontlasting dikker te maken. Kan dat goed zijn?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik zou veel liever isogel geven.
maar nogmaals, ik ben van de katten :)
del morgen gewoon je da even om raad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet aan klungelen maar lapmiddeltjes gewoon even naar de dierenarts gaan. weet niet of het om een premiumvoer gaat of de zogenaamde bekende bagger uit de supermarkt vol vulstoffen, plantaardige eiwitten, en kunstmatige (kleur)stoffen. met een premiumvoer en voldoende water/vocht zal bij een blijvend probleem overgevoeligheid de oorzaak kunnen zijn.
Snuffel
12 jaar geleden
Het was supermarktvoer, huismerk (vorige baasje) en ik heb nu duurder voer. Misschien toch maar weer terug naar het supermarktvoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei dat is geen goed nieuws,hopelijk heeft je dierenarts ongelijk. Sterkte ermee!!!
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je. De dierenarts klonk erg overtuigd. Bah, vreselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg veel sterkte... Ik duim dat het toch iets onschuldigs zal blijken te zijn... *knuf*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is erg en ik weet hoe je je voelt omdat ik hetzelfde mee heb gemaakt met mijn hond. Ik vind het rot om te vragen,maar wat is volgens de dierenarts de beste optie?
Snuffel
12 jaar geleden
Inslapen. Dus ik denk dat ik daar maar vanuit moet gaan. Ik heb het hondje net twee weken en het oude baasje vindt dat ik haar gewoon moet laten leven. Maar ik zie gewoon dat ze soms pijn heeft. Eigenlijk om de dag zo ongeveer. Het oude baasje denkt dat het allemaal wel meevalt. Vandaag was ze weer heel levendig, dus dan denk ik, moet ik haar wel laten inslapen?
Opereren was volgens de dierenarts te gecompliceerd, omdat de tumor waarschijnlijk al is vergroeid met de darmen. Bovendien is het hondje al 11 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is mijn persoonlijke mening dat je naar je dierenarts moet luisteren,hoe moeilijk dit ook is.
Tja sommige mensen zoals zijn oude baasje willen het soms niet inzien hoeveel pijn zo'n beestje heeft,de ene dag vrolijk,de andere dag veel pijn. Een hond heeft van nature het gedrag om geen of zo weinig mogelijk te laten blijken dat hij pijn heeft. Toen mijn eigen hond van de ene op de ander dag niet meer kon lopen en ik naar de dierenarts ging,bleek hij vol te zitten met kanker dus ik heb gekozen voor het inslapen omdat er toch niets meer aan te doen was,ja misschien een medicijn of operatie,maar daar rekte ik zijn leven hooguit drie maanden mee en dat wilde ik hem niet aan doen.
Ik heb gekozen wat het beste was voor mijn hond,hoe moeilijk dit ook was dus ik wens je veel sterkte en wijsheid met het nemen van zo'n beslissing.
Snuffel
12 jaar geleden
Ik ben het daar eigenlijk helemaal mee eens. Het oude baasje had wel door dat ze regelmatig last had, maar 'ze piepte niet van de pijn', dus ja. Maar ik merkte dat ze wel degelijk pijn had. Ze kroop helemaal bij me weg. Kon niet poepen. Gisteren, al voor de foto's waren gemaakt, merkte ik al aan de dierenarts dat het mis was en heb toen al bedacht dat een spuitje wellicht het beste is voor haar. Ik hoop dat ik haar een paar mooie laatste dagen heb kunnen geven. Ik denk van wel. Dank je voor je hulp. Dat vind ik heel prettig. Ik ken je niet eens, maar toch voel ik me gesteund.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud hij precies is... Maar in dit geval zou ik toch zeker naar een specialisten praktijk gaan (of utrecht) voor een second opinion. Een da is als een huisarts, die weet een klein beetje over veel dingen, een specialist juist het omgekeerde. Die kan een betere diagnose en prognose geven. Dat weet je voor jezelf ook dat je er alles aan gedaan hebt. En voor hetzelfde geld heeft een specialist wel een haalbaar behandelplan. Mij heeft het 2 katten gered. Ik heb geen idee waar je woont maar ik heb zelf goede ervaringen met de kompaan in ommen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ MissPrixie, Dit ga je een hond van 11 toch niet meer aandoen? @Snuffel, Graag gedaan,ik weet wat het is en wat je voelt.
Ik weet wel zeker dat je haar nog een paar mooie dagen hebt gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@maria, wat ik al zei, het hangt van het diertje zelf af. Maar puur oordelen op leeftijd vind ik niet perse een argument. Zeggen we ook niet tegen een 80 jarig mens die een heup breekt (en ja, ik sta achter die vergelijking). Het hangt er ook van af wat voor hond het is, voor een grote hond is 11 jaar ouder dan voor een kleine kruising. Ik kan vanaf hier de situatie niet inschatten, ik kan alleen afgaan op wat er gezegt word. En voor mezelf zou ik in deze een second opinion willen alleen al gebaseerd op de woorden "waarschijnlijk vergroeit". En ook maakt het verschil of je een doodzieke hond hebt die amper nog kan lopen, eten etc of een hond die, zoals VS zegt, ook weer heel levendig is. Tumoren zijn gecompliceerd, evenals het ziektebeeld wat daarmee gepaard gaat. Maar afgaande op wat ik lees hier zou ik inderdaad een second opinion van een specialist willen. En dus geef ik dat advies.
Snuffel
12 jaar geleden
Dat vergroeid slaat op dat ze bloed poept en constant diarree heeft. Het is een kleine hond, kruising Maltezer Leeuwtje x Boeren fox. Ik heb vandaag een andere dierenarts gebeld, die bevestigde het beeld eigenlijk wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had er niet bij vermeld dat ondanks dat mijn hond niet meer kon lopen er tussendoor ook een soort van oplevingen waren,maar op advies van de dierenarts heb ik besloten om hem niet meer verder te laten onderzoeken want ik kon ook naar Utrecht,maar dat wilde ik mijn hond niet meer aan doen en het had zijn leven misschien hooguit drie tot zes maanden verlengd. Het was goed zo,hij was bijna 12 jaar geworden.
Snuffel
12 jaar geleden
Zo'n gevoel heb ik eigenlijk ook. Hoewel ik ergens wel bang ben, niet genoeg gedaan te hebben. Maar moet ik het beestje nog door allerlei behandelingen slepen? Ik denk het eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gevoel van:heb ik wel genoeg gedaan, heeft denk ik iedereen die een dier moet laten inslapen en dit is niet meer dan normaal. Ik zei het al eerder,persoonlijk zou ik niet verder dokteren en al helemaal niet als de dierenarts er ook geen heil meer in ziet.
Snuffel
12 jaar geleden
Het hondje heeft nu een goede twee weken gehad en doorsukkelen tot het doodziek is, lijkt me geen goed einde. Eigenlijk ben ik blij dat het hondje bij mij terecht is gekomen. Ook al geeft het me nu veel pijn en verdriet. Een kort, maar krachtige periode, was het. Het heeft zo moeten zijn denk ik. Het hondje liep al jaren met buikpijn rond.

Antwoorden (4)

Drinkt de hond voldoende? Vezels kunnen juist verstoppend werken als er te weinig vocht bij wordt gedronken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de reactie's las ik al over het nieuwe voer met het oude mengen totdat je aan een portie zit dat je hond mag hebben.

Je kunt ook nog wat blikvoer en een klein beetje water er door mengen zodat hij voldoende vocht binnen krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het geen premiumvoer is kan het aan de volgende dingen liggen"
-teveel plantaardige eiwitten (honden hebben meer dierlijke eiwitten nodig dan plantaardige)
-teveel vulstoffen (troep om volume te creëren maar waar de hond niets mee kan, het gaat echter wel door het spijsverteringskanaal)
-kunstmatige stoffen (de vrolijk gekleurde brokjes die een hond geen goed doen)
-voor senioren is een licht verteerbaar voedsel gewenst.

kortom, meer vezels zegt niet over de rest van de toevoegingen die de hond moet verteren maar niet op kan nemen. nare gassen en veel éxit (ontlasting) wijzen erop dat de hond gewoon niet alles uit de voeding op kan nemen maar dat de darmen wel keihard moeten werken.

vaak is een goedkoop voer de oorzaak (dus ook pedigree, bonzo en de bekendere merken!)

wat er op het pakje staat kan dus voor je hond niet op te nemen zijn.

vraag je dierenarts om een goed voer. en ja, dit is duurder maar in verhouding heeft je hond minder nodig omdat alles wat erin zit ook opgenomen wordt door het hondenlijf. bereken je het per portie ben je goedkoper uit!
en....geen nare darmgassen of straalaandrijving, geen dunne of te dikke ontlasting, en een gezonde hond.

bij oudere honden is er ook voer wat preferenties kan werken (bv tegen pijnlijke gewrichten, gevoelige huid etc)

het kan een aantal weten duren voor je het effect kan zien van een ander voer. (week of 3 gemiddeld) voor het systeem van de hond aan het nieuwe voer gewend is.

dus niet klungelen met (weer een) ander voer of lapmiddeltjes die je op het net kan vinden hoor.

even naar je dierenarts om een tip te vragen wat betreft goed voer en overstappen op een premium brok.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Denk je dat Ecostyle goed voer is? http://www.ecostylevoordieren.nl/pages/producten.aspx?product=7e9f5f86-c18f-4059-b621-e1d54a7c08cf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is universeel dus niet echt afgestemt op de senior.
ze hebben wel seniorenvoer zag ik, maar goed het is 1 van de vele soorten die je zou kunnen proberen maar hier schiet je niets mee op denk ik. op de site kan ik niet zien wat er precies in zit en hoe de verhoudingen zijn. bij algemene info stop het eigenlijk. daarbij weet ik niet wat voor hond je hebt en of er dingen zijn die je in de gaten moet houden (voer met preventieve werking) dus je zou echt even naar je DA moeten voor een advies.
al zijn recensies nog zo leuk die over dit merk te vinden zijn, wat voor de ene hond goed is hoeft voor de andere hond niet goed te zijn en andersom. het lijkt me verstandiger om het op safe te spelen en even met je hond naar de DA te gaan met deze vraag.
Snuffel
12 jaar geleden
Ik ga vandaag even naar de DA. bedankt voor je info.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank hoor, graag gedaan.
goed dat je niet zomaar iets kiest en de moeite wil nemen om het serieus op te pakken en bij je DA voor wil leggen. hoop dat zowel je hond als jij snel van de 'gassen' en nare stoelgang zijn verlost! ;-)
Snuffel
12 jaar geleden
Dierenarts was vrij overtuigd van tumor. Vandaag het oude baasje benaderd. Het blijkt dat het hondje hier al heel lang last van had. Morgen röntgenfoto.
Probeer eens kvv (kant en klaar vers vlees), of brokken zonder graan en andere toevoegingen. Ook de DA heeft vaak weinig verstand van voedig, vaak verkopen zij de duurdere merken als Royal Canin of Hills, waar dus ontzettend veel graan in zit, zelfs kankerverwekkende stoffen! Een DA is geen 'dieetist' en heeft dus niet geleerd wat de beste voeding is voor een hond.
Wil je een goede brok zou ik toch eens gaan kijken naar merken als Orijen, Acana, Farmfood, Markus Muhle, etc. Vers vlees zou ik toch wel proberen, meestal lost dat alle ontlastingsproblemen op. Denk dan aan Carnibest, Lotgering, etc. Een plak Rodi kan ook geen kwaad, maar is geen betere kvv.