Wanneer mijn jongste kater me ziet doet hij alsof hij zal sproeien maar eigenlijk gebeurt er niets..

Raar, mijn jongste kater die ongeveer 1,5 jaar is en gecastreerd is doet alsof hij zal sproeien door met zen staart rechtop snel heen en weer te bewegingen. ( hij sproeit niet echt natuurlijk, anders had ik het al lang gemerkt ) Hij wilt ook niet dat ik hem opneem terwijl anderen dat wel mogen en hij knuffelt en geeft me zoentjes zoals hij doet bij zijn 2 oudere broers. Ik ben er wel van overtuigt dat hij me graag ziet want anders zou hij niet met me willen spelen en spinnen als hij me een kopje geeft. Ik moet er wel bijzeggen dat ik hem zelf groot gebracht heb omdat zen mama kort erna verongelukt is. Iemand zij ooit dat hij verlieft zou zijn! Zoiets mal kan toch helemaal niet!!? (Ina 12)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je de vraag duidelijker stellen?

Antwoorden (3)

verliefd is is niet het juiste woord, hij ziet je waarschijnlijk aan voor een kat. Ik had een konijn en was ook gecastreerd maar hij reed toch op je hand, hij maakte penetrerende bewegingen maar er gebeurde niks. Net zo iets eigelijk. Maar het eerste wat ik dacht was, toen ik dit las : het is dominant gedrag. Net zo als honden op elkaar rijden terwij er eigelijk niks gebeurde. Snap je zo iets. Volgens mij is je kat vrij jong. De meeste dieren hebben een 'rij' periode als ze nog jong zijn. Voortplantings gedrag, het geslacht maakt niet uit. Dit komt meestal voort uit dominantie en hormonen die niet weg te werken zijn. Door stiralisatie word het gedrag wat minder vaak vertoont. De rij periode is te vergelijken met de poep en plas vase van kleine kinderen . Bij katten begint het gedrag Zo'n beetje rond de 9 weken en eindigd rond de 1 en een half. Rond de 6 maanden zal het wat matigen. Wat het oppakken betreft. Pak hem bij de nek vel en ondersteun met je andere hand de borstkas. Het dier zal zich veilig voelen, en rustig zijn. Zo pakte hun moeder of verzorgen, dominant dier, hem ook vast en dat vind hij fijn. Als hij 'sproeit' kan je hem het beste negeren. Als dat allemaal niet werkt kan je het best contact op nemen met de dierenarts, die bekijkt of het nu een gedrags klachten zijn zijn of lichaamlijke problemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heet fantoomsproeien.
het geeft agitatie weer, je kat voelt zich onzeker.
probeer een band met hem te kweken door dagelijks aandacht geven/ spelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm.. Vreemd want hij spint wel als hij bij me zit en is dol op spelen met men hand..
Dit doet mijn poes ook,een geholpen vrouwtje,ze gaat als ze me ziet ook sproeibeweging maken en met haar achterpootjes trappelen.
Ze is erg gehecht aan mij,als ik naar bed ga staat ze me al op te wachten in mijn slaapkamer.
Dit sproeigedrag doet ze alleen bij mij en niet bij mijn man of kinderen.
Ik denk dat ze het doet omdat ze opgewonden is van blijheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wel.. Op één of andere manier vind ik het wel lief als hij me een kopje geeft enzo maar het 'sproei' vind ik maar niets.. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het ook niet leuk wanneer ze zo van die sproeibewegingen maakt,als ze dat doet dan klap ik in me handen zodat ze schrikt en ermee ophoud.
Maar ja,zolang ze niet echt gaan sproeien....dat zou wel heel vervelend zijn.