Hoe zou ik ervoor kunnen zorgen dat mijn kip weer in haar hok eieren legt?

Ik heb 4 hobby-scharrelkippen (1 haan) van ongeveer 8 maanden, en 1 hen is sinds kort gaan leggen. Ze legde het ei in het hok, maar nu heeft ze andere plekken in de tuin, in de border etc, waar ze het ei legt. Wat kan ik er, of beter gezegd, zou ik er als mens iets aan kunnen doen waardoor ze weer in het hok legt??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn oma lag vroeger altijd een nep ei in het hok, ik denk dat dat was om de kip daar te laten leggen, maar zeker weten doe ik het niet. Opa pakte het altijd op als we eieren gingen rapen en wij moesten hem dan zeggen dat het een nep ei was, elke keer hetzelfde geintje van opa, vandaar dat ik het nog weet ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:D grappig!

Het beste antwoord

Leg wat stro op de bodem van het nachthok, en leg er een nepei in. Die zijn speciaal te koop voor als kippen van de leg zijn in de winter. Als ze in de rui zijn leggen ze ook vaak niet, laat ze dan ff met rust en tegen de kerst leg je op het stro een of twee nepeieren. Ze gaan geheid weer aan de gang met eitjes leggen.
Eieren van de kippetjes moet je zo snel mogelijk weghalen, want als je eieren gaat gebruiken om de legplek aan te wijzen, kan er 1 stuk gaan en de kippen lusten hun eigen eieren en eten dat op!
Als ze eenmaal de smaak te pakken hebben van een rauw ei, heb je kans dat je geen heel ei meer kunt pakken, want zodra er een ei wordt gelegd door welke kip dan ook gaat de desbetreffnde lekkerbek het ei stukpikken en opeten. Dat is heel vervelend, want dan zou je die kip moeten wegdoen. (moet je eerst uitvinden welke het is).
Heb je ook een loopren? Dan kun je ook nog een poosje de kippen binnen in het hok houden, zodat ze genoodzaakt zijn om de eitjes in het nachthok te leggen. Later kun je ze weer loslaten.
Tevens kunnen ze in het voorjaar de eitjes in een nestje gaan leggen onder de heg ofzo. Dan heb je ineens kuikentjes rondlopen. Schattig!

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus voor nu: even binnenhouden en een nepei op het stro in het nachthok leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal juist!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ik ben benieuwd hoe het gaat!

Andere antwoorden (2)

Je zou kunnen proberen dat als je eieren ziet die die kip gelegd heeft om die te pakken en in het hok te leggen. Dan zal ze er misschien aan gaan wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
" Probleem" is dat de kippen en haan hier los in de tuin lopen en dat is een aardig lap grond. Ze kan het ei overal verstoppen. De eerste 3 eieren die ze gelegd heeft, lagen " gewoon" in het hok.
Je moet wel zorgen dat met een lamp gedurende de winter de dag voor de kip kunstmatig verlengd wordt anders stopt ze weer met leggen van eieren naast het kalkei. Het best kun je het nest in een kist met een deksel en een gat voorin, waar de kip doorkruipt, maken.