Hoe komt het dat kittens nagenoeg altijd wormpjes hebben ?

aanvullende vraag: vanaf hoeveel weken kan men ze ontwormen ?

Toegevoegd na 22 uur:
Is het , als ze vaak ook niet besmet zijn, niet wat overdreven om uit angst alvast je diertje vol met chemicaliën / vergiften te stoppen ? Kun je niet gewoon kijken of het goed gaat met het beestje, de ontlasting controleren en zodoende dus wachten tot je iets constateert van achteruitgang of wormpjes ?

Toegevoegd na 22 uur:
ps. ze komen niet buiten, alleen op t balkon.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

als antwoord op je laatste toevoeging, dat ze alleen op je balkon komt: mijn katten komen ook alleen op het afgezette balkon.
als ze als kitten binnenkomen worden ze ontwormd, en daar laat ik het bij.
mits je geen hond hebt, is ook periodiek ontvlooien nergens voor nodig.
ook kan het geen kwaad je te verdiepen in de voor- en nadelen van enten.
in mijn ogen is het onnodig ieder jaar maar weer een enting te halen.
mijn katten worden als kitten geent, en daar laat ik het bij.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat ze besmet worden door hun moeder.Milbemax kun je halen bij de dierenarts. Het juiste ontwormingsschema is bij kittens iedere 2 weken, dus op leeftijd van uiterlijk 4 wk, daarna met 6 wk, 8 wk, 10 wk, 12 wk en vervolgens nog 1 x per maand tot ze een half jaar zijn, daarna minimaal 2 x per jaar, maar liefst 4 x per jaar ontwormen, in ieder geval tegen spoelwormen.succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kitten ontworm je als ze 4 weken oud zijn.

Het is niet zo dat kittens vaak wormpjes hebben. Maar ze kunnen het via de moedermelk krijgen. Dus als moeder wormen heeft. Is de kans heel groot dat de kittens het ook hebben.
Verder is het een preventie maatregel. Wormen hebben een hele nadelige invloed op de ontwikkeling van kittens.

Dus net als met inentingen voor je kind, een ontwormingskuur voor je kitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Besmetting van de moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle kittens hebben wormen. Kittens worden besmet via de baarmoeder en later via de moedermelk en via de bek.

Ontwormen dus! Het beste is om de kitten te ontwormen met ontwormingsmiddelen van de dierenarts koopt. Deze hebben het breedste werkingsspectrum en zijn het veiligste. Ontworming is mogelijk in tabletvorm en tegenwoordig ook door de gemakkelijke toediening van een pipet in de nek (daarmee is de kitten ook direct beschermd tegen vlooien).

Vanwege de intensieve larvenbesmetting is het nodig om de kitten intensief te ontwormen.

Ontwormingsadvies:
Bij drie en zes weken samen met moederpoes.
8 weken
10 weken
4 maanden
5 maanden
6 maanden
Daarna elk kwartaal 1 x
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een raskatje aanschaft zal je daar geen last van hebben. Bij raskatten wordt de moederpoes voor de baring behandeld met een middel tegen wormen, zodat de kittens niet door de moederpoes worden besmet. Vervolgens worden de jonkies op schema ontwormd, te beginnen op de twaalfde dag.

Omdat de meeste mensen die een zwangere huis-tuin-en keukenkat hebben dit niet weten, zullen de meeste jonge katjes wormen bij zich dragen.
Ontwormen van kittens kan met een pasta dat je in het bekje doet, later kan je het ook op een pootje smeren, wat ze er dan zelf af zullen likken.
Zo gauw je een katje bij iemand ophaalt, vraag je dus direct of het kitten ontwormd is. Zo niet, dat direct bij de dierenarts een voor kittens bestemd middel halen en toedienen. Wormen maken kittens ziek en belemmeren hen in de groei.
Ivana