Zijn honden ongelukkig in het asiel?

Ik wil graag weer een hond in de toekomst. Heb besloten om een hond uit het asiel te nemen. Ik keek net op een site van het asiel en ik wordt er een beetje emotioneel van. Maar ik vraag me af of de honden daar echt ongelukkig zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje off topic; IK vind het geweldig dat je een hond uit het asiel wilt halen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sowieso! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje, we hebben thuis altijd honden gehad van de beste fokker e.d Maar er zijn zo veel mensen die impulsief aan een hond beginnen en die komen uiteindelijk in het asiel terecht. Liever een lelijke hond, die een nieuwe kans krijgt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar in het asiel zijn ook hele mooie honden hoor!!! Zowel innerlijk als uiterlijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je schrijft : je wordt emotioneel....even een paar tips : maak een verlanglijstje, vóórdat je naar het asiel toegaat. Bijv. Je wilt een teefje, kortharig, zo en zo groot ongeveer...en wijk daar niet van af!!
Je zoekt een huisgenoot, waar iedereen zich blij en goed mee voelt voor de komende jaren, dus kom niet thuis met de meest zielige, angstige hond, die misschien niet echt past bij je luidruchtige, drukke gezin.... En neem hem/haar mee uit de kennel : als ze al lang in het asiel zitten verdedigen ze vaak hun kennel, en laten heel ander gedrag zien dan als je een eind met ze gaat wandelen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, goeie tip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan welk asiel (Denk ik)

Het beste antwoord

Een hond wil, behalve een roedel, vooral een roedelleider.
In een asiel kan er aan die behoefte meestal niet voldaan worden : er zijn steeds andere medewerkers en vrijwilligers, die met ze bezig zijn.

Het beste voorbeeld hiervan vind ik, dat sommige asiels een 'adoptie-programma' hebben, waarbij je een soort contract afsluit om elke zondag dezelfde hond te halen voor een lange wandeling. Dan kan de hond tenminste met één mens (of een gezin) een band opbouwen.

Dit komt de hond erg ten goede, en verhoogt zijn kansen op herplaatsing, omdat er dan ook een beter oordeel/advies over die hond gegeven kan worden.

Wat ook heel belangrijk is : als de asielhond bij je thuiskomt, begint vanaf de eerste minuut zijn nieuwe leven : hij komt in een nieuw roedel, en daar heersen nieuwe regels. Hij past zich daaraan aan. Maar die regels moeten dus vanaf het eerste moment dezelfde zijn, als dat ze zullen blijven. Dus niet denken : even een weekje acclimatiseren, want hij heeft het minder 'leuk' gehad - gelijk regels als : bij tafeldekken hond in de mand, niet op de bank, niet opspringen tegen mensen. of welke regels jij ook graag wilt voor de komende jaren met jouw hond.

De eerste maand zal de hond het meest veranderen in dat hij zich aanpast aan zijn nieuwe roedel, maar ook de grenzen gaat verkennen, en proberen zo hoog mogelijk in de rangorde te komen. Maar ook daarna verandert de hond, totdat het meer en meer lijkt, alsof hij vanaf zijn jongste puppy-tijd bij je is geweest....

De wereld wordt voor een asielhond weer stabiel en duidelijk, en vooral veilig, als hij zijn eigen roedel en zijn eigen roedelleider heeft .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Super antwoord. Plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de goede aanvulling!

Andere antwoorden (18)

Of ze er ongelukkig zijn hangt af van het asiel. Ik kan me voorstellen dat grote asiels die weinig medewerkers hebben minder persoonlijke aandacht hebben per hond die er zit. Kleinere asiels zullen daar wat meer tijd voor hebben.

Wat vaststaat is dat een asiel geen ideale leefomgeving is voor een hond, dus in zekere zin zijn de beestjes daar best zielig. Wel moet je daarbij in je hoofd houden dat de situatie waarin ze zaten waarschijnlijk slechter was, dus dat het voor de hond zelf alleen maar opwaarts kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste zin is natuurlijk wel waar..+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
denk het niet ze krijgen wel aandacht maar bij een eigen baasje krijgen ze waarschijnlijk meer aandacht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een kans dat en deel ongelukkig is omdat ze te wijnig ruimte krijgen. Want en hond voelt dat de ruimte niet erg aantrekelijk is voor hem en dat merk je aan het gedrag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond is een roedeldier en is daarom het best op zijn/haar plek in een vaste groep waaraan hij zich kan hechten en waar alle hierarchische verhoudingen duidelijk zijn. Hij is weliswaar onder soortgenoten maar de vele wisselingen zullen hem enigszins onzeker of, zo je wilt, ongelukkig maken. De status quo is onduidelijk. Wel moet worden gezegd dat het 'ongelukkig' zijn bij een hond anders is dan bij mensen. Ons ongeluk wordt vaak gevoed door zelfmedelijden wat volgens mij ontbreekt bij honden. Evolutionair gezien is dat ook verrekte onhandig, zelfmedelijden. "ik kan niet mee op jacht want ik ben zielig..."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat een hond niet echt "weet" of 'ie gelukkig is. Maar als hij het niet is merk je dat natuurlijk aan zijn gezondheid en gedrag, en dat wil je natuurlijk niet. Het is inderdaad zo dat honden graag in groepen leven, en als hij een goede, vaste groep heeft in het asiel waar hij zich thuis voelt, dan zal hij wel "gelukkig" zijn.
Daarbij ligt het natuurlijk aan de natuur van hond zelf. Past de hond zich makkelijk aan (wat wel handig is in een asiel) dan zal hij waarschijnlijk gelukkiger zijn dan een hond die erg verlegen en niet zo assertief is.
Net als bij mensen eigenlijk. Als je 100 mensen zomaar in een hotel zet, dan kun je ook niet zomaar zeggen dat ze allemaal gelukkig of ongelukkig zijn. Het ligt gewoon aan de persoon.
Wat goed dat je een hond uit het asiel gaat nemen! Veel succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Mijn lieve, rustige rotweiler asielhond lag lekker te slapen toen een vriendin een videoband draaide die in haar (de hond) asiel was opgenomen. Ze sprong op, rende naar de keuken en begon daar te bibberen en piepen.
Zij was dus "ongelukkig"/angstig.
Terwijl mijn kleine vuilnisbakkie vrolijk meegaat als we langs/binnengaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik denk van wel, met als belangrijkste reden, dat het voor geen enkel dier goed/gezond om in een kooi te zitten.

En bovenstaande staat los van het feit, dat de verzorgers in een asiel prachtig werk doen en het voor een dier een verademing kan zijn om in een asiel te zijn, als de plek waar hij vandaan kwam vreselijk was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ploes!
een hond leeft op het moment, en denkt niet in termen van ongelukkig of gelukkig.

voor een hond is het van belang dat het hond mag zijn, in al zijn aspecten. het wil dus bij een roedel (gezin) horen, op tijd kunnen ravotten, snuffelen, plassen, poepen, rust op kunnen zoeken, een eigen plekje waar het zich kan terug trekken.

honden in het asiel hebben vaak een acthergrond. ze zijn bang, onzeker, minder goed gesocialiseerd, etc.

voor veel honden is een asiel dus echt geen perfecte plek, maar puur een noodoplossing en een opstapje naar een ander en beter leven.

veel honden zijn niet op hun gemak in een asiel, ze komen niet tot hun recht, kunnen niet de hond zijn die ze willen zijn en kunnen zich niet voldoende of verder ontwikkelen zodat hun 'probleem' opgelost wordt.

voor een hond die onzeker is is het te lawaaierig, te druk, te angstig, en deze zal in een hoekje gaan zitten en zich terug trekken.
dit zegt niets over de hond zelf, maar over de samenloop van omstandigheden.

met de juiste hulp en inzicht is er van elke hond (wat het probleem dan ook mag zijn) een leuke huishond te 'maken'. ze hebben enkel wat hulp nodig en een kans om dit te laten zien.

mijn raakt het ook emotioneel om de dieren te zien daar, maar ondanks dat mag dit niet de reden zijn voor aanschaf, dan wel keuze voor een bepaald dier.
met medelij kan je een hond namelijk niet helpen, het gaat verder dan aandacht, een eigen mandje en een wandeling. een hond moet zich leren aanpassen, en dat gaat helaas niet met medelij.

je mag het dus zielig vinden, en een hond uit een asiel is een goede keuze, maar je mag niet handelen naar de hond zelf uit medelij. ze pikken het feilloos op puur door je houding, en zien het als zwakte terwijl ze juist steun nodig hebben van iemand die zeker in zijn schoenen staat.

maar dit is bij elke hond zo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
PLUS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mijn keuze is ook niet zo zeer medelij. We hebben altijd honden gehad en dat waren honden uit dure kennels, stamboom enz. Niks mis mee maar ik vind dat allemaal niet zo belangrijk meer. Ik wil een hond een nieuwe kans geven. Ik zal met mijn verstand te werk moeten gaan om een goede keuze te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wendy
dááááááánk!!!!!!!!!! :)) @platje
super dat je nu wil gaan voor een asielhond :))
de reactie was ook niet per definitie voor jou bedoeld, maar ook ter aanvullende info.
helaas blijven baasjes vaker hangen in het verleden dan de hond dit zelf doet. uiteraard is dat logisch, maar de hond is hier niet altijd mee geholpen, vandaar. zelf hebben wij na de hondensport altijd honden uit het asiel gehad en dit zijn net zulke lieverds :) die zeker een 2e kans verdienen (ook als ze een tijdelijke gebruiksaanwijzing hebben omdat een vorige eigenaar ze heeft verprutst) er zal genoeg keuze zijn in de asiels, dus wens je vast veel plezier mocht je eenmaal voor de hokken staan daar.
het is triest, en omdat je ze allemaal een kans gunt ook moeilijk om te kiezen.
maar tóch het verstand laten werken idd..... dat is gewoon moeilijk (ben de laatste die dat zal ontkennen!)
;-))
Het is prachtig dat er asielen bestaan, maar het is en blijft een tijdelijke noodoplossing.

Ik vond toevallig een website over hondenopvang. Daar staat info over een hond die daar helemaal weg kwijnt.
Hij is heel ongelukkig volgens hen. Ze schreven verder: natuurlijk zijn er veel honden ongelukkig maar die kunnen zichzelf nog redelijk staande houden, maar Siro is zo triest. Hij zit al maandenlang in het asiel en wordt met de dag stiller.

Dus mijn antwoord is: hoe goed ze ook verzorgd worden, de meeste honden zijn ongelukkig in het asiel. Een hond voelt meer aan dan je denkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor sommige honden doet het meer kwaad dan goed helaas. angstige honden worden worden enkel angstiger en dan krijg je dit effect. ik snap ook niet dat daar geen GT is die de hond even op weg kan helpen. vaak worden zulke honden in pleeggezinnen geplaatst, maar die moeten ook maar net beschikbaar zijn..... het blijft voor de medewerkers én hond roeien met de riemen die er zijn helaas.
Honden leven in het hier en nu. Ze nemen het leven dus zoals het komt. Oude honden zullen iets meer moeite hebben met aanpassen, maar dat is voornamelijk omdat een hond een gewoontedier is en oude honden geestelijk minder flexibel zijn.

Een hond denkt niet na over geluk en ongelukkig zijn. Maar honden hebben wel energie die ze kwijt moeten. Als daar in het asiel genoeg kansen zijn om de energie te verbruiken, zullen honden niet depressief worden, of gestrest, blafferig of vernielzuchtig.
Honden willen graag in een roedel vertoeven. Door honden in aparte kooien te huisvesten, zal een gedeelte van hun aard tekort worden gedaan. Geen wonder dus dat honden in asiels altijd tegen de tralies aan springen als er mensen langskomen. Dat geeft een brok frustratie. Het zou dus veel beter zijn, honden die elkaar verdragen een roedel te laten vormen in één kooi, die dan ook een veel groter formaat moet hebben.

Er is echter een probleem met honden die in het asiel terecht komen. In veel gevallen zijn ze afgestaan omdat ze een of ander probleem opleveren. Het zijn dan honden die niet stabiel zijn. Honden zullen dan ook minder makkelijk bij elkaar gezet kunnen worden, omdat een instabiele hond zorgt voor een instabiele roedel. Maar in een asiel wordt ook veel gedaan aan resocialisering en rehabilitatie. Vaak is dat snel geregeld als de fout bij de vorige eigenaar zat en niet zozeer in de hond. Een stabiele hond moet vervolgens een maatje krijgen, of twee,of drie, zodat aan de roedelbehoefte tegemoet gekomen wordt.

Ik geloof dat er net zoveel honden bij baasjes zitten die niet weten wat een hond nodig heeft om echt hond te kunnen zijn. Wordt dus niet emotioneel als je al die hondenkopjes in het asiel smachtend ziet kijken, want als je begint met medelijden help je de hond niet aan een beter leven. Haal de hond op die je aanspreekt en weet dat dit de eerste dag in dit hondenleven is van een gelukkige tijd die komen gaat. Kijk niet in gedachten met de hond achterom.Maar weet wel, dat je dan ook weet waar je mee begint: Met een hond die andere dingen nodig heeft dan een mensenkind.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natúúrlijk weer een plus :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal mee eens, +!!
Ik heb als vrijwilligster in het dierenasiel gewerkt en ik vond dat de honden het -in vergelijking met de katten- er minder goed hadden. De katten zitten met elkaar in een grote ruimte waar een buitenruimte op aan gesloten is. Ze kunnen dus naar buiten wanneer ze willen. Honden zitten (terwijl het veel meer groepsdieren zijn) in aparte hokken, naast elkaar, zodat ze elkaar niet eens kunnen zien. Misschien doet men dat wel expres omdat je anders oorverdovend hondengeblaf hebt, heel de dag, hoor.
Maar ik vond het er nogal naar uitzien. Het komt niet tegemoet aan de natuurlijke behoeftes van de honden.
Verder worden ze maar 2 keer per dag uitgelaten en dat zijn natuurlijk geen lange wandelingen.
Verder heb ik vaak op tv gezien dat er honden zijn die depressief raken van in een asiel zitten. Ze hebben natuurlijk ook aandacht nodig en beweging.
Nee, het geen ideale situatie.
Ik denk wel dat je kunt zeggen dat honden (en katten) ongelukkiger zijn in het asiel dan bij een baasje thuis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker. En dat geldt voor zowat alle dieren (incl. mensen) die je in een klein hok(je) zet. Hoe groter het dier, hoe ongelukkiger als die in een klein hok moet zitten. Een mier zal niet veel hersens hebben en dan ook niet erg ongelukkig worden als ie in een terrarium wordt gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom een mier niet? omdat het kleiner is?
mieren zijn super sociale dieren. hun gangenstelsels kunnen enorm zijn. elke mier heeft zijn eigen taak en is afgestemt op dat van een ander. het heeft niets te maken met de afmeting van een dier. elk dier heeft zijn eigen eigenschappen, driften, functie, noem maar op. simpelweg natuurlijke behoeften. ook een mier dus.... sorry, een min van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker heeft dat te maken met afmeting. De hersens van de mier hebben vergeleken met een groter dier zeer weinig mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat jij trouwens sociaal noemt bij een mier, is simpelweg een rij relatief eenvoudige instructies in de hersenen/genen van de mier.
De hond is van nature een roedeldier en leeft in een groep, in eenzaamheid zal een hond erg ongelukkig worden. Dus in een asiel zal een hond niet ongelukkig worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt je een beetje tegen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een asiel is geen roedel....
Ivana
12 jaar geleden
De hond leeft bij de gratie van zijn neus. Als honden niet aan elkaar kunnen ruiken en zo de machtsverhouding kunnen bewerkstelligen, is er van een roedel geen sprake. Apart in kooien zitten levert meer stress op dan mensen zich bewust zijn.
natuurlijk ik heb zelf een kat uit het asiel zo lief raskatten zijn soms wat 'aroganter'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het over honden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
arroganter.... alsof ze hun stamboom kunnen lezen en het naar hun bol stijgt.
In de meeste asielen niet. Er wordt meestal goed voor ze gezorgt. Natuurlijk hebben ze het fijner bij een baasje die lekker met ze knuffelt en speelt, maar de meeste hebben het niet slecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honden zullen daar wel gelukkig zijn ook omdat ze samen zijn met andere honden.
maar ik denk toch dat ze het leuker vinden als ze een eigen baasje hebben die met een speelt enzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, vast wel, want honden vinden het prettig om een baasje te hebben, iemand waar ze vertrouwd mee kunnen zijn. En dat is in het asiel niet zo. En daarbij is het eten in het asiel ook niet altijd geweldig...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond die kwispelt is gelukkig!

Een hond met de Staart tussen zijn benen is bang!

En zoals ook bij mensen verschilt elke hond in zijn emotie.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
honden kunnen ook kwispelen uit angst, en ook door elke andere spanning. hetzelfde als dat je van een mens zou zeggen: een mens die lacht is gelukkig. ten eerste is het kolder, en ten 2e is het maar een momentopname.