Hoe kun je een oudere kat (2 jaar) aan een kitten laten wennen en accepteren?

We hebben Sammie nu al 2,5 jaar en hij is vaak buiten. Het is dus een echte jager, niet erg aanhankelijk maar wel lief. Nu hebben we sinds vrijdag een nieuwe kitten en Sammie doet er erg gemeen tegen. Hoe Sammie tegen een mol doet, doet hij ook tegen de kleine zegmaar: ruw spelen. Hij slaat en bijt best hard terwijl de kitten zich heel zielig overgeeft door op zn rug te liggen. Hij mauwt dan zo zielig! Hoe kunnen we ze beter en verantwoordelijker aan elkaar koppelen? lukt dit altijd?
Het zijn 2 katers trouwens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet echt handig geweest om zomaar een nieuwe kat erbij te nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/kat-jaar-wennen-kitten.168126

Antwoorden (5)

Meestal gaat het prima. Is het misschien een idee om allebei op schoot te nemen en allebei tegelijk aanhalen. Zo heb ik het altijd gedaan en dat ging eigenlik altijd goed, succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat Sammie gemeen doet is best wel normaal want er komt een andere kat in zijn territorium waaraan hij even moet laten weten wie er de baas is.

Het kan er soms hard aan toe gaan,maar zodra de kitten een beetje hard mauwt[krijst]tijdens een spelletje met Sammie,zul je zien dat Sammie direct los laat.

Normaal gesproken duurt het gemiddeld twee weken eer je katten aan elkaar gewend zijn dus er zit niets anders op dan het de tijd te geven,maar dwing ze niet om met elkaar om te gaan,ze zoeken dit onderling zelf uit.

Veel plezier met je katten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je kunt ook d.m.v. een speeltje ervoor zorgen dat ze toch samen spelen[kennis maken]door bijv. zo'n stokje met een speeltje of veertjes eraan te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mij lopen een kater en 3 poezen rond. Ze zijn allemaal op een ander tijdstip in huis gekomen. De eerste dagen is het altijd knokken, vechten, blazen en grommen: de nieuwkomer wordt altijd als indringer beschouwd en het moet natuurlijk even duidelijk zijn wie er de baas in huis is. Je kunt daar zelf niet veel aan veranderen, het is de natuur en katten kunstjes en manieren leren is mij nog nooit gelukt. Je zult geduld moeten hebben en alle katten c.q. poezen gelijk behandelen. Uiteindelijk zullen ze samen door één kattenluik kunnen. Ze blijven zo nu en dan flink ruzie maken en de aandacht opeisen, maar ze zullen ook tegen elkaar aan liggen slapen (het zijn net mensen!). Sterkte ermee en heb geduld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt aan territorium. Ze moeten gewoon wennen. Dat had ik ook. Dat heeft bij ons drie weken geduurt, maar de nieuwe kitten moet nog even zien dat Sammie de baas is. als dat is gebeurt, dan lukt t vast wel ! Gewoon geduld .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet senior de indruk geven dat hij er op vooruitgegaan is sinds junior in huis is .Als hij binnenkomt of al binnen is , geef je met de kleine op schoot , senior z'n absoluut favoriete lekkernij. Hou senior 'n paar dagen binnen in het weekend (als jij erbij bent) . Dat versnelt het proces. Dan Sr. 's morgens niet meteen voedsel geven .Als hij honger heeft ,vind hij het krijgen van voer nog plezieriger. Maak zijn voedsel later klaar,met de kleine in je hand.Ga zitten en zet het voer voor je , en hou de kleine vast. Sr. zal het krijgen van voer gaan associeren met de kleine .