Hoe lang mogen poesjes blijven drinken bij hun moeder?

Mijn poes heeft iets van 2/3 maanden geleden kleintje gekregen en we hebben er 1 gehouden en dat kleintje drinkt nog steeds bij haar moeder. Mag dat nog? En Hoe lang zal ze hier nog mee doorgaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.1K

Het beste antwoord

Omdat poesjes minimaal 10 weken, liefst langer bij hun moeder blijven, komt er een moment dat moederpoes het zat is en wegloopt als de kleintjes een beroep doen op de "melkbar".

Je kunt om de moederpoes te ontlasten al vanaf een week of 5 pap met kittenmelk geven en geweekte brokjes. Maar in de natuur komt moederpoes in de 10e week aan met kleine muisjes en ander eetbaar spul. Ten eerste met levende muizen om ze voor te bereiden op de jacht, later als voeding.

Zo rond de 14e week is moe-poes het helemaal zat en maakt dat ze weg komt. Dat is ook het juiste moment om een kitten naar zijn nieuwe adres te laten gaan. Kittens zijn op die leeftijd uitgerust met kennis en kunde die ze van hun moeder hebben meegekregen.
Doe je een kitten vóór die tijd weg, dan zijn ze ongeschikt om de strijd met het leven aan te gaan en krijgen ze vaak later problemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij het poesje dat je houdt lost moederpoes dat helemaal zelf op. Als ze erg meegaand is kan het best zijn dat ze wat langer voedt omdat het maar om een kitten gaat.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeps
helemaal gelijk/mee eens :) +2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

gewoon zijn gang laten gaan, mamapoes zal hem er zelf wel vanaf helpen . op een gegeven moment heeft zij er geen zin meer in. tenzij ze natuurlijk opeens weer zwanger is en doorgaat met melk geven dan zou ik toch ingrijpen