Moet er bij kippen perse een haan bij om eieren te leggen ?

Mijn vraag is eigenlijk.
Je hebt een jonge kip die nog nooit eieren heefd gelegt, gaat die vanzelf eieren leggen bij een bepaalde leeftijd, of moet die eerst bevrucht zijn geweest door een haan, om eieren te kunnen leggen.
En als een kip eenmaal eieren legt, moet er dan nog een haan bij blijven om eieren te krijgen, of hoefd dat niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.6K

Het beste antwoord

Een jonge kip gaat tussen de 20 en 22 weken leeftijd beginnen met het leggen van eieren als de daglengte en temperatuur voldoende zijn, de genetische programmatuur van kippen zorgt ervoor dat ze leggen bij voldoende licht en temperatuur om te voorkomen dat ze midden in de winter met leggen beginnen en de kuikens bij te lage temperatuur geboren worden.Als je ze in de winter wil laten leggen zul je de kippen in hun hok moeten belichten met minstens 12 uur licht per etmaal.(incl.Daglicht) Deze lichtlengte halen we in de natuur vanaf ca 10 maart tot 10 oktober.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, dit was wat ik wilde weten, voornamelijk.

Andere antwoorden (6)

Ja. ze gaan zelf eieren leggen.

Zie bv op de geweldige website Goeievraag deze pagina: http://www.goeievraag.nl/vraag/leggen-kippen-eieren-nooit-haan.18362
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, je hebt een haan nodig als je kuiken wil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oo - is niet van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja da snap ik.
Heb de jonge kip, voorheen een kuiken, zelf uitgebroed.
Nee hoor,daar heb je geen haan bij nodig! Bij iedere kip is op de harde schijf ingeprorammeerd,dat ze op bepaalde leeftijd eitjes moeten gaan leggen.
Alleen als je kuikens wilt,dan heeft die kip een haan nodig,opdat die eventuele kuikens niet vaderloos zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kippen hebben geen haan nodig om onbevruchte eieren te leggen, als je bevruchte eieren wil waar de kip op broedt om kuikens te krijgen is een haan onontbeerlijk...

als je de kip in huis en/of tuin houdt, zal ze wel pas gaan leggen als het wat warmer en lichter is, zo tegen Pasen zijn de eerste echte eitjes van je huiskipje te verwachten...

alle kipjes in de legbatterijen hebben van hun leven nooit een haan gezien en leggen toch dat het een lieve lust is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die haan is daar niet bij nodig. Ook een kip die in haar hele kippenleven geen haan gezien heeft, legt eieren.
Zelfs, kan een kip die nog nooit een haan gezien heeft, ``broeds`` worden, en op de eieren gaan zitten broeden.
Uiteraard gaan die eieren niet uitkomen.

Misschien vindt je het nog leuk om te weten: Als de kip geen eieren mee legt, verwijnt zij meestal in de soep. Vandaar de naam soepkip.
De meeste hanen worden vetgemest, en zodra ze vet genoeg zijn, kun je ze in de snackbar als halve kip kopen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het eieren leggen van een kip kan je vergelijken met het ongesteld zijn van een vrouw. Klinkt gek misschien, maar is gewoon niet afhankelijk van de andere sexe. Het is een geslachtskenmerk van kippen. De haan heeft er niets mee te maken.
Ivana