Is dit aangeleerd of een instinctieve reactie?(zie link)en kan een valkparkiet dit ook?

http://www.youtube.com/watch?v=cJOZp2ZftCw&feature=channel

Toegevoegd na 44 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=GYMBIGTteWA&feature=related

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag hoor!

Het beste antwoord

Deze vogel werd eerder opgemerkt in een clip waarin hij ging dansen op een nummer van de Backstreet Boys. Vanwege zijn populariteit op youtube werd hij opgemerkt door wetenschappers die dit gedrag verder hebben bestudeerd.
In dit geval gaat het NIET om aangeleerd gedrag, deze vogel blijkt een feilloos gevoel voor ritme te hebben, hij danst telkens op de maat, op zowel langzame als snelle muziek. Men dacht voorheen dat ritmegevoel iets uniek voor mensen was, maar nu lijkt het zo te zijn dat ook sommige dieren een talent voor ritme hebben. Men denkt dat dit ritmegevoel is gelinkt aan het deel in de hersenen die ons in staat stelt om spraak te herkennen. Zie link voor meer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is een aan geleerde reactie. Meestal via beloning. Met instinct heeft het niets te maken.

Wel uitzonderlijke prestatie van deze vogel.

Toegevoegd na 10 uur:
Misschien was ik wat kort door de bocht in mijn antwoord. Het aanleren van gedrag gaat makkelijker met activiteiten die een een dier graag doet. Het is ethologisch gezien meer dan een "instinct". Bij mensen is het meeste gedrag ook gewoon aangeleerd, maar er zijn mensen die uitzonderlijk goed piano spelen en mensen zoals ik die er niets van bakken. Dat heeft deels met aanleren te maken en deels met zoiets vaags als "talent". Maar talent is niet hetzelfde als "instinct" vind ik (zie bron).

Wellicht heb ik een ander beeld bij instinct. Als deze vogel op elk liedje anders danst, dan is dat volgens mij geen instinctieve reactie, maar veel meer. Anders zou het dansen bij mensen ook een instinctieve reactie zijn. Bij instinct speelt leren geen rol. Hoe je de definitie ook ziet, na het lezen van de andere antwoorden ben ik er nu ook wel van overtuigd dat het gedrag van deze vogel een erfelijke/fysiologische basis heeft.

In de ethologie wordt het gedrag bestudeerd en er zijn veel manieren waarop mensen en dieren iets kunnen leren. Maar in alle gevallen moet er volgens mij wel de wil en kunde zijn om het te kunnen. Daarom is het nog steeds uitzonderlijk dat deze vogel dit zo doet.

Als uit wetenschappelijk onderzoek (zie andere reacties) bleek dat deze vogel een uitzonderlijk ritmegevoel heeft kan het perfectioneren wel versterkt worden door de beloning. Alleen al het geven van aandacht kan voldoende zijn. Denk maar aan "het paard dat kon tellen". De begeleider had geen idee dat hij onbewust signalen uitzond (zie http://www.goeievraag.nl/vraag/paarden-rekenen.16091 ).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessant die link over ethologie,
erg verhelderend.(+1)
Een kakatoe is een zeer intelligente vogel, die graag trucjes leert.
Aan de andere kant, een huisdier dat vele eigenaren tot wanhoop drijft, misschien zijn ze wel té intelligent voor mensen...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de grijze afrikaanse papegaai.
http://www.youtube.com/watch?v=wnTT7u5U4Yo
fascinerend zijn ze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn dan ook helemaal geen huisdieren, die beesten horen in een tropisch regenwoud thuis en niet in een flatje!
Het is sowieso een vogel die z'n vleugels niet meer kan gebruiken en niet in z'n natuurlijke leefomgeving zit.
Dus: Wat moet je dan om je niet kapot te vervelen of van eenzaamheid dood te gaan?
Juist: Je leeft je uit in de trucjes die je als klein vogeltje zijn aangeleerd. Want je bent ten slotte van huis uit een inteligent dier.
Maar met instinct heeft het niks meer te maken...
Geef mij maar een vogel in de vrije natuur...

Beter 1 vogel in de lucht, dan 10 rock en rolende kaketoes op de leuning van een bank in een flatje 3 hoog achter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens , maar mijn valkparkiet is in gevangenschap geboren en zit constant buiten haar kooi. ik heb zowat mijn hele woning aangepast aan haar(bekabeling etc.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al: Je hebt je hele woning aangepast aan haar...
Dan is het toch duidelijk dat een vogel niet in een huis hoort te wonen?
Dat het diertje in gevangenschap is geboren is extra triest: want dat wil zeggen dat terugplaatsen in de naturr zeker niet meer mogelijk is..
In jouw geval geloof ik zeker en vast dat het dier een goed leven heeft hoor, maar toch heb ik er altijd moeite mee, ik vind het zielig.
Een werkelijk ongelooflijk fimpje.
Nooit eerder zoiets gezien.
Dacht even dat het een truc was.
Maar al was het een truc dan nog blijft het geweldig.
Dat zie ik mijn valkparkiet de eerste 351 jaar nog niet doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een instinctieve reactie is die door de eigenaar verder is aangemoedigd, hetgeen leidde tot het resultaat op het filmpje.
Heel grappig en ik denk dat hij er zelf ook van geniet.