Wat moet ik doen met ons oude mopje,wel of niet zijn gebitje laten doen onder narcose ?

Onze kooiker van 15 en half jaar, is gisteren voor zijn controle bij dierenarts geweest.Deze hoorde ook een hartruisje,nog niet ernstig.
Naast dat hij staar heeft,doof begint te worden,beweegproblemen begint te krijgen,stijf en pijn in zijn rugje, heeft ook zijn gebit flink te lijden.
Maar zoals een echte kooiker ,is hij geen allemans vriend,en wil dan ook niet dat ome dokter aan hem zit,en alleen vrouwtje mag aan hem( ik dus),nu wil hij zijn tandjes al 4 jaar niet meer laten poetsen,dus laten we 1 maal per jaar onder narcose zijn gebit nakijken.
Ik moet hem dan bij de dokter zijn mond openen,zodat deze kan kijken.
Nu zei gisteren de dokter dat zijn gebit erg achteruit was gegaan,dat had ik de laatste week al gemerkt omdat hij slecht at,zelfs zijn komkommer,en worteltjes wilde hij niet meer,brokjes moest ik wat weken(krijgen voer van dierenarts),daarom extra controle bij arts.
Nu moet hij dus weer onder narcose,is in februari dit jaar
ook geweest (heeft toen al 5 kiesjes en 2 tandjes eruit),DA weet alleen niet hoe dit gaat aflopen,omdat hij toch vrij oud is,en zijn mankementen heeft,hij zal dan hoogstwaarschijnlijk geen tand meer in zijn mond meer hebben,en ook niet of hij goed uit narcose komt.
Wat vinden jullie hiervan,narcose en ingreep toch doen,of de dosis van de medicatie (hij krijgt voor alles metacam ) flink verhogen.
Voel mij toch heel naar over deze beslissing.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik wil wel nog zeggen,ondanks dat hij slecht ziet,doof is,en pijn ,geniet hij van het leven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je moet hierbij vanuit het hondje denken.

Waarschijnlijk heeft hij erg veel last of pijn van zijn rotte tanden en kiezen. Hij kan nauwelijks eten en bij alles wat hij eet moet hij zich door de pijn heenwerken.
Een constante aanvoer van metacam is slecht voor lever en nieren, maar soms neem je dat op de koop toe.

Je hondje is op de leeftijd waarop Kooikers hun einde naderen. De kans is dus heel groot dat hij een roesje of narcose niet overleeft. Maar dit is ook geen leven en is meer lijden dan leven. Ik zou het risico lopen op een einde met narcose of een klein stukje leven zonder gebitsproblemen.

Ik begrijp best dat je moeite hebt de keus te maken. Het hondje echter zal, als je het laat doen, in beide gevallen geen pijn meer hebben. Als hij weer bij komt uit de narcose is hij je dankbaar voor de behandeling. Komt hij niet bij, dan is alle pijn geweken......en heeft hij een hondwaardig einde. Dan heb jij pijn, maar wel het goede gevoel alles gedaan te hebben om het dier niet te laten lijden.

Sterkte met de keuze.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ hoe triest ook, je hebt wel gelijk...
Ivana
12 jaar geleden
Knuffelen is veiligheid en warmte zoeken. Kwispelen kan ook betekenen dat hij een beroep op jouw leiderschap doet omdat hij zich hondsberoerd voelt en gekoesterd wil worden.
Alleen dat beetje spelen zou een aanwijzing kunnen zijn.......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan de DA een inschatting maken van hoe erg het gesteld is met zn gebitje? In de zin van, of pijnstilling uberhaupt een goede oplossing is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana: petje af voor je manier van zaken naast elkaar zetten. ++++++++ Pse: het is altijd verschrikkelijk moeilijk, dit soort keuzes en ik leef met je mee, hoewel je daar geen moer aan hebt natuurlijk.
Geniet hij ECHT van zijn leven, of vind jij het onverdraaglijk zijn levenseinde te zien naderen..... ik wéét dat dit heel hard klinkt. Maar uit eigen ervaring weet ik ook, dat eerlijkheid t.o.v. jezelf èn je hond heel belangrijk is.
Sterkte!
Rieneke1
12 jaar geleden
+ ivana, als advocaat voor de hond.
Ivana
12 jaar geleden
Pse,ik heb met je te doen. Ik heb zelf ooit voor een dergelijke keuze gestaan en weet precies hoe ingrijpend het voor de mens is. Over een half jaar als zijn tijd gekomen is, is het afscheid nog even moeilijk, maar heeft hij wel een half jaar langer pijn gehad.
Dat kon IK mijn hond niet aandoen. Wijsheid en sterkte gewenst. Overleg met je dierenarts. Hij kan, met liefde voor het dier, samen met jou de beste keuze maken. Zijn medische kennis strekt verder dan de onze.
Ivana
12 jaar geleden
Alle moeilijke dingen komen altijd op verkeerde momenten. De kunst is om uit moeilijkheden lering te trekken en een beter mens te worden. Makkelijk gezegd hè? Niet dus, maar wel de volle waarheid. Veel sterkte met ALLES.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 rieneke! ik denk dat een dier altijd het uitgangspunt moet zijn. loslaten is moeilijk en niemand wil dat. niemand wil god spelen (leven en dood) ook niet gevoelsmatig.
ik had een hond (xxl rottweiler x-ing) met een kankergezwel in zijn bot en uitzaaiingen.
poot dik, dier had pijn (kreeg hier uiteraard medicatie voor) en het bot kon elk moment breken (super zwak) ook met pijnstillers was ie lichamelijk beperkt, de kans het bot zou breken bleef aanwezig.
(je zal niet thuis zijn als de hond ligt te gillen van de pijn)
zenuwen/bloedvaten konden afknellen met alle gevolgen van dien, de uitzaaiingen groeiden als kool
pijn zou niet meer te onderukken zijn met medicatie.
het ZOU hoe dan ook een keer ophouden.
en dan? de hond kan nog, er zijn nog zoveel opties. (chemo, amputatie, bestralen, heftigere pijnstillers) maar voor het dier....
8 jaar oud, en altijd veel beweging gehad
fietsen, zwemmen, raggen in het bos, donderjagen met de kids, spelen met andere honden, de keet rondsjezen tijdens de gekke 5 minuten, niets van dat kon nog. zelf durf je niet weg: de poot kan breken, zenuwen beknellen (hoe en waar tref je je hond aan?)
tegen kinderen zeg je steeds; hij kan niet meer spelen lieverds dus laat hem maar met rust.
de beweging werden blokjes om want de poot deed door het gezwel niet meer goed mee en kon snel breken.
de hond zelf heel vaak remmen (jij wil wel jongen, maar je lijf kan het niet meer) ik WOU niet eens tot het bittere eind dokteren.
het was niet meer leuk, ondanks dat er nog medische opties waren. het was klaar, mooi geweest.
ik wil niet voor god spelen, maar ik MOET als kies voor het welzijn van het dier, want welzijn gaat verder dan lichamelijke omstandigheden. ik heb (weer een keer) een keuze MOETEN maken over leven en dood. de dood is moelijk, maar niet uit te bannen. het is een feit waar je niet omheen kan ook al wil de confrontatie niet.
maar het is wel te sturen, en hoe tegenstijdig het (gevoelsmatig!!) ook kan zijn als je kiest voor de dood, je kiest voor het welzijn van het dier.
dat is m.i. ook eerlijk zijn naar jezelf (maar pas na eerlijk te zijn tegen het dier)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je Cica :-)

Andere antwoorden (2)

een hele moeilijke keuze, maar persoonlijk denk ik dat je wat aan het gebit moet laten doen.

het hondje eet slecht
het hondje heeft pijn (tanden/of kies en/of tandvlees)
en het heeft al hartproblemen.

bacterien die ontstekingen van het gebit en/of tandvlees kunnen in de bloedbaan terecht komen.

hierdoor kunnen ontstekingen aan de hartkleppen onstaan (heeft de DA dit niet verteld??)
ook lever en nieren kunnen beschadigen, en bij het niet ingrijpen kan de ontsteking ook in het bot(kaakbeen) gaan zitten.

er is een kans dat het hondje niet uit narcose komt heel cru gezegd, het hondje is heel oud, het heeft meerdere gebreken, het loopt een keer af met het hondje want met deze gebreken zal hij waarschijnlijk niet lang meer mee kunnen. (vooral door de pijn en de slechte rug zullen meer op gaan spelen)

als je brokjes moet weken, zacht voer moet geven zodat het eten kan heeft het nog steeds pijn, en door het zachte voer zullen de tandproblemen in een snel tempo erger worden want poetsen gaat niet.

kortom:
als je niets doet zal het alleen erger zal worden, je risico's terwijl het hondje al zwakker is (hart, weerstand)
je hondje is hier beslist niet bij gebaat, en bovendien heet het pijn in zijn mond (slecht eten)

als je wel wat laat doen doe je alles wat in je macht ligt voor het bestwil van het hondje, maar loop je het risico dat het niet uit de narcose zal komen.

ik kan niet voor je kiezen, maar als het mijn hondje was zou ik voor de 2e optie gaan, ondanks het risico van de narcose wat uiteindelijk aleen voor mij maar het struikelblok zou zijn. (het hondje merkt het niet en is verlost van alle gebreken en pijn)

heel veel succes en sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus euca.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
#pse
ik snap wat je bedoeld. ik heb zojuist een reactie geplaatst onder het antwoord van Rieneke. misschien heb dat je hier wat aan kan hebben. het is ook moeilijk..... @rieneke
dank je wel :)
Rieneke1
12 jaar geleden
euca, je bedoelt ivana :)
mooie reactie die je hebt geplaatst.
het blijft enorm moeilijk, maar je moet het dier voorop stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oops..... idd Ivana (owow, ik ben zo blond soms) het dier voorop stellen, yeps.... helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yeps... !!! dank je wel voor het +je :)
Ivana
12 jaar geleden
Eucalypje. Van mij natuurlijk ook een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je ... Rie.....Ivana!
:)
Ik zou het laten doen,je kooiker moet wel eten.Maar laat een beest wel in zijn waarde,ik bedoel kijk vanuit hem/haar.Steeds pijn en narigheid is voor jou niet leuk maar zeker niet voor het beestje.Ik heb ook een paar keer de knoop moeten doorhakken en ik denk als dat zover is dan weet je het(gevoel) nu is het genoeg.Heel veel sterkte.