Is het gebruikelijk om kippen, die je als huisdier hebt, te laten castreren/steriliseren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Jouw kippen vinden het vast prettig om eieren te leggen want dat is "des kips". Je zou ze wat ontnemen als je ze liet steriliseren en dat zouden ze niet op prijs stellen. En het is dus niet gebruikelijk zo'n ingreep te laten doen.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, natuurlijk niet. Kippen houd je voor de eieren.
Een haan is er heel soms bij om te bevruchten. Wil je dat niet dan heb je geen haan en houd je alleen kippen.

Hanen gaan meestal direct na de geboorte in de kiepton als katten of hondenvoer. Ze worden bij de fokkerijen gesext.
Heb je onverhoeds een haan van eigen kweek, dan hou je hem of je slacht hem, al naar behoefte.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo, natuurlijk niet? Mijn kippen hoeven van mij geen eieren te leggen, ik heb ze in eerste instantie omdat ik het gewoon leuke dieren vind, en absoluut niet voor de slacht!
Ze mogen bij mij honderd worden, hen of haan.
Beetje kort-door de bocht reactie :(
Ivana
12 jaar geleden
Goed, krijg je dit er even bij, castratie van hanen:
(Kippenforum, internet) Castreren van deze haan is niet aan te bevelen. Het zijn n.l. al rustige dieren.
Gecastreerde hanen groeien uit tot heel vette grote dieren. Het vet verspreidt zich dan door het hele lichaam. Ze blijven zo zelfs na 24 weken en langer heerlijk mals. Maar een dier voor je plezier houden is er niet bij omdat ze door de vervetting niet oud zullen worden. Ik schat dat een gecastreerde brahma ongeveer het formaat van een kalkoen krijgt.
In franse supermarkten zijn die z.g. kapoenen geregeld te koop. Dan kan je zien hoe groot die dieren kunnen worden.
Ik fok zelf kippen en houd dus elk jaar veel haantjes over. Ik ben eens gaan uitzoeken hoe dan kapoeneren in zijn werk gaat. IK ben niet verder gekomen dan dat je ergens een sneetje in de rug moet geven en als je weet waar de testikels zijn kan je die dan verwijderen. Daar schiet je dus niet veel mee op. In Nederland zijn maar weing dierenartsen die gespecialiseerd zijn in hobbypluimvee. Dus als je er één kan vinden die ook kan castreren en dat de haan het overleeft dan houdt ik me voor informatie aanbevolen.
Vroeger was pluimvee castreren een apart beroep. Castreren heette toen "lubben". Vandaar de vele familienamen zoals Lubbers en van der Lubbe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, hier heb ik dan toch meer aan dan direct een antwoord met " nee natuurlijk niet". Bedankt voor de info.